سه شنبه , 1 آبان 1403 - 10:55 قبل از ظهر

با تن ماهی چی درست کنم؟ طرز تهیه 20 غذا با تن ماهی

 

“با تن ‌ماهی چی درست کنم، مگه خودش غذای حاضری نیست؟” بله، تن ماهی دقیقا مانند یک تخم ‌مرغ می‌تواند یک غذای حاضری باشد؛ اما سرنوشت تخم‌ مرغ‌ها نیز به دستانی که آن‌ها را می‌پزند بستگی دارد. پس اگر تمایل دارید از طعم بی‌نظیر خوراک‌های متنوعی که با تن‌ ماهی درست شده‌اند لذت ببرید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

دستور پخت غذاهای ایرانی با تن ماهی

تن ماهی ماده اولیه طیف وسیعی از خوراک‌های ایرانی، فرنگی و بین‌المللی است؛ پلوهای مخلوط، خوراک‌های گوناگون، فست‌فودهای رنگارنگ، ساندویچ‌ها و سالادهای متنوعی را می‌توانید تنها با یک کنسرو تن ماهی و مواد غذایی ساده و در دسترس درست کنید. در ادامه طرز تهیه 20 غذا با تن ماهی را بررسی خواهیم کرد.

هشدار: کنسرو تن ماهی را پیش از باز کردن حتما به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید. در صورت مشاهده تغییر شکل در قوطی کنسرو یا مشاهده روغن و محتویات کنسرو در آب جوش، از مصرف آن خودداری کنید.

پلوهای مخلوط

برای تهیه پلو مخلوط به همراه کنسرو تن ماهی، ابتدا برنج‌ را شسته و در مقدار مناسبی آب بجوشانید، تا به مرحله آبکش کردن برسد. در زیر به بررسی برخی از خوراک‌های پلویی با تن ماهی پرداخته ایم.

  • سبزی‌پلو با تن ماهی: سبزی پلویی را با برنج مخلوط کنید. کف قابلمه را با سیب‌زمینی، نان یا هر ته‌دیگ دیگری که دوست دارید بپوشانید و برنج مخلوط را بر روی آن ریخته و به مدت 40 دقیقه دم کنید. تن ماهی را پس از جوشاندن با کمی پیاز داغ طلایی تفت داده و در کنار سبزی پلو سرو کنید.
  • شویدپلو با تن ماهی: پلو آبکش شده را با مقداری شوید خشک یا تازه مخلوط کنید. کف قابلمه را با سیب‌زمینی، نان یا هر ته‌دیگ دیگری که دوست دارید بپوشانید و برنج مخلوط را بر روی آن ریخته و به مدت 40 دقیقه دم کنید. تن ماهی را پس از جوشاندن با کمی پیاز داغ طلایی تفت داده و در کنار شوید پلو سرو کنید.
  • چلو تن ماهی مخلوط: تن ماهی را پس از جوشاندن، با کمی آب نارنج و پوره گوجه‌‍‌فرنگی تفت داده، و با پلو آبکش شده مخلوط کنید. کف قابلمه را با سیب‌زمینی، نان یا هر ته‌دیگ دیگری که دوست دارید بپوشانید و برنج مخلوط را بر روی آن ریخته و به مدت 40 دقیقه دم کنید. در صورت تمایل می‌توانید زیتون حلقه شده، فلفل دلمه‌ای، پیازداغ یا هر سبزیجات دیگری را به این دستور غذایی اضافه کنید.
  • استانبولی با تن ماهی: یک پیاز متوسط را خلالی و سرخ کنید. یک سیب‌زمینی بزرگ را به صورت نگینی خرد کرده و با پیاز تفت دهید و کمی بعد رب گوجه‌فرنگی و تن ماهی را به مخلوط اضافه کرده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه با شعله متوسط بپزد. مواد استانبولی را با پلو آبکش شده مخلوط کنید. کف قابلمه را با سیب‌زمینی، نان یا هر ته‌دیگ دیگری که دوست دارید بپوشانید و برنج مخلوط را بر روی آن ریخته و به مدت 40 دقیقه دم کنید.
  • ادویه‌پلو یا نخودپلو جنوبی: نخودفرنگی پخته شده را به همراه تن ماهی جوشانده شده روی حرارت قرار دهید. پس از 4 دقیقه یک قاشق غذاخوری ادویه پلویی و 50گرم کره گیاهی به آن اضافه کرده و یک دقیقه دیگر تفت دهید. مواد نخودپلو را با پلو آبکش شده مخلوط کنید. کف قابلمه را با سیب‌زمینی، نان یا هر ته‌دیگ دیگری که دوست دارید بپوشانید و برنج مخلوط را بر روی آن ریخته و به مدت 40 دقیقه دم کنید.
  • هواری تن ماهی: یک عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کرده و تفت دهید تا طلایی شود. 4 حبه سیر را خرد کرده و 2 دقیقه تفت دهید. تخم گشنیز، پوره دو عدد گوجه فرنگی، تن ماهی و ادویه را اضافه کرده و تا زمانی که آب گوجه گرفته شود تفت دهید. پلو آبکش شده را با شوید خشک مخلوط کرده و مواد هواری را لابه‌لای برنج بریزید و 40 دقیقه دم کنید.

فست ‌فود

  • پاستا تن ماهی: پاستا را به مدت 8 دقیقه در آب بجوشانید و سپس آبکش کنید. تن ماهی را به همراه پوره گوجه، فلفل دلمه‌، زیتون حلقه شده و پیاز داغ تفت داده و به همراه پاستا به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید.
  • تن برگر: تن ماهی، تخم مرغ، مایونز و ادویه‌های برگر را مخلوط کرده و به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و سپس در تابه سرخ کرده و به همراه پیاز کاراملی سرو کنید.
  • تن‌بالز: پوره سیب‌زمینی، شوید خشک و تن ماهی را مخلوط کرده و به صورت توپک‌هایی با قطر 2 سانتی‌متر درست کنید و آن را در تخم مرغ و سپس آرد سوخاری بغلتانید و در فر قرار داده یا در روغن داغ سرخ کنید.

املت

به یکی از دستور پخت‌های زیر دو عدد تخم مرغ همزده اضافه کرده و هر دو طرف املت را سرخ کنید.

  • تن ماهی، فلفل دلمه، زیتون حلقه شده، پوره گوجه
  • تن ماهی، پیازچه، بادمجان نگینی سرخ شده
  • تن ماهی، کدو سبز، سیب‌زمینی نگینی سرخ شده
  • تن ماهی، هویج رنده شده، نخود فرنگی و ذرت پخته شده
  • تن ماهی، پیازداغ و پوره گوجه فرنگی

سبزیجات شکم پر

  • گوجه شکم پر: شکم گوجه را خالی کنید. تن ماهی، شویدخشک، پیاز داغ و زیتون را با محتویات درون گوجه تفت داده و گوجه ها را با مواد پر کرده و داخل فر بپزید.
  • کدو سبز شکم پر: کدوسبزها را از وسط نصف کرده و خالی کنید. تن ماهی، پیاز داغ و فلفل دلمه خرد شده را با روغن زیتون تفت داده و کدوها را با مواد پر کرده و داخل فر بپزید.
  • سیب‌زمینی شکم پر: سیب زمینی پخته شده را با پوست از وسط نصف کرده و مقداری از وسط آن را خالی کنید. تن ماهی و شوید خشک را اندکی تفت داده و سیب زمینی ها را با مواد پر کرده و داخل فر بپزید.
  • فلفل دلمه شکم پر: تن ماهی، پوره گوجه فرنگی، پیازچه و زیتون حلقه شده را اندکی تفت داده و فلفل دلمه را با آن پر کنید و داخل فر بپزید.

کوکو

  • سیب‌زمینی و تن ماهی: پیاز داغ، ماهی تن و سیب زمینی پوره شده را با تخم مرغ مخلوط کرده و دو طرف کوکو را در تابه سرخ کنید.
  • کدو سبز یا بادمجان و تن ماهی: کدو سبز یا بادمجان را رنده کرده و به همراه تن ماهی، شوید خشک و تخم مرغ و کمی آرد گندم مخلوط کرده، درون تابه بریزید و دو طرف کوکو را سرخ کنید.

دستور پخت‌هایی که در این مقاله مشاهده کردید، تنها اندکی از خوشمزگی‌های تن ماهی است. در یخچال را باز کنید و ذوق آشپزی خود را بیدار کنید.

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *