پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:57 بعد از ظهر

قهوه برای چه کسانی مضر است

در بسیاری از مقاله‌های پزشکی از قهوه به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا نام برده شده است، اما نوشیدن قهوه همیشه خوب نیست و در برخی از مواقع بهتر است نوشیدن قهوه را کنار بگذارید. در برخی از شرایط نوشیدن قهوه نه تنها به بیشتر شدن انرژی شما کمک نمی‌کند، بلکه باعث تحلیل انرژی می‌شود و حتی خطرات و صدماتی برای بدن خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به سوال قهوه برای چه کسانی مضر است؟ پاسخ دهیم، به همین دلیل اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید در این مقاله با ما همراه باشید.

چه کسانی نباید قهوه بخورند

افراد زیر به هیچ عنوان نباید قهوه بخورند:

  • زنان باردار یا شیرده: مصرف قهوه در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در دوران شیردهی عوارض و خطرات آن کمتر است، اما باز هم بهتر است نوشیده نشود. طبق تحقیقات میزان مصرف کافئین مجاز برای زنان باردار حدوداً ۳۰۰ میلی‌گرم است که این میزان با مصرف ۱ تا ۲ فنجان قهوه برابری می‌کند. نوشیدن قهوه در سه ماه اول بارداری ضربان قلب را بالا می‌برد و احتمال سقط جنین را زیاد می‌کند. در ماه‌های بالاتر بارداری نوشیدن قهوه باعث به هم خوردن تنظیم خواب جنین می‌شود.
  • بیماران قلبی: طبق تحقیقات انجام شده بعد از ۱ تا ۲ ساعت از نوشیدن قهوه ضربان قلب به بالاترین میزان خود می‌رسد.‌ به همین دلیل به بیماران قلبی توصیه می‌شود از نوشیدن قهوه خودداری کنند، زیرا ممکن است باعث سکته قلبی شود.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های روانی
  • بیماری‌های روانی در اکثر موارد با اضطراب و تنش همراه و یا عاملی از اضطراب و یا تنش هستند. طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن قهوه می‌تواند اضطراب و تنش را در افراد بالاتر ببرد و باعث وخامت اوضاع در بیمار روانی شود.

  • بیماران گوارشی: طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن یک فنجان قهوه در طول روز باعث به هم خوردن سیستم گوارشی و بروز استفراغ و سوء هاضمه می‌شود. به همین دلیل به بیماران گوارشی توصیه می‌شود از خوردن قهوه اجتناب کنند.
  • کودکان زیر ۱۲ سال: استفاده از قهوه در کودکان زیر ۱۲ سال می‌تواند باعث چاقی و بروز بلوغ زودرس شود. با توجه به این مورد بهتر است کودکان زیر ۱۲ سال و ترجیحاً زیر ۱۴ سال از قهوه استفاده نکنند.
  • افرادی که کمبود کلسیم دارند: استفاده مداوم از قهوه می‌تواند جذب ویتامین دی در بدن را تا حدود زیادی کاهش دهد. به همین دلیل افرادی که کمبود کلسیم دارند به هیچ عنوان نباید از قهوه استفاده کنند زیرا با کم شدن جذب ویتامین دی در بدن، کلسیم تولید نمی‌شود و احتمال بروز پوکی استخوان بالاتر می‌رود.
  • بیماران مبتلا به صرع: طبق تحقیقات انجام شده بالا بردن میزان کافئین مصرفی می‌تواند تعداد تشنج در بیماران مبتلا به صرع را افزایش دهد. بیماران مبتلا به صرع بهتر است نوشیدن قهوه را به صورت کامل کنار بگذارند و یا برای نوشیدن قهوه با پزشک مغز و اعصاب مشورت کنند.
  • افراد با اختلالات خواب: افرادی که اختلالات خواب دارند، به هیچ عنوان نباید قهوه مصرف کنند. نوشیدن قهوه به دلیل بالا بودن میزان کافئین موجود در آن باعث اختلالات بیشتر در خواب می‌شود. این موضوع در خصوص نوشیدن قهوه در عصر بیشتر صادق است.

چرا قهوه می‌خورم حالم بد میشه؟

شاید شما هم از آن دسته آدم‌هایی باشید که با خوردن قهوه حس و حال بدی پیدا می‌کنید. این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و یا حتی نشان دهنده بیماری‌های پنهانی باشد که در بدن فرد وجود دارد، اما در اکثر موارد بد حال شدن بعد از خوردن قهوه به دلیل ایجاد اضطراب و تنش در انسان است. کافئین موجود در قهوه باعث بیدار ماندن مغز می‌شود و باعث می‌شود مغز نتواند استراحت درستی داشته و همیشه خسته باشد.

برخی از دانش آموزان و دانشجویان برای بیدار ماندن طولانی مدت در دوره امتحانات از قهوه استفاده می‌کنند. درست است که قهوه باعث بیدار ماندن و سرزندگی بیشتر افراد می‌شود، اما باعث بالاتر رفتن میزان تنش و اضطراب در طول امتحانات نیز می‌شود.

به صورت کلی هر روز قهوه خوردن و یا زیاده‌روی در نوشیدن قهوه نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات مختلفی برای شما به وجود بیاورد. توصیه ما به شما این است که اگر دچار مشکلاتی مانند خستگی بیش از حد، اضطراب بیش از اندازه و غیره هستید نوشیدن قهوه را کنار بگذارید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *