جمعه , 27 مهر 1403 - 8:00 قبل از ظهر

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک را یکی از بهترین و در دسترس‌ترین راه‌ها برای تشخیص بارداری دانست. البته در هنگام استفاده از این روش باید با نکات و دستورالعمل‌های استفاده از بی بی چک آشنا باشید. برای مثال بسیاری از بانوان می‌پرسند که درصد خطای بیبی چک چقدر است؟ آیا امکان حاملگی با وجود منفی بودن این کیت‌ها وجود دارد؟ برای دانستن پاسخ این پرسش‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

حاملگی با وجود منفی بودن بی بی چک آیا امکان پذیر است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که احتمال بارداری با وجود منفی بودن بیبی چک صفر نیست. تست حاملگی مکرر منفی حتی با یک دوره قاعدگی به تاخیر افتاده به این معنی است که شما باردار نیستید. اگر آزمایش بارداری شما یک هفته یا بیشتر پس از تاخیر در دوران قاعدگی منفی باشد، احتمال حاملگی شما کمتر از یک تا دو درصد است. نتیجه مثبت این آزمایش معمولا نشان می‌دهد که شما باردار هستید.

با این وجود، حتی اگر جواب آزمایش بارداری شما مثبت نباشد، ممکن است که حامله باشید. بروز این اشتباه دلایلی متعددی دارد. برای مثال ممکن است که شما زمان دقیق عادت ماهانه خود را اشتباه محاسبه کرده‌اید. همچین احتمال دارد که شما خیلی زود اقدام به انجام تست یا استفاده از بی بی چک کرده باشید. در این صورت مقدار کافی هورمون hCG (هورمون نشان دهنده حاملگی) در ادرار فرد وجود ندارد. بنابراین بهتر است که یک هفته دیگر صبر کرده و دوباره امتحان کنید.

هورمون مورد اشاره در اوایل دوران بارداری هر 48 ساعت دو برابر می‌شود. بنابراین آزمایش بارداری خانگی فردی که در روز دوشنبه منفی است، در روز چهارشنبه مثبت خواهد بود. در ضمن، اگر در اولین ادرار صبحگاهی فرد نتیجه مثبت باشد، نتیجه در طول روز و به هنگام رقیق‌تر شدن ادرار می‌تواند منفی باشد. همچنین به یاد داشته باشید که با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در کیت‌های تشخیص بارداری باز هم آزمایش خون بهترین وسیله برای تشخیص در اوایل دوران حاملگی است.

آیا ممکنه بی بی چک منفی باشد ولی آزمایش بتا مثبت

حاملگی با وجود منفی بودن بی بی چک و مثبت بودن آزمایش بتا یکی از مسائلی است که ذهن بسیاری از بانوان را به خود مشغول می‌کند. علت اصلی بروز این مشکل این است که سطح هورمون بتا hCG که در فرد باردار تولید می‌شود، به اندازه کافی بالا نیست. در این شرایط کیت تشخیص بارداری نمی‌تواند به خوبی هورمون مورد اشاره را تشخیص دهد. علاوه بر این، مسائل دیگری نیز مانند خطای تست، تاریخ انقضای کیت یا عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌ها باعث خواهند شد که بارداری با وجود منفی بودن بی بی چک تشخیص داده شود.

در صورتی که با مشاهده منفی بودن جواب تست خود به بارداری‌تان اطمینان دارید، آزمایش را بعد از چند روز دوباره انجام دهید. همچنین در این موقعیت بهتر است که با پزشک زنان و زایمان خود مشورت کنید. برخی علائم مانند درد شدید شکم، خونریزی و تب نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی هستند و این موارد را باید بلافاصله به پزشک خود گزارش دهید.

در صورت مثبت نبودن کیت‌های تشخیص خانگی، پزشکان برای تشخیص دقیق بارداری از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند. در این زمینه می‌توان آزمایش خون برای سطح هورمون بتا hCG یا سونوگرافی را نام برد. آزمایش بتا میزان دقیق هورمون hCG را در خون اندازه‌گیری می‌کند. نتایج این آزمایش خون حدود 99 درصد دقیق است و می‌تواند میزان بسیار پایین هورمون یاد شده را در خون بسنجد.

همچنین پزشکان برای بررسی نشانه‌های بارداری از تست‌های دیگری مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون تیروئید و هورمون فشار خون نیز کمک می‌گیرند. برای این منظور تست‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی نیز مناسب است.

سخن پایانی

کیت‌های تشخیص بی بی چک روشی ساده و موثر برای تشخیص حاملگی هستند. البته برای اینکه درصد خطای بی بی چک منفی را کاهش دهید، باید آن را در زمان مناسب استفاده کرده و دستورالعمل‌های مربوطه را به درستی انجام دهید. همچنین بسیار مهم است که از بی بی چک‌های باکیفیت و ساخته شده توسط برندهای معتبر استفاده کنید. زیرا بی بی چک‌های بی کیفیت ممکن است که نتایج اشتباه را نمایش دهند.

در صورت مشاهده هرگونه علائم نامطلوب بلافاصله به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید. با مراجعه به یک فرد متخصص خیالتان راحت خواهد شد که آیا واقعا باردار هستید یا خیر.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

زرده تخم مرغ با نمک برای زانو درد

استفاده از نمک، زرده تخم مرغ، زردچوبه برای درمان ورم و درد زانو از جمله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *