جمعه , 27 مهر 1403 - 8:04 قبل از ظهر

بهترین زمان مصرف سم کنفیدور

یکی از راه‌های دفع آفات و حشرات از گیاهان، استفاده از سموم است. یکی از سم‌های استفاده شده سم کنفیدور می‌باشد. این سم به صورت مایع تولید می‌شود و نام علمی آن ایمیداکلوپراید است. سم کنفیدور دارای خواص گوناگونی است که مستقیم بر روی حشرات اثر می‌گذارد، مانند نفوذ به جسم حشره و ایجاد مشکلات گوارشی متعدد برای آن و در نتیجه باعث از بین رفتن حشره می‌شود. این حشره کش سیستمیک ساخت ایران است و تاکنون بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

برای مصرف این سم، نمی‌توان یک زمان واحد پیشنهاد کرد. بسیاری از مردم بلافاصله بعد از مشاهده اولین آفت شروع به سم پاشی می‌کنند، اما بهتر است زمان شروع سمپاشی را به متخصصان مربوطه واگذاری کنیم تا با توجه به آفات زمان سمپاشی را تعیین کنند. از دیگر دلایلی که بهتر است زمان سمپاشی زیر نظر متخصصان باشد، مضراتی است که سم پاشی دارد. مثلا سمپاشی برای گروهی از زنبورها مضر است، پس باید عوامل مختلفی را برای تعیین زمان مناسب سم پاشی در نظر بگیرید.

سم حشره کش مایع ایمیداکلوپراید (کنفیدور) گل سم

سم کنفیدور علیرغم آنکه دارای کارایی بالایی در جهت حذف آفات و حشرات مضر می‌باشد، از جمله سمومی است که برای انسان می‌تواند مضر باشد و باعث مریض شدن انسان شود. از جمله آثاری که این محصول بر روی انسان دارد می‌توان به مشکلاتی مانند دوبینی، تهوع، سرگیجه و مهم‌تر از همه حساسیت‌های پوستی و چشمی اشاره کرد. در صورت نفوذ بالای این سم به داخل بدن انسان، ممکن است به صورت جدی جان انسان به خطر بیافتد. در نتیجه حفظ ایمنی در زمان سم پاشی بسیار مهم و ضروری است.

مقدار و زمان مصرف سم کنفیدور

بهترین طریقه مصرف سموم بر روی آفات گیاهان، استفاده از سم پاش‌ها به صورت اسپری است که پخش مناسبی دارد. مقدار مورد استفاده از سموم برای تمامی گیاهان به یک میزان نمی‌باشد و شما نمی‌توانید برای حذف آفات از گیاهان از یک مقدار مشخص سم استفاده کنید. برای مثال زمانی که شته به دو نوع گیاه پنبه و توتون می‌زند و شما از سم کنفیدور استفاده می‌کنید، به طور تقریبی مقدار این سم برای هر دو گیاه ربع لیتر در گیاه است ولی این سم برای گیاهان دیگر میزان متفاوتی دارد.

بعد از این که شما سم پاشی را انجام دادید، بلافاصله نباید محصول را برداشت کنید. همانطور که انسان‌ها بعد از مداوا به یک دوره نقاهت نیاز دارند تا دوباره سلامت خود را برگردانند، این دوره برای گیاهان نیز صادق است و شما زمانی که از سموم برای یک گیاه استفاده می‌کنید، باید صبر کنید دوره‌ی کارنس یا به اصطلاح دوره‌ای که لازم است تا سموم خنثی شوند، سپری شود. همه‌ی سموم به یک اندازه دوره‌ی کارنس ندارند و شما باید منتظر بمانید طول این دوره به پایان برسد و بعد شروع به برداشت محصولات خود کنید. به طور تقریبی حدود این دوره برای این سم در حدود دو تا سه هفته می‌باشد که بسته به نوع گیاه شما متفاوت است.

برای حفظ ایمنی در برابر سم کنفیدور چه کاری باید انجام دهیم؟

برای حفظ سلامتی و جلوگیری از ابتلا به انواع حساسیت‌های پوستی و چشمی و در نهایت بیمار شدن، بهتر است که قبل از شروع سم پاشی به مجموعه‌ای از نکات به خوبی دقت کنید:

سموم تهیه شده را به هیچ وجه در محل‌های بسیار مرطوب و یا در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید.

در زمان مناسب و تحت نظر متخصص سمپاشی را انجام دهید.

به زمان نگهداری درج شده بر روی محصول به خوبی دقت کنید و در زمان تعیین شده محصول را استفاده کنید و در صورت گذشت تاریخ انقضا آن، از استفاده از سم خودداری کنید. تاریخ انقضا فقط به وسایل بهداشتی یا خوراکی محدود نیستند بلکه شامل همه انواع کالاهای تولید شده می‌باشند. در صورت گذشت از تاریخ انقضای سموم خریداری شده، از استفاده محصول خودداری کنید.

در زمان سمپاشی از لباس مخصوص به همراه کلاه و شیلد و همچنین دستکش استفاده کنید تا خطر ابتلا به حساسیت و مشکلات تنفسی را به حداقل برسانید.

بدون ماسک و تجهیزات در کنار سم قرار نگیرید، زیرا شما با استنشاق می‌توانید مقدار قابل توجهی از سموم را به بدن خود وارد کنید و دچار آسیب‌های جسمی شوید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دکتر فاطمه مجیدی همسر دکتر پزشکیان

زندگی پر فراز و نشیب انسان‌های موفق همیشه مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد، به‌خصوص وقتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *