سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403 - 10:17 بعد از ظهر

آموزش تکثیر درخت زالزالک

درخت زالزالک درختچه‌ای با قدی کوتاه است. این درخت از گونه‌های بومی متعلق به اروپا، آفریقای شمالی و غرب آسیا، محسوب می‌شود. امروزه این درخت در نواحی مختلف جهان کاشت می‌شود و میوه­‌هایش به رنگ‌های قرمز، مشکی و زرد است. این درخت هم به عنوان درختی باغی و زینتی، هم برای حصار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زالزالک در فصل بهار گل می‌دهد و فصل پاییز زمان میوه دهی این درخت است.

در این مقاله، نکاتی مهم و ضروری، درباره آموزش تکثیر درخت زالزالک، برای شما بیان می­‌کنیم. با این آموزش، می‌­توانید از زیبایی و خواص درخت زالزالک، در منزل یا هر مکانی که قصد کاشت آن را دارید، لذت ببرید.

 مشخصات گیاه زالزالک کدامند؟

از ویژگی‌های این درخت، می‌توان به شاخ و برگ زیاد و خاردار آن اشاره کرد. ریشه‌هایش به‌صورت عمیق در خاک نفوذ می‌کنند و بین 5 الی 12 متر ارتفاع دارد. برگ‌های درخت زالزالک سبز تیره و قسمت زیرین آن بی‌رنگ است. میوه این درخت گرد و گوشتی و دارای هسته است. همچنین یشکوفه های به رنگ صورتی، سفید و قرمز دارد.

مشخصات گیاه زالزالک کدامند؟

شرایط لازم برای کاشت درخت زالزالک

برای  رشد هر نوع گیاه، احتیاج به شرایطی است. خاک، رطوبت، نور و کود دهی از جمله شرایط مورد نیاز برای رشد این درخت هستند. اگر همه شرایط لازم برای این درخت مهیا شود، شما می‌توانید درختی تنومند و زیبا داشته باشید. شرایط لازم برای رشد این درخت به شرح زیر است:

خاک مناسب

درخت زالزالک به خاکی با بافت سبک یا متوسط برای رشد نیازمند است. این درخت در خاک‌هایی با PH اسیدی، خنثی و قلیایی رشد می‌کند. این درخت زیاد به خاک حساسیت ندارد و می‌تواند انواع خاک‌ها را تحمل کند.

آبیاری

این درختچه به آبیاری کمی نیاز دارد. باید دقت کنید که خاک درخت خشک نشود و همیشه رطوبت داشته باشد. از این رو برای تکثیر درخت زالزالک به آبیاری هم دقت کنید.

نور مناسب

این درخت نورپسند است. به این صورت که ترجیح می‌دهد در جایی آفتابی یا نیمه‌سایه رشد کند. زالزالک برای رشد خود، نیازمند 6 الی 8 ساعت نور خورشید در روز است.

کود دهی

درخت زالزالک برای رشد و گل دادن به کوددهی مناسب نیز نیاز دارد. بهترین کود برای این درخت، کود حیوانی پوسیده و شیمیایی است.

کاشت و تکثیر درخت زالزالک چطور صورت می گیرد؟

چنین درختی به صورت پیوندی و از طریق بذر، تکثیر پیدا می‌کند. برای تکثیر از طریق بذر، شرایط ویژه‌ای وجود دارد که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم. تکثیر درخت زالزالک از طریق پیوند هم صورت می‌گیرد.

تکثیر درخت زالزالک از طریق بذر

بذر این درخت برای جوانه زدن به دوره سرما احتیاج دارد. پوشش روی بذر باعث دیر جوانه زدن آن در دوره جنینی می‌شود. برای این‌که بذرها زودتر جوانه بزنند، باید بگذارید میوه زالزالک پوسیده شود. ابتدا باید بذرها را  تمیز کنید، بعد آن‌ها را در دمای 21 الی 28 درجه قرار دهید. بذرهای تمیز شده را در خزه مرطوب و در دمای 4 درجه به مدت 5 ماه نگه دارید. در فصل بهار، بذرها را در خاک گلدان و در فصل تابستان، آن‌ها را به زمین منتقل کنید.

روش کاشت و تکثیر از طریق پیوند

در روش پیوند، شما باید قلمه این درختچه را روی پایه درختان دیگر مثل گلابی و سیب پیوند بزنید. با این حال توصیه می‌کنیم که برای انجام آن، از کشاورز یا یک متخصص مشورت بگیرید.

خواص داروی درخت زالزالک کدامند؟

خواص داروی درخت زالزالک کدامند؟

این درخت خواص درمانی و دارویی بی‌شماری دارد. در واقع دارای مواد معدنی، ویتامین‌ها، قندهای گلوکز و فروکتوز است. از جمله خواص دارویی این درخت عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن
  • سلامت قلب
  • بهبود رومانتیسم
  • کاهش ورم معده
  • درمان قطره قطره آمدن ادرار
  • درمان اسهال خونی
  • کمک به پیشگیری از بیماری‌های کبدی
  • ضد التهاب
  • درمان بی خوابی

کلام آخر

درخت زالزالک درختی با خاصیت های درمانی فراوان است.  با توجه به ظاهر زیبای این درخت، می‌توانید از آن به عنوان درختی زینتی در گلدان استفاده کنید. میوه زالزالک خواص درمانی بی‌شماری دارد که سلامتی  و ایمنی بدن شما را بالا می‌برد. از این رو در متن فوق، تکثیر درخت زالزالک را به طور کامل آموزش دادیم. به کمک این متن می‌توانید زالزالک را مهمان همیشگی خانه خود کنید.

چنانچه این مقاله را پسندیدید، به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب هم سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *