یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 10:51 بعد از ظهر

درمان سرفه : 16 روش درمانی خانگی و سریع برای بهبود سرفه

 

سرفه کردن نوعی عکس العمل دفاعی بدن در برابر سموم و مواد زائد است. با این حال سرفه افراطی و بیش از حد یکی از نشانه های بیماری، آلرژی یا حتی عفونت محسوب می شود. به همین علت در صورتی که سرفه های شما از حد طبیعی فراتر رفت، باید به دنبال چاره ای برای درمان آن ها باشید. نیازی به نگرانی نیست. در این مقاله از مجله اینترنتی سیب با ۱۶ روش درمانی خانگی و سریع برای بهبود سرفه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

درمان سرفه : 16 روش درمانی خانگی و سریع برای بهبود سرفه

همان طور که می دانید سرفه کردن به بیرون راندن مواد محرک و حتی عفونت کمک زیادی می کند. با این حال سرفه همواره نشان دهنده عملکرد طبیعی بدن نیست. سرفه های شدید می توانند علامت بیماری خاصی باشند. نه تنها شدت سرفه بلکه دفعات آن، شدت و نوع بیماری را مشخص می کنند. در مواجهه با سرفه های غیرطبیعی اولین اقدام مراجعه به پزشک است. پزشک معالج با بررسی دقیق تر و انجام آزمایشات ضروری به تشخیص نوع بیماری و درمان آن کمک می کند. پس از تشخیص عامل و با مشورت پزشک می توانید از روش های درمانی خانگی استفاده نمایید. این روش ها به شرح زیر هستند:

چای عسل

چای عسل روشی محبوب و پرطرفدار برای درمان سرفه است. این روش برای رده سنی کودک نیز مناسب است. شما می توانید دو قاشق چایخوری عسل را با چای کمرنگ مخلوط کنید. اگر به مصرف چای علاقه ندارید، قادرید از جایگزین های آن یعنی آب یا دمنوش آویشن استفاده نمایید. مقدار مصرف دمنوش چای عسل یک الی دو مرتبه در روز است. به دلیل امکان بروز حساسیت، از این دمنوش برای کودکان زیر یک سال استفاده نکنید. قبل از مصرف آویشن حتما از نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل نمایید. مصرف بیش از حد دمنوش آویشن با عسل به هیچ وجه توصیه نمی شود.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که برای درمان سرفه های خشک به شدت توصیه می شود. این گیاه حالت تهوع و درد را بهبود می بخشد. برای تهیه دمنوش ۲۰ گرم زنجبیل تهیه کنید. آن را با یک فنجان آب داغ ترکیب نمایید. پس از دم کشیدن می توانید به مصرف آن اقدام کنید. در صورت نیاز برای طعم دار کردن دمنوش چند قاشق عسل به آن بیفزایید.

مایعات

مصرف مایعات به شدت برای درمان سرفه های شدید توصیه می شود. مایعات نه تنها سرفه بلکه عطسه و آبریزش بینی را بهبود می بخشند. شما می توانید از نوشیدنی های گرم زیر استفاده نمایید تا سریع تر به بهبودی کامل دست پیدا کنید.

  • آب میوه گرم
  • آب گرم
  • چای سیاه (بدون کافئین)
  • دمنوش
  • آب گوشت
  • سوپ رقیق

بخار

بخار از دیرباز برای درمان مشکلات مجاری تنفسی مورد استفاده قرار می گرفت. اگر سرفه شما خلط دارد، بخور گرفتن را فراموش نکنید. در کنار بخور گرفتن می توانید دوش گرم بگیرید. دوش آب گرم می تواند در رفع التهاب مجاری تنفسی یاری رسان باشد.

ریشه گل ختمی

یکی از  روش های درمانی خانگی و سریع برای بهبود سرفه مصرف ریشه گل ختمی است. ریشه گل ختمی را می توانید به صورت دمنوش مورد استفاده قرار دهید. برای تاثیر بهتر دمنوش ریشه گل ختمی را به مدت طولانی تری در آب خیس کنید.

غرغره آب نمک

غرغره آب نمک ساده ترین روش خانگی برای درمان سرفه است. غرغره آب نمک خلط و بلغم گلو را از بین می برد. برای غرغره تنها کافی است به میزان نصف قاشق چایخوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید. پس از خنک شدن محلول آن را چند لحظه در دهان غرغره کرده و به بیرون بریزید.

بروملین

بروملین آنزیمی است که از میوه خوش طعم آناناس حاصل می شود. بروملین خاصیت ضد التهابی دارد. این آنزیم به خارج کردن خلط کمک زیادی می کند. به دلیل امکان بروز حساسیت، قبل از مصرف بروملین حتما با پزشک مشورت نمایید.

آویشن

آویشن گیاهی است که خاصیت درمانی فوق العاده ای دارد. این گیاه گلودرد را تسکین می دهد. از سوی دیگر التهاب ریه و مشکلات ریوی را از میان بر می دارد. برای درمان سرفه می توانید از شربت ضد سرفه حاوی آویشن استفاده نمایید.

رژیم غذایی مناسب

یکی از روش های درمانی موثر، درمان عامل سرفه است. همان طور که می دانید رفلاکس اسید معده می تواند به شدت گرفتن سرفه ها منجر گردد. مشکل اسید معده با داشتن رژیم غذایی مناسب قابل حل است. با پیروی از رژیم مناسب می توانید به طور غیرمستقیم سرفه های خود را بهبود بخشید.

نارون قرمز

نارون قرمز یکی از روش های سنتی برای درمان سرفه است. این گیاه بواسطه موسیلاژهای موجود در آن گلودرد را تسکین می دهد. برای تهیه دمنوش نارون قرمز یک قاشق چایخوری از نارون خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه نمایید. پس از گذشت ده دقیقه می توانید دمنوش را مصرف کنید.

NAC

NAC یا ان استیل سیستئین به عنوان یکی از مهم ترین روش های درمانی خانگی شناخته می شود. این مکمل مخاط مجارای تنفسی را کاهش می دهد. NAC نه تنها شدت سرفه بلکه دفعات آن را نیز بهبود می بخشد.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های موجود در روده را متعادل می کنند. با مصرف مواد حاوی پروبیوتیک، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که این مواد به طور غیر مستقیم در بهبود سرفه ها تاثیر می گذارد، چراکه با بهبود سیستم ایمنی، مقابله با عفونت و مواد حساسیت زا آسان تر می شود.

نعناع فلفلی

منتول هایی که در برگ نعناع فلفلی وجود دارند گلو را بهبود می بخشند. این منتول ها همچنین در تجزیه و مهار خلط تاثیر قابل توجهی دارند. نعناع فلفلی به عنوان ماده ای ضد احتقان شناخته می شود. این گیاه را می توانید به صورت دمنوش استفاده کنید. شما همچنین قادر هستید با بخور گرفتن نعناع فلفلی از شر سرفه های مزاحم خود خلاص شوید.

شست و شوی بینی

در صورتی که سرفه های شما به دلیل التهاب مجاری تنفسی باشد، شستشوی مجاری بینی راه حل مناسبی است. برای این کار از محلول آب نمک استفاده می شود. این کار علاوه بر رفع التهاب به کاهش و بهبود سرفه نیز کمک شایانی می کند.

پنیرک

یکی از  روش های موثر درمانی استفاده از عصاره گل و برگ پنیرک است. موسیلاژهای موجود در این گیاه سرفه ها را به آسانی مهار می کنند. با این حال تاثیری که پنیرک بر بدن می گذارد به حلق محدود می شود.

به دانه

لعاب دانه به می تواند تاثیر قابل توجهی بر درمان سرفه های مزمن داشته باشد. جوشانده به در بهبود آلرژی نیز بسیار تاثیرگذار است. در صورت ابتلا به برونشیت می توانید از عصاره به، برگ و حتی دانه های آن برای بهبود سرفه استفاده نمایید.

در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به بررسی ۱۶ روش درمانی خانگی و سریع برای بهبود سرفه پرداختیم. این روش ها می توانند به اندازه قابل توجهی سرفه ناشی از آلرژی یا بیماری را بهبود بخشند. با این حال حتما قبل از اقدام به درمان خانگی با پزشک متخصص شرایط خود را در میان بگذارید. اگر دوست دارید مطالب دیگری را در زمینه بهداشت و سلامت مطالعه فرمایید، حتما نگاهی به سایر صفحات سایت بیندازید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *