دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 1:31 قبل از ظهر

چی درست کنم تکراری نباشه؟خسته شدم چی درست کنم

 

این سوال که امروز ناهار یا شام چی بپزم؛ دغدغه خاطره روزمره خیلی از خانم‌های خانه دار دنیاست و زمانی که تعداد خانم‌های ساکن در یک منزل بیشتر از یک نفر باشند؛ این سوال و نظایر آن بیشتر هم تکرار می‌شوند. شاید شما هم به عنوان یک شنونده بارها این سوال را در منزل شنیده باشید و در آن لحظه که سوال مطرح شده است؛ جوابی برای آن نداشته باشید. بیشتر مواقع فرزندان خانواده از خوردن غذای تکراری ناهار برای شام یا از خوردن غذای مانده وعده قبلی بیزارند. حتی گاهی مواقع سایر اعضای خانواده از تکراری بودن یک غذا در یک بازه زمانی به خانم خانه شکایت می‌کنند؛ مثلاً چرا این ماه بیش از اندازه برای شام غذای حاضری خوردیم و اعتراضاتی نظیر این که باعث می‌شود دامنه انتخاب غذا توسط خانم خانه برای وعده بعدی محدودیت پیدا کند. در این مقاله قصد داریم به شما همراهان همیشگی کمک کنیم تا به این سوال که چی درست کنم تکراری نباشه؟ یا خسته شدم چی درست کنم؟، غذاهای متنوعی را پیشنهاد بدهیم تا راحت‌تر از گذشته به جواب این سوال هر روزتان برسید.

بودجه بندی مواد غذایی بر اساس درآمد

به راحتی می‌توان گفت که یک خانم خانه‌دار مغز اقتصادی خانه است. آنها با توجه به درآمد ماهانه خانوارشان و سایر هزینه‌های خانواده به راحتی می‌توانند بودجه‌بندی مواد غذایی را انجام دهند. به گونه ای که با بودجه مواد غذایی که در اختیارشان هست از تمامی گروه های غذایی می‌توانند خریداری کنند. شاید برای برخی از شما این سوال مطرح باشد که من یک خانم خانه‌دار هستم و پولی برای خرج کردن در اختیارم نیست؛ پس چگونه می‌توانم بر نحوه خرید مواد غذایی تاثیرگذار باشم؟ شما در این حالت می‌توانید با همسرتان به توافق برسید و برای خرید مواد غذایی مورد نیاز ماهانه به او لیسی بدهید تا او بر اساس آن لیست مواد غذایی را تهیه کند.

پس از تهیه مواد غذایی شما می‌توانید لیست غذایی بر اساس ذائقه خانواده تدارک ببینید و بر اساس مقدار مصرف خانواده مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، انواع سبزیجات و… را بسته بندی کنید. مواد غذایی را به گونه ای بسته بندی کنید که اگر از آنها برای یک وعده استفاده کردید برای وعده بعدی چیزی باقی نماند. این تنظیم مواد غذایی توسط شما می تواند جلوی باقی مانده غذا و تکراری شدن وعده بعدی را بگیرید.

لیست غذاهای خانواده

با توجه به میزان مواد غذایی که در طول هر ماه در اختیار خانواده است و با توجه به ذائقه کلی افراد یک خانوار، می‌توانیم لیست غذاهایی که در طول ماه هر خانواده می‌تواند مصرف کند را تعیین کنیم. پیشنهاد ما برای داشتن لیست غذاهای هر ماه آن است که از یک لیست کاملاً ثابت برای خانواده استفاده نکنید؛ چون این کار موجب عدم رضایت افراد خانواده می‌شود. شاید بپرسید که چه غذاهایی را در طول ماه برای افراد خانواده درست کنم؟ شما می‌توانید غذاهای موجود را در دسته بندی های گوناگونی قرار دهید و هر بار با توجه به امکانات در اختیارتان یکی از آنها را برای وعده غذایی تدارک ببینید. غذاها را در دسته بندی غذاهای محلی، رسمی ایرانی، فست‌فودی، غذاهای حاضری، غذاهای برنجی، غذای نانی و … تقسیم بندی کنید.

مسلماً با کمی کنجکاوی غذای محلی شهر یا روستای خودتان را می‌شناسید. همچنین غذاهایی مانند قورمه سبزی، قیمه، زرشک‌پلو با مرغ و کباب کوبیده و برگ جزو غذاهای رسمی هستند. از غذاهای فست‌فودی به انواع پیتزا، ماکارونی، ساندویچ های خانگی یا حاضری، انواع لازانیا و … می‌توانیم اشاره کنیم. از غذاهای حاضری به انواع کوکو، کتلت، شامی، نیمرو، انواع املت و… می‌توانیم اشاره کنیم. غذاهای برنجی نیز شامل عدس‌پلو، لوبیاپلو، استانبولی، باقالی‌پلو با ماهیچه، سبزی‌پلو با ماهی، باقالی‌پلو با مرغ و… می شوند. برخی از انواع غذاهای نانی شامل آبگوشت، عدسی و… می شوند.

شاید برایتان سوال باشد که خانواده ما به مرغ یا ماهی و… حساسیت خاصی دارند و برایم پختن غذاهایی که مرغ و… دارند در طول ماه مقدور نیست؛ حالا باید چه کار کنم؟ شما می‌توانید لیست غذاهای مورد پسند افراد خانواده را از هر کدامشان بپرسید و با همه افراد به توافق برسید تا بتوانید توازنی بین غذاهای موجود برقرار کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *