جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 10:34 قبل از ظهر

چرا همیشه آبریزش بینی دارم

 

همیشه سرماخوردگی علت آبریزش بینی یا رینیت (Rhinitis) نیست و عوامل دیگری مانند سینوزیت، عوامل ویروسی، پولیپ‌ها و اجسام خارجی باعث بروز این عارضه می‌شوند. متاسفانه برخی از افراد در تمام فصل‌های سال با این نوع حساسیت روبرو هستند. اگر سوال شما نیز این است که چرا همیشه آبریزش بینی دارم، در ادامه با ما همراه باشید، چرا که در این مطلب می‌خواهیم درباره دلایل این عارضه و درمان آن صحبت کنیم. اطلاعات مطرح شده در این مقاله صرفا جهت افزایش سطح دانش شما هستند. در صورتی که از حساسیت، آلرژی یا آسم رنج می‌برید، حتما از پزشک کمک بگیرید.

دلایل آبریزش بینی چیست؟

آبریزش بینی نشان می‌دهد که عاملی خارجی و بیماری‌زا به بدن انسان وارد شده است، همچنین این مشکل نشان‌دهنده خشکی بیش از حد بافت‌های مخاط دماغ و بافت‌های اطراف آن است. از جمله دلایل رینیت بدون سرماخوردگی عبارت است از:

  1. استفاده زیاد از اسپری بینی.
  2. اعتیاد به مواد مخدر.
  3. هوای خشک.
  4. تغییرات هورمونی.
  5. آنفولانزا.
  6. وجود جسم خارجی در دماغ.
  7. برخی داروها.
  8. گرفتگی مزمن دماغ یا عطسه که به آلرژی مربوط نیست.
  9. آسم پیشرفته.
  10. ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV).
  11. نشت مایع نخاعی.
  12. استعمال دخانیات.
  13. بارداری.
  • سینوزیت

سینوزیت به ویژه سینوزیت مزمن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در کشورهای مختلف است. از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. گرفتگی بینی.
  2. آبریزش.
  3. احساس فشار داخل سینوس و حفره‌های صورت.
  4. سردرد.
  5. از دست دادن حس چشایی.
  6. بوی بد دهان به خصوص در اطفال.
  • آلرژی

در صورتی که در معرض محرک‌ها قرار بگیرید، احتمال ابتلا به رینیت را خواهید داشت. تماس با مواد آلرژی‌زا باعث خارش دماغ، تورم داخل آن، عطسه‌های متعدد و مکرر و تولید مخاطی روان و شفاف می‌شود.

  • پولیپ دماغ

پولیپ دماغ توده‌ای نرم و زرد رنگ است که در بینی و سینوس رشد می‌کند. این توده بافتی مانند ژله دارد و در اثر التهاب سلولی به وجود می‌آید. پولیپ را می‌توان یکی از عوامل تشدید کننده آبریزش مزمن بینی دانست.

  • سرماخوردگی

هنگامی که ویروسی مانند ویروس سرماخوردگی وارد دماغ می‌شود، به مولکول‌های درون سلول‌ها می‌چسبد. این عمل باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین‌ها شده و التهاب دماغ را به همراه دارد.

چگونه آبریزش بینی را درمان کنیم؟

با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توان آبریزش بینی را درمان کرد. البته این روش‌ها برای رینیت ناشی از آلرژی یا برخی عفونت‌های جزئی مناسب هستند.

  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز هوا

استنشاق بخار گرم تولید شده توسط دستگاه های بخور و رطوبت ساز تا حد زیادی مخاط ناشی از رینیت آلرژیک را بهبود می‌دهد. بخار با مرطوب کردن هوای خشک محیط مدت زمان رفع رینیت را یک هفته کوتاه‌تر می‌سازد. همچنین رطوبت به از بین رفتن مخاط و تسکین سینوس‌های تحریک شده کمک می‌کند.

  • استفاده از آب نمک

چکاندن آب نمک در سوراخ‌های دماغ با رقیق کردن مخاط به خروج راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند. همچنین این محلول ساده (ترکیب یک و نیم قاشق چای‌خوری نمک در یک کاسه آب گرم) شما را از شر هرگونه محرک در مسیرهای دماغتان خلاص می‌نماید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، این پروسه درمان را چند بار در روز تکرار کنید.

  • نوشیدن مایعات

اگر شما نیز شکایت دارید که چرا همیشه آبریزش بینی دارم، مصرف میزان کافی مایعات در طول روز را فراموش نکنید. برای این منظور مصرف آب گرم، لیموناد، چای سبز، سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و سایر مایعات به شما پیشنهاد می‌شود.

  • تخلیه سینوس ها

تخلیه مواد گیر کرده داخل دماغ راه دیگری است که علیرغم ناخوشایند بودن، بسیار کارآمد است. برای این کار می‌توانید از ابزار مخصوص به نام مخاط کش استفاده کنید.

  • پوشاندن صورت

اگر قصد ورزش در هوای سرد را دارید، پیش از خروج از خانه حتما جلوی صورت خود را با شال بپوشانید.

  • استفاده از روغن های موضعی گرم کننده

در طب سنتی برای درمان آبریزش بینی از روغن‌های موضعی گرم کننده مانند روغن بادام تلخ یا روغن نعناع فلفلی استفاده می‌شود. این روغن‌ها را باید برای گرم کردن سینوس‌ها روی آن‌ها بمالید. روغن‌های دیگر مانند روغن گل بنفشه و روغن سیاه دانه نیز برای درمان این عارضه مفید هستند. همچنین بخور اکالیپتوس و آویشن نیز باعث گرم شدن سینوس‌ها و خارج شدن عفونت‌ها می‌شود.

  • خوردن غذاهای تند

غذاهای تند موجب روان شدن آب بینی می‌شود. بدین ترتیب مخاط راحت‌تر و سریع‌تر از دماغ خارج شده و از مشکل رینیت خلاص می‌گردید. اگر به خوردن غذاهای تند عادت ندارید، ابتدا با خوردن کمی سس تند شروع کنید. اگر مشکلی به وجود نیامد، این روش را برای تخلیه و روان کردن مخاط خود ادامه دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *