جمعه , 10 فروردین 1403 - 4:11 بعد از ظهر

مراحل کف سازی سرویس بهداشتی + آموزش صفر تا صد

سرویس بهداشتی مکانی است که نقش مهمی در حفظ بهداشت فردی و عمومی خانواده بازی می کند. به همین دلیل در ساخت این فضا باید نکات مهمی را در نظر گرفت. برای مثال نوع متریال بکار رفته در کف، دیوارها و سقف در این فضا مهم است. همچنین یکی از مهمترین اقدامات در بازسازی و تعمیر ساختمان انجام اصولی مراحل کف سازی سرویس بهداشتی است. کف سازی علاوه بر افزایش زیبایی محیط سرویس بهداشتی باعث بالا رفتن میزان مقاومت در برابر رطوبت می گردد. عایق کاری درست و کف سازی سرویس بهداشتی بسیار مهم است؛ بنابراین این قبیل امور باید توسط افراد متخصص و حرفه ای در زمینه نصب کاشی و سرامیک صورت گیرد.

در این مطلب از سیب شما را با مراحل مختلف کف سازی سرویس بهداشتی آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید!

مراحل کف سازی سرویس بهداشتی به چه منظوری صورت می گیرد؟

کف سازی سرویس بهداشتی بدین منظور صورت می گیرد که سطحی قابل استفاده، مقاوم در برابر نفوذ آب و مستحکم در برابر فشار ایجاد شود. با انجام اقدامات لازم در این زمینه سطحی به وجود می آید که علاوه بر زیبایی از تمام استانداردهای مورد تایید ساختمان سازی نیز برخوردار است. از جمله مراحل کف سازی سرویس بهداشتی می توان به تعیین شیب مناسب، کف سازی و عایق بندی آن اشاره کرد که باید اصولی انجام شوند.

مراحل کف سازی سرویس بهداشتی به چه منظوری صورت می گیرد؟

اجرای کف سازی سرویس بهداشتی

یکی از مراحلی که باید در هنگام ساخت سرویس بهداشتی انجام دهید، کف سازی سرویس بهداشتی است. انتخاب کفپوش و کاشی مناسب برای کف و دیوارها و همچنین روش درست موزائیک کاری بر نحوه اجرای این پروژه تاثیر می گذارد. در ضمن نوع مصالح ساختمانی بکار رفته و تعیین درصد شیب مناسب نیز از دیگر عوامل موثر بر کف سازی اصولی هستند. در کل این عملیات از ابتدا تا انتها نیاز به دقت فراوانی دارد؛ زیرا کف سرویس بهداشتی دائما در معرض تماس با آب و رطوبت است. برخی از مشخصات کف سازی اصولی سرویس بهداشتی به شرح زیر است:

مهمترین مشخصه کف سازی سرویس بهداشتی استحکام و دوام بالای آن است.
یکی دیگر از ویژگی های مهم کف سازی درست سرویس بهداشتی مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت است.
در کف سازی فضاهای بهداشتی باید به مقاومت در برابر صوت، حرارت و همچنین مقاومت در برابر آتش نیز توجه کرد.
در هنگام کف سازی مکان هایی مانند دستشویی و حمام باید از مصالحی استفاده کنید که در مقابل ضربه، خم شدگی، سایش و نفوذ اجسام ریز مقاوم باشند.

مراحل کف سازی سرویس بهداشتی به چه منظوری صورت می گیرد؟

انواع پوشش و مصالح قابل استفاده

برای کف سازی سرویس بهداشتی مصالح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آن ها عبارتند از:

موزاییک فرش.
سرامیک و کاشی.
پارکت.
بتن.
شن، ماسه و سیمان.
قیر و گونی برای عایق کردن رطوبتی کف.
موزاییک مرمری.
کفپوش چوبی ضد آب.
اقدامات لازم پیش از کف سازی سرویس بهداشتی
پیش از شروع به انجام مراحل کف سازی سرویس بهداشتی باید یک سری فعالیت ها صورت گیرد که شامل موارد زیر است:

عبور لوله های آب از کف سرویس بهداشتی.
عبور سیم های برق از کف سرویس بهداشتی با استفاده از لوله های خرطومی.
عبور لوله های آب گرم پکیج برای سیستم گرمایشی خانه از کف ساختمان.
عایق کاری کف سرویس بهداشتی.
زیرسازی کف سرویس بهداشتی.
همچنین عملیات زیرسازی کف سرویس بهداشتی بدین منظور انجام می شود که از استحکام کافی و عایق بودن کف در برابر رطوبت مطمئن گردید. همچنین این پروسه برای این اجرا می گردد که از اجرای کف سازی روی سطحی تراز اطمینان حاصل کنید.

انواع پوشش و مصالح قابل استفاده

نکات قابل توجه درباره عایق کاری سرویس بهداشتی

همانطور که بیان شد، عایق کاری مناسب یکی از مراحل کف سازی سرویس بهداشتی است. برای این منظور پس از سیمانکاری کف محیط و خشک شدن آن باید لوله های فاضلاب اضافی را با فرز بریده و کلیه سطوح را با یکدیگر همتراز کرد. سپس از ایزوگام برای عایق بندی سرویس بهداشتی استفاده می شود. برخی از نکات قابل توجه در مورد نحوه عایق کاری سرویس های بهداشتی عبارتند از:

هیچ گاه لوله های فاضلاب را با کمک حرارت دادن برش نزنید.
برش زدن لوله تعبیه شده برای توالت فرنگی امری اشتباه است. انجام این کار باعث می شود که پس از بالا آمدن ارتفاع کف سرویس و در هنگام نصب کردن توالت فرنگی عمل اتصال به خوبی صورت نگیرد. در نتیجه تنها لوله ای که نباید توسط عایق کار برش زده شود، لوله 12 سانتی متری چینی بهداشتی فرنگی است.
اگر ایزوگام کردن سرویس بهداشتی توسط مشعل مخصوص و با حرارت دادن انجام شود، احتمال آسیب رسیدن به لوله کشی آب سرد و گرم وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید پیش از هر کاری لوله ها را با گچ بپوشانید و سپس اقدام به عایق کاری کنید.
قیرگونی کردن کف سرویس ها با استفاده از دو لایه گونی و سه لایه قیر انجام می شود. پس از اتمام این مرحله باید از آب برای تست غیر قابل نفوذ بودن آب کف استفاده کنید.

انواع پوشش و مصالح قابل استفاده
در نهایت باید ایزوگام ها را برش زده و لوله های فاضلاب، کف شوی و سطح را به دقت ایزوگام کاری نمایید. برای نصب ایزوگام روی زاویه 90 درجه به دقت بیشتری نیاز است.
نکات قابل توجه در اجرای کف سازی سرویس بهداشتی
انجام مراحل کف سازی سرویس بهداشتی بسیار مهم است و باید در حین آن نکات مهمی را مد نظر قرار داد. در ادامه برخی از نکات قابل توجه در اجرای کف سازی سرویس بهداشتی مطرح شده است:

کفپوش های بتنی بهترین گزینه برای کف سازی سرویس های بهداشتی به شمار می روند. این نوع کفپوش ها علاوه بر داشتن طرح های زیبا بسیار مقاوم و مقرون به صرفه هستند.
اگر دوست دارید که کف سرویس بهداشتی شما خاص و زیبا باشد، پیشنهاد ما به شما کفپوش های سه بعدی است. این محصولات به تازگی وارد بازار شده اند.

انواع پوشش و مصالح قابل استفاده
نکته مهم در انتخاب کفپوش برای سرویس بهداشتی توجه به میزان لغزندگی آن ها است. تایل های کف باید میزان لغزندگی بسیار کمی داشته باشند.
برای سرویس های بهداشتی به ویژه فضاهای کوچک بهتر است که کاشی و سرامیک هایی با رنگ های روشن مانند سفید انتخاب کنید. رنگ های روشن کثیفی و لکه را بهتر نشان داده و از انتشار بیماری جلوگیری می نمایند.
از استفاده از سرامیک های لب پر یا ترک خورده دوری کنید.
دقت لازم برای انجام عایق کاری سرویس بهداشتی نیز بسیار مهم است.
زیر سنگ توالت باید از مصالح مناسب و با کیفیت مانند ماسه نرم استفاده شود. این نوع مصالح از شکستگی سنگ توالت جلوگیری به عمل می آورد.
توجه داشته باشید که سنگ توالت باید با سطح سرامیک هم تراز باشد.
بهتر است که سنگ توالت ایرانی از هر طرف دیوار حداقل 30 سانتی متر فاصله داشته باشد.
یکی دیگر از نکات مهم در کف سازی سرویس بهداشتی آن است که کف این فضاها باید قابلیت نظافت آسان را داشته باشند.
از اینکه تا انتهای این مطلب از سیب ما را همراهی کردید، از شما تشکر می کنیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی داشته باشید، کارشناسان ما اینجا برای کمک به شما حاضرند.

مطلب پیشنهادی

سرامیک ضد اسید [کاشی ضد اسید مرجان در ایران سرام[

سرامیک ضد اسید [کاشی ضد اسید مرجان در ایران سرام]

ایران سرام عرضه کننده کاشی ضد اسید از تولید کننده های معتبر کاشی و سرامیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *