چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403 - 2:36 قبل از ظهر

علت به وجود آمدن فیبروم رحم

فیبروم رحمی یکی از بیماری های شایع در زنان ۱۶ تا ۶۰ ساله است و یک فرد ممکن است در طول زندگی خود چند بار به این راحتی دچار شود. اندازه فیبروم رحم ممکن است به اندازه یک لوبیا باشد یا حتی اندازه یک خربزه داشته باشد. به وجود آمدن فیبروم رحم علل مختلفی دارد که برخی از این ژنتیکی و مادرزادی و برخی دیگر به شیوه و روش زندگی افراد مربوط هستند. در این مقاله سیب قصد داریم به علل به وجود آمدن فیبروم رحمی بپردازیم و تمامی علل این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل به وجود آمدن فیبروم‌های رحمی

ژنتیک

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن فیبروم های رحمی موارد ژنتیکی است. اگر شما در خانواده خود یک فرد مبتلا به فیبروم رحمی داشته اید، بیش از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستید. مادر، مادربزرگ، خواهر، عمه و خاله از جمله افرادی هستند که با شما ژنتیک تقریباً مشابه دارند.

دلایل به وجود آمدن فیبروم‌های رحمی

مصرف دخانیات

طبق مطالعات انجام شده افرادی که از الکل، قلیان، سیگار و یا سایر دخانیات استفاده می کنند بیش از سایرین در معرض ابتلا به فیبروم رحمی هستند. مصرف دخانیات به صورت مستقیم روی عملکرد رحم تاثیر گذار است و ممکن است باعث به وجود آمدن فیبروم رحم می شود.

تغییرات هورمونی

هورمون استروژن را می‌توان یکی از هورمون هایی دانست که به صورت مستقیم روی رشد فیبروم ها تاثیر گذار است. تولید این هورمون در زنان که در سنین یائسگی قرار ندارند بیشتر است، اما با رسیدن به سن یائسگی تولید این هورمون کمتر می‌شود و به همین دلیل رشد فیبروم ها کاهش پیدا میکند. زنانی که در دوران یائسگی خود به هر دلیلی از هورمون درمانی استفاده می کنند، ممکن است به فیبروم مبتلا شوند. پروژسترون یکی دیگر از هورمون هایی است که روی فیبروم ها تاثیر بسزایی دارد.

زمانی که میزان تولید این هورمون در بدن کاهش پیدا می کند، افراد بیشتر در معرض ابتلا به فیبروم قرار می گیرند. به صورت کلی تولید پروژسترون و تولید استروژن باید با هم توازن داشته باشد در غیر این صورت امکان بروز فیبروم افزایش چشمگیری پیدا می کند.

تغییرات هورمونی

اضافه وزن

چربی مانند غدد درون ریز عمل می کند و باعث بروز فیبروم در بدن افراد می شود. طبق مطالعات انجام شده زنانی که اضافه وزن دارند بیش از سایرین در معرض بروز فیبروم قرار می گیرند. هرچه این اضافه وزن بیشتر باشد احتمال بروز فیبروم افزایش می یابد.

مصرف غذاهای قندی

یکی از کربوهیدرات ها، شیرینی های آماده، قند یا موادی که در آنها از قند مصنوعی استفاده شده است، بیش از اندازه استفاده شود فیبروم رحمی یکی از عوارض آن خواهد بود. برای پیشگیری از این عارضه متخصصان پیشنهاد می‌کنند که در رژیم غذایی از کربوهیدرات و شیرینی کمتری استفاده شود و خوراکی‌هایی مانند سالاد جایگزین این موارد شود.

تغییرات هورمونی

استرس و اضطراب

در دنیای امروز استرس و اضطراب جزء لاینفک زندگی ها هستند. طبق مطالعات انجام شده استرس و اضطراب می تواند منجر به به وجود آمدن فیبروم رحم شود. زمانی که یک فرد بیش از اندازه استرس داشته باشد، این استرس باعث به وجود آمدن هورمون کورتیزول در بدن او می شود. هورمون کورتیزول به صورت مستقیم روی عملکرد کبد تاثیر می گذارد و باعث می شود کبد قند بیشتری تولید کند. با تولید قند بیشتر در بدن انسان احتمال بروز فیبروم رحم افزایش پیدا می کند.

دومین دلیل مهمی که استرس و اضطراب باعث بروز فیبروم رحمی می شود، این است که زمانی که کبد قند زیادی تولید می کند، با افزایش میزان قند در بدن انسان، فرد کم کم دچار چاقی می شود و همان طور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شد با چاق شدن افراد احتمال بروز فیبروم رحمی بالاتر می رود.

تغییرات هورمونی

فعالیت نداشتن

فعالیت های ورزشی منظم احتمال بروز فیبروم های رحمی را کاهش می دهد. دلیل اول این موضوع این است که زمانی که فرد به صورت منظم ورزش می کند، وزن او ثابت باقی می ماند و هیچ گونه اضافه وزنی برای به وجود آمدن فیبروم های رحمی وجود نخواهد داشت. دلیل دوم این موضوع این است که ورزش کردن منظم ذهن آرام میکند و استرس و اضطراب را از بین میبرد. همین موضوع باعث کاهش احتمال بروز فیبروم رحمی در بدن انسان می شود.

مطلب پیشنهادی

ترکیب رنگ موی شنی کاراملی

  امروزه رنگ کردن مو یکی از کارهای اساسی در دنیای مد و زیبایی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *