شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 10:03 قبل از ظهر

مقایسه آبگرمکن برقی و گازی

آبگرمکن‌های برقی و گازی دو دستگاه مهم و حیاتی محسوب می‌شوند که از آن‌ها به منظور گرم کردن آب برای حمام یا شست و شو استفاده می‌شود. این تجهیزات در عین شباهت‌هایی که دارند از تفاوت و ویژگی‌های خاصی برخوردارند. به طوری که هر کدام از آن‌ها قابلیت و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

قطعا وجود آبگرمکن‌ها در هر خانه‌ای ضروری و لازم است؛ اما اینکه کدام مدل آن را انتخاب کنید بستگی به شرایط، بودجه و عملکرد مد نظر شما دارد. آبگرمکن‌ها یا برقی و گازی و یا نفتی هستند که امکان دارد خیلی از شما هنگام خرید این تجهیزات در انتخاب آن با مشکل مواجه شوید؛ لذا در ادامه به بررسی و مقایسه آبگرمکن برقی و گازی می‌پردازیم.

معرفی آبگرمکن گازی

در آبگرمکن‌ گازی سوخت اصلی آن‌ گاز است به این خاطر مصرف انرژی آن پر هزینه‌ قلمداد نمی‌شود. متوسط عمر مفید آبگرمکن‌های گازی بین ۸ تا ۱۲ سال است که بعد از اتمام طول عمر آن‌ها باید اقدام به تعویض آبگرمکن کرد. آبگرمکن‌های خانه‌های مسکونی از حجم مخزن بین ۴۰ تا ۵۰ گالن آب بهره می‌برند، البته آبگرمکن‌های گازی با ظرفیت بالا نیز وجود دارد.

آبگرمکن‌های گازی شعله‌ای هستند و سوخت آن‌ها از طریق ترموستات تنظیم و کنترل خواهد شد. در این نوع تجهیزات شعله در زیر مخزن قرار گرفته که دود حاصل از سوخت آن از طریق دودکش خارج می‌شود. لازم است این نکته را اضافه کنیم که چون این نوع آبگرمکن برای گرم کردن آب باید دمای کل مخزن را افزایش دهد؛ لذا سریعتر دچار فرسایش می‌شود و به همین دلیل طول عمر کوتاهی دارد.

جالب است بدانید که آبگرمکن‌های مخزن دار گازی در کنار افزایش دما آب مصرفی، آب‌های ذخیره شده را نیز برای مصارف بعدی گرم می‌کنند. البته آبگرمکن‌های گازی انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها فاقد مخزن نگهداری هستند که به آن‌ها آبگرمکن‌های گازی دیواری گفته می‌شود. در این نوع آبگرمکن بعد از باز کردن شیر آب، آب جریان یافته از لوله‌ها در همان دقایق اول گرم خواهد شد. آبگرمکن بوتان یکی از بهترین آبگرمکن های گازی است که می‌توانید در لیست خرید خود قرار دهید.

معرفی آبگرمکن برقی

نوع عملکرد این دو تجهیزات در مقایسه آبگرمکن برقی و گازی بسیار مورد بررسی قرار می‌گیرد که روش کار آبگرمکن برقی شباهت زیادی به گازی دارد. وجود سیم پبچ‌هایی با مقاومت بالا و ایجاد جریان الکتریکی در این سری تجهیزات باعث گرم کردن آب می‌شود. این سیم پیچ‌ها معمولا به صورت جفتی کاربرد دارند که یکی از آن‌ها در وسط مخزن و دیگری در پایین آن قرار گرفته که جریان برق از طریق ترموستات به آن منتقل خواهد شد.

وجود ترموستات در آبگرمکن‌های برقی منجر به تنظیم دما در آن می‌شود. به طوری که اگر دما پایین باشد کلید بسته می‌شود و جریان برق عبور پیدا می‌کند و اگر دما بالا باشد، کلید باز شده و جریان برق قطع می‌شود.

با باز کردن شیر آب گرم در ابتدا آب سرد وارد مخزن می‌شود که دما پایین آن منجر به روشن شدن ترموستات خواهد شد. سپس سیم پیچ‌ها فعال می‌شوند و جریان برق درون آن جریان پیدا می‌کند. این فرآیند تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که دما آب به مقدار مشخص برسد.

آبگرمکن آزمون کار را می‌توان یکی از بهترین آبگرمکن های برقی دانست که می‌توانید همین الان آن را در سایت هوایش خریداری کنید.

مقایسه آبگرمکن برقی و گازی

اگرچه آبگرمکن‌ها تنها به یک دلیل و هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما با توجه به وجود ویژگی‌های متنوع و امکانات و قابلیت‌های متفاوت در این تجهیزات می‌توان یک مدل آن را با توجه به شرایط و موقعیت خود انتخاب کرد. مقایسه آبگرمکن برقی و گازی در مورد شیوه نصب آن، موارد ایمنی، بازدهی آن‌ها، هزینه‌ها، کاربرد و سرعت آن‌ها است.

مقایسه امنیت آبگرمکن گازی و برقی

یکی از شایع‌ترین چالش های استفاده از آبگرمکن برقی، برق گرفتگی است. البته اگر نکات امنیتی مربوط به آن را مطالعه و پیگیری نکنید امکان ایجاد هر نوع خطر دیگری وجود دارد. ناگفته نماند که این تجهیزات باید حتما از فیوز مینیاتوری و فیوز محافظ جان برخوردار باشند.

اگر احیانا قصد تمیز کردن آبگرمکن برقی را داشتید ابدا آب را مستقیم رو بدنه آن نریزید؛ چراکه خطر برق گرفتگی دارد. می‌توان به جای آن از پارچه نمد استفاده کرد. آبگرمکن گازی نیز باید حتما شیر برای مدیریت فشار دستگاه داشته باشد.

در واقع در آبگرمکن گازی وجود ترموسات برای تنظیم دما و فشار ضروری است؛ اما اگر مشکلی برای این قطعه رخ دهد با وجود شیر می‌توان امنیت آن را تا حدودی تضمین کرد.

مقایسه نصب آبگرمکن‌های گازی و برقی

یکی از مسائل مهمی که در مقایسه آبگرمکن برقی و گازی نیز مطرح می‌شود چگونگی نصب این دو وسیله است. در واقع گاها افراد با توجه به شیوه نصب و راحت یا سخت بودن تعبیه این تجهیزات و مقایسه آن‌ها با شرایط حال حاضر خود به خرید این تجهیزات می‌پردازند.

نصب آبگرمکن برقی به علت عدم نیاز به زیر ساخت در خانه خیلی آسان تر از مدل گازی است؛ چراکه در آبگرمکن گازی برای خروج دود حاصل از عملیات احتراق باید لوله کشی و سیستم تهویه نصب شود. این مسئله علاوه بر اینکه نصب این مدل آبگرمکن را سخت می‌کند باعث افزایش هزینه نصب هم خواهد شد. از طرف دیگر آبگرمکن برقی شیوه نگهداری خاصی ندارد.

مقایسه هزینه خرید آبگرمکن برقی و گازی

قیمت آبگرمکن برقی نسبت به گازی مناسب‌تر است. اگرچه امکان دارد در طول کار به تجهیزات و یا پرداخت هزینه‌های بیشتری نیاز داشته باشد. همانطور که بیش‌تر هم گفتیم هزینه نصب آبگرمکن برقی کمتر از گازی است؛ اما مصرف آبگرمکن برقی زیاد است که چون هزینه ماهانه مصرف برق از گاز بالاتر است؛ لذا باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کرد.

سخن پایانی

آبگرمکن‌های گازی و برقی هر دو مدل مناسب و محبوب آبگرمکن محسوب می‌شوند که هر کدام یک ویژگی و قابلیت‌هایی دارند. به طوری که آن‌ها را برای موقعیت یا شرایط خاصی استفاده می‌کنند. اگرچه آبگرمکن‌های برقی و گازی شباهت‌های زیادی با هم دارند؛ اما در عین حال از نظر هزینه‌های نگهداری، نصب و قبض‌های ماهیانه و یا قیمت خرید وغیره تفاوت‌های ریز و درشتی دارند.

برای مقایسه آبگرمکن برقی و گازی، سرعت عمل و ابعاد آن‌ها، همچنین شیوه نگهداری، نصب و بازدهی انرژی وغیره مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ اما لپ کلام این است که این دو نوع آبگرمکن گزینه مناسبی برای گرم کردن آب در خانه و مکان‌های دیگر به شمار می‌روند.

مطلب پیشنهادی

10 تا بهترین داکت اسپلیت بازار ایرانی و خارجی

10 تا بهترین داکت اسپلیت بازار ایرانی و خارجی

امروزه برای حفظ منابع آب، توصیه می ‌شود از کولرهای آبی کمتر استفاده شود. با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳