یکشنبه , 23 اردیبهشت 1403 - 4:01 بعد از ظهر

سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است

فرد مبتلا به سندرم داون با یک کروموزوم اضافی متولد می شود. این معضل به اختلال جسمی و ذهنی کودک می انجامد. سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است؟ این اختلال چه علائمی دارد؟ برای آشنایی بیش تر با سندرم داون و دریافت پاسخ پرسش های خود تا پایان این مقاله از مجله اینترنتی سیب با ما همراه باشید.

تشخیص سندرم داون بعد از تولد

تشخیص سندرم داون معمولا در دوران بارداری صورت می گیرد. در این دوران از طریق آزمایش خون و همچنین سونوگرافی می توان به وجود این اختلال پی برد. این پرسش به وجود می آید که سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است؟ این اختلال در دوران بارداری در طی چند مرحله غربالگری تشخیص داده می شود. مرحله اول غربالگری از هفته ۱۴ بارداری آغاز می گردد. تشخیص سندروم داون بعد از تولد نیز از طریق معاینات پزشکی انجام می شود. پزشک با آزمایش خون و همچنین معاینه فیزیکی نوزاد به وجود این اختلال پی می برد. بررسی ویژگی ها و علائم جسمی نوزاد در تشخیص اختلال کمک شایانی خواهد نمود.

حرکات نوزاد سندرم داون

اگر نوزاد مبتلا به اختلال سندروم داون دارید، باید بدانید که رشد آن ها نسبت به همسن و سال هایشان کند تر است. این اطفال چهار دست و پا راه رفتن را با تاخیر یاد می گیرند. آن ها برای راه رفتن و حرف زدن به زمان بیش تری نیاز دارند. حتی اگر سنشان بیش تر گردد، باز هم می توان شاهد این تاخیر شد. استقلال در لباس پوشیدن و توالت رفتن در آینده به کندی انجام خواهد گرفت.

نوزاد به سختی می تواند سر خود را بالا نگه دارد. چراکه عضلات او شل و ضعیف است. با این حال نگران نباشید. پس از مدتی کودک به طور طبیعی قادر خواهد بود گردنش را بالا نگه دارد. به دلیل ضعف نوزاد , عمل خوردن و مکیدن نیز به سختی انجام می گیرد. برای همین ممکن است با کاهش وزن نوزاد روبرو شد.

حرکات نوزاد سندرم داون

گریه نوزاد سندروم داون

گریه نوزادان مبتلا به اختلال سندروم داون با نوزادان معمولی متفاوت است. این نوزادان در شش ماه اول زندگی خود , کمتر گریه می کنند. ناله کردن زیاد یکی از ویژگی های این نوزادان است. کیفیت و کمیت گریه این نوزادان با اطفال معمولی تفاوت دارد.

دور سر نوزاد سندروم داون

گرفتن اندازه دور سر نوزادان بسیار مهم است. سر نوزاد در سال اول زندگی رشد قابل توجهی دارد. در این زمان تقریبا دوازده سانت به اندازه دور سر نوزاد افزوده می شود. در نیمه دوم سال اول زندگی ماهانه نیم سانت به اندازه دور سر افزوده می گردد. رشد دور سر در سال دوم زندگی نیز ادامه دارد. در این زمان تقریبا دو سانت به اندازه دور سر اضافه می شود.

گرفتن اندازه دور سر می تواند اطلاعات زیادی را درباره وضعیت سلامت نوزاد به ما بدهد. دور سر اگر از حد نرمال کوچک تر یا بزرگ تر باشد، مشکلاتی را به همراه دارد. عدم رشد دور سر نوزاد به علت اختلالات زیادی از جمله انواع سندروم ها رخ می دهد. یکی از رایج ترین علل این معضل اختلال سندروم داون است.

دور سر نوزاد سندروم داون

علائم جسمی نوزاد سندروم داون

پس از پاسخ به پرسش اصلی یعنی سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است باید با علائم این اختلال آشنا شد. سندروم داون را می توان در ماه چهاردهم تا بیستم دوران بارداری تشخیص داد. با این حال گاهی نوزاد با سندرم داون متولد می شود. این نوزادان علائم خاصی را با خود به همراه دارند. کوچک بودن سر و گوش از جمله علائمی است که نوزاد با آن متولد می شود. این نوزادان صورت صاف و گردن کوتاهی دارند.

علائم جسمی نوزاد سندروم داون

زبان اطفال سندروم داون با نوزادان معمولی متفاوت است. همچنین گوش هایشان حالتی غیرمعمول داشته و عضلات بسیار ضعیف هستند. رشد جسمی این کودکان کند است. با این حال در بدو تولد می توانند وزنی متوسط داشته باشند. انگشت این نوزادان کوتاه است. مفاصل آن ها انعطاف پذیری بالایی دارند. چشم این نوزادان معمولا بادامی شکل است. بینی صاف نیز یکی دیگر از علائم این اختلال به شمار می رود.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به بررسی نوزادان سندروم داون پرداختیم. پرسش های زیادی را پاسخ دادیم. از جمله پرسش سندرم داون از چند ماهگی قابل تشخیص است. اگر دوست دارید مقالات بیش تری در حوزه سلامت مطالعه نمایید، حتما نگاهی به سایر مقالات سایت بیندازید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *