شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 11:23 قبل از ظهر

پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت

مطالب این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما در مورد مطالب پزشکی جمع آوری شده اند و نباید مورد استناد شما در مورد مسائل مربوط به سلامتی قرار گیرند. لذا در صورت نیاز به پر کردن جای خالی دندان با کامپوزیت، حتما با پزشک مشورت کنید.

کشیدن دندان و یا افتادن دندان در اثر تصادف و حوادث مختلف، می تواند تاثیر بسیار بدی روی زیبایی لبخند و چهره شما داشته باشد. از طرفی اگر دندان در لثه از بین برود، احتمال بروز مشکلات و بیماری های مختلف در فرد نیز افزایش پیدا می کند. به همین خاطر مهم ترین توصیه ما به افراد این است که در کوتاه ترین زمان ممکن به فکر پر کردن جای خالی دندان ها باشند. پر کردن جای خالی دندان با روش های مختلفی امکان پذیر است که یکی از آن ها کامپوزیت است. اگر می خواهید از این روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت

کامپوزیت دندان افتاده چگونه انجام می شود؟

کامپوزیت یک ماده پر کننده دندان است که با رنگ سفید و مشابه با دندان طراحی شده و می تواند جایگزین خوبی برای آمالگام باشد. استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان های پوسیده و عصب کشی شده، بسیار متداول است؛ اما اگر بخواهید از کامپوزیت برای جایگزین کردن دندان افتاده استفاده کنید، شرایط متفاوت است.

دندان از دست رفته و افتاده به غیر از اینکه دارای یک بخش ظاهری که در خارج از لثه قابل مشاهده است، می باشد؛ دارای یک بخش داخلی نیز هست که با نام ریشه شناخته می شود. در واقع دندان کشیده شده یا افتاده به همراه ریشه از لثه خارج می شود. این توضیحات را ذکر کردیم تا به شما بگوییم که کامپوزیت به عنوان یک ماده پر کننده نمی تواند برای جایگزین شدن با ریشه دندان مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین، تصور اینکه امکان استفاده از کامپوزیت دندان افتاده وجود دارد، از اساس غلط است. کامپوزیت می تواند برای پر کردن دندان هایی که دارای حفره های خالی هستند مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه به عنوان روکش برای زیباسازی خط لبخند استفاده شود. در نهایت در مواقعی که دندان افتاده با ایمپلنت و یا روش های دیگر جایگزین شده بود، می توان از کامپوزیت دندانی به عنوان یک راه حل خلاقانه جهت زیباتر کردن دندان استفاده کرد.

کامپوزیت دندان افتاده چگونه انجام می شود؟

آیا پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت روش درمانی مناسبی است؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد پر کردن جای خالی دندان با کامپوزیت صحبت کنیم، اجازه دهید تا این ماده را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم. کامپوزیت یک ماده خمیری شکل است که با ساختار خاص و رنگی مشابه با دندان، می تواند روی دندان های شما قرار گیرد و زیبایی آن ها را چندین برابر کند. این کامپوزیت ها در حال معمولی به صورت خمیری شکل هستند. اما پس از اینکه روی دندان و در داخل حفرات قرار گرفتند، دندانپزشک می تواند با یک نور با طول موج مشخص آن ها را سفت کند.

در حال حاضر بیشترین کاربرد کامپوزیت استفاده از آن به عنوان سفید کردن دندان ها است. همچنین در مواردی که دندان جلو آسیب دیده باشد، بهتر است که به جای ماده پرکردنی آمالگام از کامپوزیت که همرنگ دندان ها می باشد، استفاده کرد. پر کردن جای خالی دندان با کامپوزیت، زمانی امکان پذیر است که به طور مثال ریشه هنوز در دندان باقی مانده باشد و فقط دندان شکسته باشد. در این صورت می توان از این ماده پرکردنی، برای حفظ زیبایی دندان ها و لثه استفاده کرد. در غیر این صورت این ماده، ماده مناسبی جهت پر کردن جای دندان از دست رفته نیست.

آیا پرکردن جای خالی دندان با کامپوزیت روش درمانی مناسبی است؟

بهترین روش جایگزین کردن دندان از دست رفته

روش های مختلفی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارند که از جمله آن ها می توان به پروتز ثابت و متحرک اشاره کرد. پروتز ثابت پروتزی است که به شکل ثابت در دندان قرار می گیرد. به طور مثال ایمپلنت جزء پروتزهای ثابت دندانی است. اما پروتز متحرک می تواند در صورت نیاز از دهان خارج شود که دندان های مصنوعی رایج از جمله این محصولات محسوب می شوند.

بهتر است که برای انتخاب بهترین روش جهت پر کردن جای خالی دندان با دندانپزشک مشورت کنید. چون در اکثر موارد این روش ها می توانند به راحتی جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده شوند و اثربخشی خوبی داشته باشند. فقط کافیست که به درستی انتخاب گردند.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳