پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 10:23 بعد از ظهر

خواص سیر و 7 خاصیت مهم سیر خام

سیر در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. در بسیاری از نسخه های درمانی می توانید این ماده بی نظیر را ببینید. سیر به دلیل خاصیت فوق العاده خود و تاثیر مثبتی که بر سیستم ایمنی بدن می گذارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال این گیاه استثنایی برای هر شخصی تجویز نمی شود. به همین علت توصیه می کنیم قبل از اقدام به مصرف سیر این مقاله از مجله اینترنتی سیب را تا پایان مطالعه فرمایید. در ادامه شما را با 7 خاصیت مهم سیر خام و در عین حال مضرات آن آشنا می سازیم. با ما همراه باشید.

 خواص سیر خام

سیر از موادی به نام آلیسین تشکیل می شود. این ماده تاثیر مثبت و فوق العاده ای بر سلامت بدن دارد. فراموش نکنید که این گیاه بی نظیر برای هر شخصی مناسب نیست. به همین علت اگر قصد دارید به منظور بهبود وضعیت سلامت از آن استفاده کنید، با پزشک طب سنتی مشورت نمایید. سیر هم به صورت حبه ای و هم به صورت ادویه مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه سیر به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذا طرفداران زیادی پیدا کرده است. باید گفت که این گیاه از دیرباز به عنوان دارو مصرف می شد. هم اکنون نیز پزشکان طب سنتی خواص و اثرات شگفت انگیز سیر را تایید می کنند. اگر می خواهید با این خواص آشنا شوید با ما همراه باشید. در ادامه شما را با 7 خاصیت مهم سیر خام آشنا می سازیم.

 خواص سیر خام

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی برای بهبود سلامت بدن بسیار ضروری است. سیر با انجام این کار ابتلا به بیماری های مختلف چون آنفولانزا و سرماخوردگی را به شدت کاهش می دهد. سیر همچنین با تقویت سیستم ایمنی تب و سرفه را به طور غیرمستقیم بهبود می بخشد.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا مضرات زیادی دارد. این بیماری عامل اصلی هفتاد درصد از سکته های مغزی و بیماری های قلبی است. فشار خون بالا عواقب ناخوشایندی دارد. سیزده درصد از مرگ و میرها مربوط به همین بیماری است. بهبود فشار خون یکی از 7 خاصیت مهم سیر خام به حساب می آید‌. به همین علت توصیه می کنیم با مشورت با پزشک به مصرف روزانه سیر اقدام نمایید. اگر به سیر علاقه مند نیستید، مکمل های مناسب را جایگزین کنید. با این حال دقت داشته باشید که حجم مصرفی مکمل ها به اندازه چهار حبه سیر شود.

کاهش کلسترول

سیر برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند بسیار مناسب است. اگر بیمار نیستید اما سابقه ابتلا به بیماری قلبی در اطرافیانتان وجود دارد، حتما از سیر استفاده کنید. در بدن هر شخصی دو نوع کلسترول موجود است. LDL به عنوان کلسترول بد و HDL به نام کلسترول خوب شناخته می شوند. کلسترول جزء کوچکی از چربی های خون است.

بدون شک وجود مقدار کمی از کلسترول های مضر برای سلامتی خطری ندارد. با این حال ازدیاد آن ها می تواند به عواقب ناخوشایندی چون ابتلا به بیماری های قلبی ختم شود‌. سیر با کاهش ده الی پانزده درصدی کلسترول های ال دی ال سطح کلسترول را تنظیم می کند. لازم به ذکر است که این گیاه تاثیری بر کلسترول های مفید یعنی اچ دی ال ها نخواهد داشت.

کاهش کلسترول

پیشگیری از سرطان

تاثیر سیر در جلوگیری از ابتلا به سرطان روده یکی از 7 خاصیت مهم سیر خام به شمار می رود. بر اساس تحقیقات انجام شده ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنانی که به طور منظم سیر مصرف می کنند به میزان سی و پنج درصد کمتر است.

خواص آنتی بیوتیک

همان طور که قبل اشاره شد سیر سرشار از آلیسین است. آلیسین به عنوان آنتی بیوتیکی قوی در برابر عفونت ها و باکتری ها به بدن کمک می کند. به همین دلیل در کنار آنتی بیوتیک های دیگر نیز توصیه می گردد. استفاده از سیر برای بهبود و مقابله با مشکلات زیر توصیه می شود:

  • قارچ
  • عناصر تک یاخته ای
  • عفونت ویروسی
  • باکتری هایی چون سالمونلا

پیشگیری از آلزایمر

یکی از 7 خاصیت مهم سیر خام کمک به جلوگیری از پیدایش بیماری هایی چون آلزایمر است. این گیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از آسیب های اکسیداتیو جلوگیری به عمل می آورد. لازم به ذکر است که استفاده از سیر به معنای در امان ماندن از بیماری شناختی چون آلزایمر نیست. با این حال سیر عامل موثر در کاهش ابتلا به این بیماری ها محسوب می شود.

پیشگیری از آلزایمر

بهبود عملکرد ورزشی

سیر تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد بدن می گذارد. در گذشته از این گیاه برای رفع خستگی و بهبود استقامت استفاده می شد. به طوری که کارگران با مصرف سیر زمان طولانی تری را صرف کار می کردند. نه تنها کارگران بلکه ورزشکاران را نیز به طور گسترده ای برای بهبود عملکرد ورزشی به سیر روی می آوردند.

 مضرات سیر

سیر برای بهبود سلامت بدن بسیار مفید است با این حال برای هر شخصی توصیه نمی شود. چراکه استفاده از سیر نیز می تواند با مضراتی همراه باشد. بسیاری از این آسیب ها به دلیل مصرف بی رویه سیر حاصل می شوند. استفاده افراطی از سیر می تواند به کبد آسیب زده و مسمومیت کبد را به همراه داشته باشد. سیر از نظر بهداشتی نیز تاثیر منفی بر شما خواهد گذاشت. چراکه با خوردن سیر بوی بسیار بدی در دهان باقی می ماند. این بو حتی با خمیر دندان رفع نمی شود. مصرف سیر و مکمل های آن ممکن است به سوزش معده منجر گردد. این سوزش می تواند با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

این مشکل معمولا زمانی رخ می دهد که با معده خالی به خوردن سیر اقدام کنید. خوردن سیر با معده خالی علاوه بر رفلکس معده می تواند به اسهال منجر گردد. در صورتی که از داروهای رقیق کننده ای چون وارفارین استفاده می کنید، مصرف سیر را متوقف نمایید. چراکه استفاده از سیر در این شرایط خطر خونریزی را به همراه خواهد داشت.

اگر برای کاهش فشار خون از داروهای مخصوصی استفاده می کنید، بهتر است مصرف سیر را متوقف نمایید. در غیر این صورت احتمال دارد با افت بسیار شدید خون مواجه گردید. استفاده از سیر خام همچنین می تواند احتمال ابتلا به میگرن را افزایش دهد. مصرف سیر در بانوان باردار به زایمان زودرس می انجامد. در صورت خوردن سیر در دوران شیردهی نیز طعم شیر تغییر پیدا می کند.

 مضرات سیر

سیر برای درمان این بیماری‌ها تأثیری ندارد

به دلیل خاصیت بی نظیر و فوق العاده سیر برخی افراد گمان می کنند که این گیاه برای هر دردی دوا است. متاسفانه این باور به هیچ وجه درست نیست. سیر در درمان برخی بیماری ها تاثیری ندارد. این بیماری ها به شرح زیر هستند:

  • دیابت
  • هیلوباکتر
  • کلسترول بالا
  • سرطان سینه
  • سرطان ریه
  • عوارض پوستی

سیر و رژیم غذایی

افراط و تفریط در مصرف مواد غذایی مضراتی را به همراه خواهد داشت. به همین علت در مصرف سیر باید به اندازه و حجم مصرف خود دقت کنید. توصیه می شود که برای استفاده از سیر بر اساس دستور پزشک تغذیه عمل نمایید. با داشتن رژیمی اصولی می توانید از خواص بی نظیر سیر بهره مند شوید‌.

کلام آخر

در این مقاله از مجله اینترنتی سیب به طور مفصل به بررسی 7 خاصیت مهم سیر خام پرداختیم. اگر به سلامت خود اهمیت می دهید، حتما سیر را به رژیم غذایی خود بیفزایید. فراموش نکنید که به منظور اطمینان حتما قبل از اقدام به مصرف با پزشک مشورت نمایید. اگر دوست دارید مطالب دیگری را در زمینه بهداشت و سلامت مطالعه فرمایید، حتما به مقالات دیگر سایت نگاهی بیندازید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *