شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 10:43 قبل از ظهر

جالب ترین خواص گزنه را بخوانید!

گزنه جزء گیاهان علفی به شمار می رود. گزنه نام علمی این گیاه نیست، در واقع نام علمی این گیاه اورتیکا دیویکا است. نام گذاری این گیاه با اسم گزنه به دلیل ظاهر برگ های آن است و اکثر مردم آن را با همین اسم می شناسند. از برگ و ریشه این گیاه برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. برای رفع بعضی از بیماری ها، شما می توانید این گیاه را به جای چای دم کرده و سرو کنید ، نا گفته نماند که، روغن این گیاه به صورت موضعی به منظور رفع برخی مشکلات پوستی و ریزش مو، به کار گرفته می شود. شاید جالب باشد بدانید که برای درمان برخی از مشکلات رحم و پروستات از گیاه گزنه استفاده می کنند، که جزء جالبترین خواص گزنه به شمار می روند. لازم است به اطلاع خانم های عزیز برسانیم، که از گزنه دمنوش لاغری نیز تولید می شود و همانطور که از اسم او پیدا است، استفاده از این دمنوش باعث کاهش وزن سریع می شود. طب سنتی، گیاه گزنه را در درمان برخی از بیماری ها به کار می برد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جالب ترین خواص گزنه را بخوانید!

خواص گزنه در طب سنتی

از گذشته تا کنون، گیاهان متعددی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. گزنه که در مطالب بالا با آن آشنا شده اید، یکی از این گیاهان دارویی است. گیاه گزنه در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. در کل، گزنه برای کاهش التهابات ناشی از زخم، درمان آلرژی های فصلی و سرماخوردگی، از بین بردن انواع عفونت ها و کمک به حفظ سلامتی مجاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است، که این گیاه در طب سنتی، نقش شایانی در تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو دارد. علاوه بر این موارد، از دیگر خواص گزنه در طب سنتی می توان به تاثیر فوق العاده آن در کاهش قند خون اشاره کرد، در واقع گیاه گزنه با ترکیبات خاصی که دارد باعث کاهش قند خون می شود که به همین دلیل در بسیاری از داروهای مربوط به دیابت از عصاره این گیاه کاربردی استفاده شده است. در نهایت نوشیدن سه فنجان دمنوش گیاه گزنه از راه حل هایی است، که در طب سنتی برای کنترل قند خون به آن اشاره شده است. کمک به حفظ سلامت رحم و پروستات نیز از دیگر خواص شگفت انگیز گزنه در طب سنتی به شمار می آید، زیرا دمنوش این گیاه سبب تنظیم قاعدگی، از بین برن سموم و آلودگی های رحم خواهد شد. ضمن این خواص، استفاده از دمنوش این گیاه راه حلی فوق العاده برای درمان کیست های مربوط به رحم و تخمدان است. در طب سنتی از گیاه گزنه به منظور جلوگیری از بزرگ شدن پروستات و همچنین جلوگیری از سرطان پروستات نیز استفاده می شود. همانطور که پیش تر گفتیم برای درمان ریزش مو، استفاده از گیاه گزنه مورد تجویز پزشکان طب سنتی، برای افرادی که به دنبال راهکاری هستند که ریزش مو آن ها قطع شود، قرار گرفته است که در ادامه به بررسی بیشتر و کامل تر آن می پردازیم.

خواص گزنه در طب سنتی

خواص گزنه برای ریزش مو

امروزه، خانم های بسیاری وجود دارند که یکی از دغدغه های مهم آن ها، ریزش مو است. ریزش مو زیاد در خانم ها باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود، زیرا مو یکی از فاکتورهای مهم زیبایی برای خانم ها به شمار می رود، بنابراین اهمیت به سلامتی آن توسط خانم ها، مهم و ضروری است. البته نا گفته نماند که در تعداد بسیاری از آقایان، ریزش مو نیز شایع است و همین موضوع باعث شده است که اکثر آن ها در میانسالی و یا حتی در جوانی دچار کچلی بشوند و به کاشت مو روی آورند، که نتیجه آن یک فرآیند احتمالی است و در بعضی از افراد جوابگو نیست. علاوه بر این، در بیشتر مواقع برای درمان این مشکل در خانم ها و آقایان، استفاده از شامپو و داروهای شیمیایی توصیه می شود اما لازم است بدانید، که استفاده از توصیه های طب سنتی برای درمان مشکلات پوستی و ریزش مو بهتر است، زیرا ممکن است، بعضی از افراد به ترکیبات شیمیایی این دارو ها حساسیت نشان دهند و در نتیجه بروز مشکلات دیگری را در پی داشته باشند. از آنجایی که داشتن موهای طبیعی و سالم برای آقایان و خانم ها بسیار مهم است، طب سنتی برای درمان ریزش مو، استفاده از گیاه گزنه را توصیه می کند. در واقع این گیاه از تولید دی هیدروتستوسرون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون  یکی از هورمون های آندروژنی به شمار می رود که باعث ریزش مو سر می شود، درواقع این هورمون، جزء یکی از تولیدات تستوسترون است. شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که، در آقایان ترشح این هورمون ضروری است زیرا این هورمون باعث رشد موهای صورت، ضخیم و مردانه شدن صدا و تشکیل عضلات توده عضلانی می شود، اما از طرفی نیز ترشح آن باعث ریزش مو سر می شود، که دلایل علمی برای اثبات این اتفاق و تناقض کاربرد این هورمون وجود دارد. بنابراین استفاده ازگزنه برای رفع ریزش مو بیشتر توسط خانم ها صورت می گیرد. به کار بردن گیاه گزنه برای رفع ریزش مو به وسیله عصاره ریشه و برگ گزنه انجام می شود. در واقع دلیل به کار گیری این گیاه برای حل ریزش مو این است که، گزنه تولید هورمون دی‌هیدرو‌تستوسترون به کمترین میزان می رساند و در آخر ترشح آن را در بدن قطع می کند، که نتیجه آن رفع ریزش مو می شود.

خواص گزنه برای ریزش مو

خواص گزنه در طب سنتی

همانطور که می دانید در طب سنتی از بسیاری از گیاهان استفاده می شود، زیرا گیاهان هرکدام به نوبه خودشان از خواص درمانی متعدد و مهمی برخوردار هستند، که مورد توجه نیاکان ما در گذشته قرار گرفته بودند و به دست علم پزشکی و طب سنتی این روزها رسیده اند، بنابراین اکنون پزشکان طب سنتی این گیاهان را برای درمان بیماری های بسیاری به بیماران خود تجویز و توصیه می کنند. گیاه گزنه از این گیاهان دارویی، جدا نیست و از عصاره ریشه و برگ آن در ترکیبات برخی از داروها و قرص ها استفاده می شود به عنوان مثال، برای تولید برخی از داروهای درمان قند خون، از این گیاه در ترکیبات آن ها استفاده می کنند، زیرا گزنه به دلیل ترکیبات و ویژگی های خاصی که دارد، باعث کاهش قند خون می شود. خواص این گیاه فقط به درمان قند خون و کنترل آن ختم نمی شود و خواص دیگری هم دارد که شامل موارد زیر می شوند:

  • باعث افزایش ادرار می شود و برای درمان عفونت ها ومشکلات مجاری ادراری بسیار مناسب است.
  • درمان نفس تنگی و بهبود ریه با نوشیدن گزنه دم شده به همراه ماء الشعیر.
  • تنظیم زمان قاعدگی
  • بهبود درد مفاصل و کاهش التهاب
  • کاهش ورم از جمله ورم پروستات
  • افزایش شیر برای مادرانی که بچه شیر می دهند.
  • رفع کردن بی میلی جنسی
  • پاکسازی معده از فوضولات
  • پاکسازی مثانه با نوشیدن گزنه دم شده به همراه ریشه شیرین بیان

خواص گزنه در طب سنتی

درمان مطئن سنگ کلیه

ضمن در نظر گرفتن این موارد، لازم است با در نظر گرفتن یک سری نکات از این گیاه برای درمان برخی بیماری ها استفاده کنید به عنوان مثال، برای استفاده از گزنه به منظور رفع بی میلی جنسی، باید طبع خود را بسنجید و در نظر داشته باشید که طبع این گیاه گرم و خشک است. در کل گیاه گزنه در طب سنتی نقش چشم گیری دارد اما بهتر است، در صورتی که بیماری زمینه ای خاصی و یا حساسیتی دارید، قبل از مصرف این گیاه با پزشکان طب سنتی مشورت کنید، تا با خیال راحت بتوانید از این گیاه شگفت انگیز و جادویی برای درمان بیماری مورد نظر خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *