جمعه , 31 فروردین 1403 - 10:35 قبل از ظهر

از کجا بدانیم غلظت خون داریم؟

 

یکی از مشکلاتی که می تواند به شدت تهدید کننده سلامت انسان باشد، بالا بودن غلظت خون است. خون مایعی است که در تمام بدن جریان دارد و مواد مغذی را به بخش های مختلف آن می رساند. حال اگر در مسیر حرکت مانعی وجود داشته باشد و یا تغییری در سرعت حرکت آن ایجاد شود احتمال بروز سکته مغزی و قلبی افزایش می یابد. غلظت خون سبب کاهش حرکت آن در رگ ها می شود و اکسیژن رسانی را با مشکل رو به رو می کند. بنابراین لازم است با شناسایی عوامل موثر بر غلظت خون از بروز آن جلوگیری کنیم. غلظت خون علائمی دارد که هشدار اولیه بروز آن را به افراد می دهد. علاوه بر آن برای اطلاع از وضعیت غلظت خون می توان پس از مراجعه به پزشک، آزمایش های مربوطه را انجام داد.

علائم غلظت خون و راه های درمان آن

یکی از علائم غلظت خون حالت خستگی، ضعف و کسلی است که در بیماران ایجاد می شود. سر درد و سرگیجه مکرر از دیگر علائم بالا بودن غلظت خون است. برخی از افراد اختلالات بینایی و تنگی نفس را نیز گزارش کرده اند. در صورتی که این مشکل پیگیری نشود ممکن است به بزرگی طحال و کبد، زخم معده، سنگ کلیه، نقرس و… منجر شود. توصیه ما این است که در صورت داشتن یک یا چند علائم گفته شده به پزشک متخصص مراجعه کرده و موضوع را با وی در میان بگذارید. چنانچه پزشک تشخیص احتمال انعقاد خون بدهد آزمایشی تحت عنوان CBC را تجویز می کند. در ادامه به توضیح چند روش درمان غلظت خون خواهیم پرداخت:

  • ترومبولیتیک ها: گفتیم که افزایش غلظت خون ممکن است باعث لخته شدن آن در مسیر رگ ها شود. برای جلوگیری از این مسئله پزشک داروهای ضد انعقاد تجویز می کند. ترومبولیتیک جز داروهای اضطراری است که برای شکستن لخته خون مورد استفاده قرار می گیرد.
  • رقیق کننده های خون: برخی داروها به صورت قرص یا آمپول تجویز می شوند و بر پروتئین های مسئول انعقاد خون اثر می گذارند. به این ترتیب غلظت خون کاهش می یابد.
  • سایر داروها: عده ای از افراد به صورت مادرزادی مشکلاتی دارند که منجر به افزایش غلظت خون می شود. بنابراین مجبورند در تمام طول زندگی از داروهای خاصی استفاده کنند.

علائم غلظت خون در زنان

در آزمایش تشخیص غلظت خون بانوان در صورتی که هموگلوبین بین 36 تا 48 باشد طبیعی بودن آن را نشان می دهد. بانوانی که غلظت خون بالایی دارند ممکن است احساس خستگی مفرط همراه با ضعف داشته باشند. تعریق شدید بدن و خون ریزی و کبودی از دیگر علائم افزایش غلظت خون است. برخی از خانم ها تصور می کنند غلیظ بودن خون در عادت ماهیانه از نشانه های غلظت خون یا پلی سیتمی ورا است. اما این تصور اشتباه بوده و علت به تخریب دیواره رحم برمی گردد. در حالی که غلظت خون وقتی رخ می دهد که گلبول قرمز به دلایل مختلف بیش از مقدار مجاز در خون وجود داشته باشد. بهترین راه تشخیص غلظت خون و میزان آن، آزمایش CBC است.

علائم غلظت خون در مردان

نشانه های افزایش غلظت خون در خانم ها و آقایان تفاوت زیادی ندارد و تقریبا مشترک است. اما در موارد شدیدتر ممکن است علائمی مانند تورم مفاصل، درد استخوان، خون ریزی در لثه، قرمز شدن پوست صورت، سوزش دست و پا و… بروز کند.

پیشگیری از غلظت خون

ورزش در بسیاری از موارد رمز و کلید اصلی سلامتی است. در مورد غلظت خون نیز ورزش کردن هم یک عامل پیشگیری است و هم درمان. بنابراین حتما بخشی از برنامه روزانه خود را به ورزش کردن اختصاص دهید. ورزش باعث در امان ماندن جسم و روح شما در برابر بسیاری از بیماری ها می شود. تغذیه سالم شما را از ابتلا به غلظت خون بالا نجات می دهد. میوه و سبزیجات تازه سرشار از فیبر و ویتامین هستند و مصرف آن برای درمان غلظت خون توصیه می شود.

روغن های ناسالم و مضر را از برنامه غذایی تان حذف کنید. تحقیقات زیادی نشان داده است روغن مصرفی عموم افراد مضرات متعددی دارد که ایجاد کننده یا تشدید کننده انواع بیماری ها است. از خوراکی های مضر و نمک و شکر فراوان دوری کنید و به خوردن غذاهای خانگی روی آورید تا تغییرات را در جسم و روحتان احساس کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳