شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 1:52 قبل از ظهر

روش‎های از بین بردن رطوبت بدن در طب سنتی

 

در طب سنتی ایرانی مزاج افراد به چهار گروه تقسیم می‎ شود. از این چهار گونه دو مزاج دارای رطوبت بالایی هستند؛ مزاج دموی با طبع گرم و مرطوب و مزاج بلغمی با طبع سرد و مرطوب. بر هم خوردن تعادل و غلبه یکی از مزاج ‎ها بر دیگری مشکلات فراوانی را برای بدن ما ایجاد می ‎کند. در صورتی که رطوبت در بدن شما بالا باشد احتمالا با علائمی مثل خواب آلودگی، خستگی، خروج آب دهان هنگام خواب، سنگینی بدن، ترش کردن، بی حالی، دردهای مفصلی و … درگیر هستید. برای فهمیدن روش‎ های از بین بردن رطوبت بدن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

به این نکته هم توجه کنید که قصد ما از نوشتن این مطلب دادن یک سری آگاهی های پایه و عمومی است. شما برای درمان مشکلات جسمی خود حتما به متخصص مربوطه مراجعه کنید و گوهری به ارزشمندی سلامتی را ارزان از دست ندهید.

چگونه رطوبت بدن را کم کنیم؟

برای درمان رطوبت بدن باید اصلاح مزاج صورت بگیرد تا تعادل در بدن شما برقرار شود. برخی از متخصصان معتقدند که معتدل بودن بدن، یک طبع پنجم است و افراد کمی به آن دسترسی پیدا می ‎کنند؛ اما رسیدن به طبع معتدل کار سختی نیست. اصلاح مزاج با اصلاح سبک زندگی و تغذیه اتفاق می ‎افتد و در موارد خیلی حاد قرص ‎های گیاهی هم تجویز می ‎شود.

در سبک زندگی محل سکونت بر طبع افراد تاثیر زیادی دارد. افرادی با غلبه رطوبت بهتر است که محیط‎ های گرم و خشک زندگی کنند. مناطق کویری ایران مثل اصفهان، یزد، قم و کرمان بسیار برای زندگی این افراد مناسب است. زندگی در شهرهای شمالی علائم رطوبت بدن را افزایش می ‎دهد؛ پادرد و کمردرد از شایع ‎ترین مشکلات افرادی است که دارای غلبه رطوبت هستند.

در مبحث سبک زندگی یکی از توصیه‎ های طب سنتی استفاده از سونای خشک است. سونای خشک باعث تعریق بسیار زیاد می ‎شود. این تعریق علاوه بر دفع سموم رطوبت اضافی بدن را هم دفع می‎ کند. البته سونای خشک مضراتی هم دارد که بهتر است برای استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

خوراکی‎هایی که رطوبت بدن را کم می‎کند

اگر در مراحل ابتدایی رطوبت بدن هستید تغییر الگوی تغذیه برای شما بسیار کاربردی است. رعایت تغذیه و انتخاب خوراکی ‎ها و غذاهایی که طبع گرم و خشکی دارند بسیار به کاهش رطوبت بدن کمک می ‎کند.

عسل

عسل در  طب سنتی تقریبا درمان هر دردی است. یکی از مهمترین خواص عسل جذب رطوبت اضافی بدن است.

خرما

یکی از خوراکی‎های بسیار موثر در کاهش رطوبت بدن خرما است؛ برای این منظور هر روز خرما مصرف کنید. نکته ‎ای که باید رعایت کنید این است که بعد از خرما آب مصرف نکنید؛ چون اگر خرما را همراه آب بخورید رطوبت بدن شما بالا می ‎رود. خرما را بدون چیزی مصرف کنید تا رطوبت اضافی بدن شما را جذب کند.

آویشن

به آویشن لقب جادوگر طب سنتی را داده‎ اند. یکی از جادوهای این گیاه خوش بو کاهش رطوبت غلبه پیدا کرده بر بدن است. در صورتی که رطوبت بدن شما بالا است و به یک بیماری تبدیل شده؛ توصیه می ‎شود که آویشن را ناشتا و خشک مصرف کنید. یک قاشق آویشن خشک را ناشتا بخورید. ممکن است خوردن آویشن خشک برای عده ‎ای سخت باشد. برای تسهیل در این موضوع می ‎توانید آویشن خشک را با عسل ترکیب کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه خوراکی و دارویی است که طبع گرم و خشک دارد. این گیاه یکی از اصلی ‎ترین داروها برای کاهش رطوبت بدن است. زنجبیل باعث دفع رطوب اضافی بدن می شود. زنجبیل را به صورت شربت، دمنوش، ادویه، مربا و … می ‎توان مصرف کرد.

کرفس

کرفس هم مانند زنجبیل دارای طبع گرم و خشک است. یکی از داروهای توصیه شده در طب سنتی برای درمان رطوبت اضافی بدن کرفس است. حتما در سبد غذایی خودتان و اعضای خانواده خورشت کرفس را جای دهید تا از مبتلا شدن به رطوبت و سردی پیشگیری کرده باشید.

مواد غذایی خام

از مصرف مواد غذایی خام به شدت پرهیز کنید. لبنیات، شکر و نشاسته برای افرادی که درگیر رطوبت اضافی هستند مضر است. به خودی خود رطوبت بالا افراد را مستعد چاقی می‎ کند؛ این مواد هم متابولیسم را کاهش داده و روند چاقی را سریع ‎تر می‎ کنند.

با تورقی کوتاه در سخنان بزرگان طب به این مفهوم می‎ رسیم که در هیچ کاری نباید افراط کرد و تعادل در امور بهترین است. در این مطلب از خوراکی‎ های مفیدی نام بردیم که به شما در کاهش رطوبت بدن کمک می‎کند؛ اما این نکته را هیچ گاه فراموش نکنید که در این خوراکی ‎های مفید هم افراط نکنید. زیاده روی در استفاده از این خوراکی ‎ها بدن شما را به خشکی و دیگر بیماری ‎ها می‎ اندازد.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *