شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 8:36 قبل از ظهر

برای درمان گرمی بدن چه بخوریم

 

دلایل مختلفی وجود دارد که گرمی بدن را افزایش می ‌دهد. بیماری‌ های التهابی و عفونتی، وضعیت آب و هوای محیط، سبک زندگی، برخی از داروها، ورزش و غیره از جمله این دلایل به شمار می ‌روند. در این مقاله انواع خوردنی‌ های مؤثر برای درمان گرمی بدن را به شما معرفی می‌ کنیم.

 برای رفع گرمی بدن چه بخوریم

برای رفع گرمی بدن به ویژه در فصل گرما می ‌توانید در منزل خوردنی‌ ها و نوشیدنی ‌های مختلفی را نوش جان کنید و به ‌این‌ ترتیب دمای بدن خود را به وضعیت نرمال برسانید و کاهش دهید.

  • آب نارگیل

آب نارگیل بنوشید؛ زیرا یکی از مؤثرترین راه‌ های کاهش گرمی بدن برای ایجاد طراوت و خنکی است. ویتامین‌ ها، مواد معدنی و الکترولیت‌ های (سدیم، پتاسیم، کلسیم، بی کربنات، کلرید و منیزیم) موجود در آب نارگیل به عنوان منبعی ارزشمند جهت آبرسانی است و انرژی زا به شمار می ‌روند و در مواقعی که گرمی بدن را احساس می ‌کنید به طور قابل توجهی آن را کمتر می ‌کند. علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد آب نارگیل فواید زیادی برای سلامتی بدن نیز دارد.

  • نعناع فلفلی

نعناع فلفلی (Peppermint) یک نوع سبزی با خواص عالی از خانواده نعناع است. این سبزی پرفایده حاوی ماده ‌ای به نام منتول (Menthol) یا جوهر نعناع در مقادیر بالایی است که خاصیت خنک کنندگی دارد؛ بنابراین شما می‌ توانید برای درمان گرمی بدن خود یک دم‌نوش نعناع فلفلی گرم (چای  نعناع) یا یک نوشیدنی سرد و گوارا تهیه کرده و آن را نوش جان کنید.

  • دوغ

دوغ یک نوشیدنی سالم سرشار از پروبیوتیک ‌ها، ویتامین‌ ها و املاح مورد نیاز بدن است. هنگامی که احساس می‌ کنید بدن شما بسیار گرم شده است می ‌توانید روزانه یک یا دو بار دوغ خنک اما نه خیلی یخ  را مصرف کنید. دوغ خنک به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را بازیابی کرده و دمای بدن را به حالت طبیعی خود می‌رساند.

  • میوه‌ های آبدار

میوه‌ هایی مانند طالبی، هندوانه و توت فرنگی، انبه سرشار از آب هستند بنابراین مصرف روزانه آنها به خنک شدن بدن کمک زیادی می ‌کند.

  • سبزی‌ ها

مصرف روزانه انواع سبزی‌ ها مانند کرفس (حاوی ۹۰ درصد آب و مواد مغذی معدنی) خیار و گل کلم در درمان گرمی بدن بسیار مؤثر هستند. توصیه می ‌شود از این سبزی ‌ها به صورت خام در سالادهای خود استفاده کنید. اسموتی سبزی همراه با یخ نیز نوشیدنی خوشمزه و گوارایی است که بدن شما را در هنگام گرمای زیاد خنک می‌ کند.

  • آلوئه ‌ورا

آلوئه‌ ورا گیاهی شفابخش است که به خنک شدن بدن شما کمک زیادی می ‌کند. مالیدن ژل آلوئه ‌ورا به پوست، سریعاً گرمای بدن را کاهش می ‌دهد. توصیه می ‌شود ۲ قاشق از ژل طبیعی آلوئه ‌ورای تازه را در یک فنجان آب مخلوط کرده و میل کنید. مخلوطی از آلوئه ‌ورا را همراه با خیار و نعناع تهیه کنید و سپس آن را بنوشید، به این ترتیب گرمی شدید بدن سریعاً رفع می ‌شود و خنکی را احساس خواهید کرد.

  • آب لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است و به درمان گرمی بدن کمک می‌ کند. لیموناد از جمله نوشیدنی ‌های دلچسبی است که بدن را مرطوب نگه می ‌دارد؛ یعنی خاصیت آبرسانی دارد و طراوت و شادابی را در بدن به وجود می ‌آورد. برای تهیه این شربت لازم است آب نصف لیمو را به همراه مقدار کمی نمک و نصف قاشق چایخوری شکر با آب سرد مخلوط کنید. این محلول به عنوان یک الکترولیت طبیعی عمل می‌ کند و دمای بدن را به حد نرمال می‌ رساند.

  • پیاز

پیاز یکی از خوراکی ‌های خنک کننده است که منبعی غنی از ماده ‌ای به نام کوئرستین (Quercetin) بوده و در بیشتر سبزی‌ ها، میوه‌ ها برگ ‌ها و دانه ‌ها یافت می ‌شود. کوئرستین به عنوان یک ماده ضد حساسیت برای محافظت در برابر آفتاب عمل می ‌کند. مخلوطی از پیاز، لیمو و کمی نمک به صورت خام در سالاد یا همراه با غذا برای درمان گرمی بدن بسیار مؤثر است.

  علت گرمی بدن چیست و چه علائمی دارد؟

دلایل متعددی باعث افزایش دمای بدن می ‌شوند که احساس گرمای زیاد ناشی از این دلایل است:

  • بیماری ‌ها

انواع آرتریت، لوسمی، اختلالات عصبی و بیماری ‌های التهابی کسانی که به بیماری‌های التهابی مانند عفونت دچار هستند و گاهی تب می‌ کنند، دمای بدنشان به صورت غیرعادی بالاتر می ‌رود.

  • تیروئید پرکار

اختلال پرکاری تیروئید باعث ترشح بیش از حد هورمون تیروئید در بدن می‌ شود به همین دلیل احتمالاً گرمای بدن نیز افزایش می ‌یابد.

  • آب و هوا

چنانچه در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌ کنید یا در زیر نور مستقیم آفتاب قرار می ‌گیرید با کمی فعالیت بدنی، احساس گرما نیز بیشتر می ‌شود؛ بنابراین توصیه می‌ شود در محیطی خنک ‌تر بروید و لباس ‌های گشادتر و روشن ‌تری را بپوشید.

  • غذاهای تند و روغنی

چنانچه در وعده‌ های غذایی خود انواع خوراکی ‌های تند و روغنی و سرخ شده دارید یا آجیل زیاد و گوشت و سایر غذاهای پر از پروتئین را مصرف می ‌کنید؛ با افزایش گرمای بدن خود روبرو می‌ شود؛ بنابراین پیشنهاد می ‌کنیم که سبک تغذیه سالم و مناسبی را انتخاب کنید.

  • مصرف الکل

مصرف نوشیدنی ‌های الکلی و حاوی کافئین در مقدار زیاد، باعث بالارفتن گرمای بدن می ‌شود؛ لذا از مصرف آنها پرهیز کنید.

  • داروها

برخی از داروها مانند آنتی ‌بیوتیک‌ های خاص، آنتی هیستامین‌ ها سبب دهیدراته شدن بدن می ‌شوند و آبرسانی به بدن را مختل می‌ کنند.

برای مطالعه مطالب بیشتر درباره گرمی یا سردی طبع، می توانید مقالات دیگر سایت را مطالعه فرمایید.

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *