شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 11:51 قبل از ظهر

علت شیر نخوردن نوزاد

شیر نخوردن نوزاد پدیده‌ای است که در هر زمان بعد از تولد می‌تواند رخ دهد. پس زدن سینه مادر یک رویداد طبیعی است و نباید بابت آن نگران بود. اما در هر حال، یافتن علت نخوردن شیر به رفع مشکل کمک خواهد کرد. در این گونه موارد بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورتی داشته باشید. زیرا تجربه و تخصص او می‌تواند مشکل را زودتر از آن چه باید برطرف نماید.

شیر نخوردن نوزاد به عوامل متعددی می‌تواند بستگی داشته باشد. برای مثال، گاهی نوزاد در اثر احساس دل درد، استرس، بدطعم بودن شیر یا کم بودن حجم آن، سینه را پس می‌زند. این مشکل به هیچ عنوان به مادر مربوط نیست و ممکن است بعد از چند روز برطرف شود. مادر باید تلاش خود را به کار گیرد تا نوزاد را وادار به شیر خوردن کند. اما اگر همچنان پستان مادر را پس می‌زند، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید.

علت شیر نخوردن نوزاد

علت شیر نخوردن نوزاد تازه متولد شده

شیر نخوردن نوزاد تازه متولد شده مشکلی رایج است که با بررسی وضعیت نوزاد و مادر برطرف می‌گردد. معمولا نوزاد در ساعت‌های اولیه بعد از تولد برای شیر خوردن دچار مشکل می‌شود. مراقبین بهداشتی و پرستاران می‌توانند درباره نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد تازه متولد شده به مادر آموزش دهند. علت نخوردن شیر در نوزاد تازه متولد شده به یکی از عواملی که در ادامه توضیح می‌دهیم، مربوط خواهد بود.

زایمان سخت یا دشواری هنگام تولد نوزاد

هنگامی که مادر زایمان سختی داشته باشد، به نوزاد فشار وارد می‌آید. برای مثال، امکان بروز سردرد شدید برای وی وجود دارد. در چنین مواردی، نوزاد نا آرام است و رغبت چندانی به شیر خوردن نشان نمی‌دهد.

مصرف داروهای بیهوشی حین زایمان

تزریق داروهای بی‌حسی یا بیهوشی در هنگام زایمان، امری طبیعی است. اما این نوع داروها می‌توانند باعث بی‌حالی و خواب آلودگی نوزاد شوند. در چنین شرایطی، امتناع از خوردن شیر کاملا طبیعی است.

جدایی کودک از مادر

اگر بلافاصله پس از زایمان، نوزاد از مادر جدا شود، ممکن است در شیر خوردن وی اختلال ایجاد گردد. البته این مشکل با گذشت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد.

علت شیر نخوردن نوزاد تازه متولد شده

مشکل رفلاکس معده

اگر نوزاد شما دچار مشکل بلع معکوس باشد، همواره احساس خفگی دارد. این مساله مانع از گرفتن سینه مادر و خوردن شیر می‌گردد. حالت تهوع و احتقان از عوارض این اختلال به حساب می‌آیند.

نداشتن تجربه خوشایند از شیر خوردن

هنگامی که مادر برای اولین بار به نوزاد شیر می‌دهد، کمی ناشیانه عمل خواهد کرد. برای مثال، ممکن است سینه به زور به نوزاد داده شود. این مساله باعث ایجاد تجربه ناخوشایند شده و شیر نخوردن نوزاد را در پی دارد.

علت شیر نخوردن نوزاد دوماهه

شیر نخوردن نوزاد دوماهه دلایلی متفاوت با نوزاد تازه متولد شده دارد. در بسیاری از موارد، نوزاد با شیر خوردن مشکلی ندارد. اما به یک باره روال شیر نخوردن را در پیش می‌گیرد. این گونه حالت‌ها ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد.

تغییر کردن بوی بدن مادر

مادر به هر دلیلی ممکن است عطر، دئودورانت یا صابون بدن خود را تغییر دهد. این موضوع بوی بدن او را برای کودک تغییر می‌دهد. در نتیجه کودک از گرفتن سینه امتناع خواهد کرد.

زیاد بودن حجم شیر مادر

اگر در هنگام شیر خوردن، حجم زیادی از شیر به سمت دهان کودک سرازیر شود، برای وی آزاردهنده خواهد بود. بنابراین حجم زیاد شیر می‌تواند عامل شیر نخوردن نوزاد باشد.

ابتلا به بیماری‌های مختلف

گوش درد، عفونت گوش، گرفتگی بینی، سرماخوردگی یا آنفولانزا، تبخال و برفک دهان از بیماری‌های نوزادان هستند. ابتلا به هر یک از این موارد، شیر خوردن نوزاد را دشوار می‌کند. بنابراین طبیعی است که کودکتان از خوردن شیر امتناع کند. در صورت طولانی شدن زمان شیر نخوردن، حتما او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

علت شیر نخوردن نوزاد سه ماهه

یکی از دلایل شیر نخوردن نوزاد سه ماهه، توجه به محیط اطراف و حواس پرتی است. گاهی پدیده‌هایی که در اطراف نوزاد در حال جریان هستند، حواس او را پرت می‌کنند و شیر نمی‌خورد.

اگر برای مدتی (چند روز) از کودک خود دور شوید نیز امکان پس زدن سینه وجود دارد. معمولا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی او دوباره با شما آشتی خواهد کرد. اگر با کودک خود تماس پوستی داشته باشید، می‌توانید مشکل شیر نخوردن نوزاد را برطرف نمایید. برای این کار می‌توانید کودک خود را در حمام بغل گرفته و او را تشویق به خوردن شیر کنید.

ترسیدن یا حس اضطراب عامل دیگری است که می‌تواند نخوردن شیر در نوزاد را توجیه کند. می‌توانید برای تشویق او به خوردن شیر، این عمل را در یک اتاق ساکت و آرام انجام دهید.

علت شیر نخوردن نوزاد سه ماهه

علت شیر نخوردن نوزاد 4 ماهه

اگر از آن گروه مادرانی هستید که مرتب از شیشه و پستانک استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکل شیر نخوردن نوزاد مواجه گردید. همچنین، گاهی به هر دلیلی حجم شیر مادر کمتر از قبل می‌شود. در این صورت نیز باید انتظار پس زدن سینه مادر را داشته باشید.

مواردی مانند تغییر بوی بدن مادر یا بدطعم شدن شیر او نیز می‌تواند عامل شیر نخوردن کودک باشد. برای مثال، در چرخه قاعدگی ممکن است طعم شیر مادر کمی تغییر کند. اگر کودک شما در حال دندان در آوردن است هم بعید نیست که برای مدتی از خوردن شیر امتناع کند.

برای این که نخوردن شیر به یک عادت برای نوزاد تبدیل نشود، او را وادار به شیر خوردن کنید. همچنین، اگر فکر می‌کنید تغییر موقعیت در حین شیر خوردن نوزاد می‌تواند کمک‌کننده باشد، این کار را انجام دهید.

علت شیر نخوردن نوزاد 5 ماهه

علت شیر نخوردن نوزاد 5 ماهه را می‌توان به فاکتورهای زیادی نسبت داد. در این نوزادان ممکن است ناراحتی‌های معده، بیماری عفونت گوش و یا گرفتگی بینی ایجاد گردد. در این صورت، مکیدن شیر برای آن‌ها دشوار بوده و باعث می‌شود تا سینه مادر را پس بزنند.

علت شیر نخوردن نوزاد 5 ماهه

رشد دندان‌های نوزاد

نکته دیگر این که نوزادان در سنین رشد دندان‌ها، به گاز گرفتن علاقه پیدا می‌کنند. اگر در اثر گاز گرفتن در حین شیر خوردن و احساس درد شدید، صدای ترسناکی ایجاد کنید، امکان پس زدن پستان وجود دارد. زیرا صداهای بلند می‌تواند نوزاد را بترساند. برای پیشگیری از این حالت، انگشت خود را در دهان نوزاد فرو ببرید تا سینه را زودتر رها کند.

کاهش حجم شیر مادر

این امکان وجود دارد که با کاهش تعداد دفعات شیردهی، حجم شیر مادر کمتر از حالت عادی شود. در چنین مواردی نیز شیر نخوردن نوزاد دور از انتظار نیست. بهتر است تا زمانی که متخصص اطفال تشخیص می‌دهد، از شیشه و پستانک کمتر استفاده کنید. در این صورت وابستگی نوزاد به شیشه کمتر شده و از شیر مادر خود تغذیه خواهد کرد.

کلام آخر

موارد ذکر شده در بالا تماما می تواند دلایلی بر شیر نگرفتن نوزاد شما باشد. اما در خاطر داشته باشید که اگر این مشکل برای مدت طولانی ادامه داشت لازم است تا هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. چراکه شیر نگرفتن نوزاد در این سن باعث می شود فرزند شما وزن از دست دهد که این موضوع می تواند خطراتی را برای سلامت او در پی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳