شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 12:00 بعد از ظهر

علت زود درآمدن دندان عقل

یکی از سری دندان‌ های دائمی، دندان عقل است. معمولاً در سنین ۱۸ الی ۲۵ سالگی این دندان در درون دهان خود را نمایان می‌ کند. بخش زیادی از افراد معمولا با مشکلات زیادی در خصوص دندان عقل مواجه می‌ شوند. بسیاری از افراد در سنین بزرگسالی مجبور به کشیدن دندان عقل خواهند شد. در حالت عادی این دندان در جایگاه خود رشد مناسبی دارد و هیچگونه عوارضی در پی نخواهد داشت. با این حال گاهی اوقات رشد دندان به شکلی است که به صورت نهفته درون لثه باقی می‌ ماند. برخی از افراد نیز با مشکلات دیگری در این خصوص مواجه شده‌ اند. به عنوان مثال اگر جایگاه مناسبی برای رشد دندان عقل وجود نداشته و یا همچنین استخوان فک کوچک باشد، هنگام رشد کردن دندان عقل صدماتی به دندان‌ های اطراف وارد می‌ کند. در این شرایط لازم است که هرچه سریعتر با استفاده از جراحی، این دندان برداشته شود.

علت زود درآمدن دندان عقل

علت رشد دندان عقل چیست؟

دندان عقل معمولا بعد از دندان آسیاب شروع به رشد کردن می‌ کند. در حالت کلی برای دندان عقل می‌ توان چهار نوع مختلف را در نظر گرفت. هنگامی که دندان عقل شروع به رشد کردن کند، معمولا فرد در ناحیه فک احساس درد خواهد داشت. این درد با توجه به شرایطی ممکن است غیر قابل تحمل و یا در برخی از افراد کمتر باشد. یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد این است که علت رشد دندان عقل چیست؟ برای پاسخ این سوال باید سیر تکامل انسان را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به اینکه در دوران گذشته انسان‌ ها حبوبات و ریشه گیاهان را مورد استفاده قرار می‌ دادند و همچنین گوشت را به صورت خام مصرف می‌ کردند، نبود دندان عقل برای جویدن این خوراکی‌ ها مشکل ساز بود.

سوال دیگر این است که چرا دندان‌ های عقل رشد خود را پس از سن بلوغ آغاز می‌ کنند؟ متخصصین بر این باورند که هنگامی که افراد دندان‌ های خلفی خود را از دست بدهند، به واسطه بهره‌ مندی از دندان عقل می‌ توانند از آن ها استفاده کنند. این شرایط نشان می‌ دهد که رشد دندان عقل بی دلیل نیست.

علت رشد دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل به موقع رشد نکرد چه کنیم؟

اگر به سن ۲۰ سالگی رسیده‌ اید ولی از دندان عقل درون دهان شما خبری نیست، لازم است که با مراجعه به یک دندانپزشک مشکل خود را در میان بگذارید. پزشک متخصص پس از عکسبرداری می‌ تواند پاسخ لازم را به این سوال بدهد. گاهی مواقع دندان عقل دچار نهفتگی می‌ شود. جالب است بدانید 35 درصد از افراد اصلا دندان عقل ندارند. از این رو برای یافتن پاسخ سوال دندانپزشک می‌ تواند به شما کمک کند.

دندان عقل زودرس

تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص رشد دندان عقل صورت گرفته است. شرایط مختلفی وجود دارند که رشد این دندان را ممکن است زودتر از موعد مقرر و یا به زمان دیرتر انتقال دهد. متاسفانه ژن‌ هایی که وظیفه دارند اندازه فک را تعیین کنند نسبت به ژن‌ هایی هستند که باید تعداد دندان‌ ها را مشخص نمایند اندازه ای متفاوت دارند. به همین علت تعداد دندان‌ ها و همچنین زمان رشد دندان عقل ممکن است برای برخی از افراد متفاوت باشد. با توجه به اینکه در مقایسه با سایر دندان‌ ها، دندان عقل دیرتر از همه رشد خود را آغاز می‌ کند، گاهی مواقع با مشکلاتی در این زمینه افراد می‌ توانند مواجه شوند. به عنوان مثال این دندان‌ ها لازم است که برای خود در میان ۲۸ دندان دیگر جایی دست و پا کنند. اگر به هر دلیلی جای کافی برای رشد دندان‌ های عقل درون دهان و بر روی فک فرد وجود نداشته باشد، درد و مشکلات زیادی را احساس خواهید نمود.

اگر دندان عقل به موقع رشد نکرد چه کنیم؟

دندان عقل زودرس بدون مشکل و به صورت کامل درون دهان نمایان می‌ شود. در عین حال باید بدانید که برخی از افراد پس از ۲۵ سالگی نیز رشد دندان عقل را تجربه می‌ کنند. این دندان‌ ها می‌ توانند به صورت نیمه نهفته و کاملا نهفته نیز درون دهان مشاهده شوند.

اگر به هر دلیلی با عدم رشد دندان عقل مواجه شدید، سعی کنید هنگام رسیدن به سن ۱۷ تا 20 سالگی با مراجعه به دندانپزشک نسبت به عدم رشد آن اطلاعات کافی را به دست آورید.

افرادی که دارای دندان عقل نیمه نهفته و کاملا نهفته هستند باید با جراحی این مشکل را برطرف کنند. توصیه ما این است که تا حد امکان برای رشد و نمایان شدن دندان عقل منتظر بمانید. اگر به صورت طبیعی دندان عقل ظاهر نشد، نیاز به جراحی وجود دارد.

مجموعه سیب تلاش می‌ کند که با ارائه مطالب مفید، اطلاعات کافی را در خصوص بهداشت دهان و دندان به شما بدهد.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳