شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 12:04 بعد از ظهر

رفع خارش گوش با سرکه

 

گوش انسان برخلاف اندازه کوچکی که دارد، دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای پر از فیبرهای عصبی است، بنابراین کوچک‌ترین آلودگی یا حساسیت غذایی می‌تواند باعث التهاب، عفونت و یا خارش گوش شود. خارش گوش در بسیاری از مواقع آزاردهنده است و فرد را کلافه می‌کند، حتی می‌تواند به پرده گوش نیز آسیب بزند، بنابراین اگر شما هم تا به حال دچار خارش گوش شده‌اید و به دنبال راهی برای درمان خانگی آن هستید، بهتر است بدانید که با سرکه سیب می‌توانید خارش گوش خود را در خانه درمان کنید. اما اول باید بدانید که این خارش به چه دلیل است و چرا گوشتان دچار خارش شده است.

دلیل خارش گوش

دلایل خارش گوش ممکن است متفاوت و متعدد باشند، ما در ادامه به بررسی چند مورد از اصلی‌ترین این دلایل پرداخته‌ایم.

یکی از دلایل خارش گوش می‌تواند غلظت موم داخل گوش در اثر عفونت باشد. وقتی که گوش دچار عفونت می‌شود، موم داخل آن غلیظ شده و گوش پر از باکتری و میکروب می‌شود. به همین جهت نیز گوش حالت گرفتگی پیدا می‌کند و خارش آن نیز زیاد می‌شود.

در هنگام بروز عفونت و غلیظ شدن موم داخل گوش، شما می‌توانید از سرکه برای درمان این خارش استفاده کنید. گاهی مواقع استفاده از سمعک و یا برخی مدل های هندزفری باعث بروز عفونت در گوش می‌شود. اگر به هر دلیلی به عفونت گوش مبتلا شدید و این عفونت باعث بروز خارش در گوش شما شد، باید در حین درمان نکات مراقبتی را نیز رعایت کنید. به عنوان مثال در صورت امکان تا چند روز از سمعک و یا هندزفری استفاده نکنید و به هیچ عنوان برای شنا به استخر نروید. در طول درمان هیچ گونه جسم خارجی را نیز در گوش خود فرو نکنید.

دلیل دیگری که ممکن است باعث خارش شدید گوش شود، خشک شدن موم داخل گوش بر اثر حساسیت است. در اثر حساسیت، موم گوش که خاصیت روان کنندگی دارد از بین می‌رود و خشکی بیش از حد باعث پوسته ریزی و خارش شدید گوش می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که در هنگام خشک شدن موم گوش و خارش در اثر خشک شدن، از درمان سرکه استفاده نکنید. هنگامی که گوش شما پوسته پوسته می‌شود و مایع موم مانند و مخاط داخل آن از بین می‌روند نباید از سرکه استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرکه برای درمان خارش گوش

برای درمان خارش گوش با سرکه، در ابتدا مقدار مساوی از سرکه و آب را مخلوط کنید و یک پنبه تمیز را داخل آن بزنید. سپس سر خود را به گونه ای کج کنید که مجرای گوشتان به سمت بالا باشد. بعد از این که مطمئن شدید مجرا به سمت بالا است، پنبه را در داخل گوشتان بچکانید تا چند قطره از مخلوط آب و سرکه به داخل گوش برود.

از آنجایی که سرکه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، موم سفت شده گوش را در خود حل می‌کند و آلودگی ها و باکتری ها نیز در آن حل می‌شوند. پس از اینکه مخلوط آب و سرکه را در گوش خود چکاندید، اجازه بدهید گوش چند دقیقه در همان حالت بماند و سپس سر خود را برعکس کنید تا جاذبه زمین موم حل شده در سرکه را از گوشتان بیرون بیاورد و باکتری‌ها و موم های محلول شده از گوشتان به بیرون سرازیر شوند.

وقتی که موم سفت شده که به اصطلاح عامیانه به آن چرک گوش گفته می‌شود، با سرکه رقیق شد، اجازه بدهید خودش به بیرون سرازیر شود و شما فقط با یک دستمال مجرای گوش خود را پاک کنید. در این مرحله به هیچ عنوان با استفاده از گوش پاک کن و یا دیگر اشیای خارجی سعی نکنید موم را از داخل گوش به بیرون بکشید و هیچ جسم خارجی را به داخل گوش خود وارد نکنید، بنابراین پس از سرازیر شدن موم رقیق شده، فقط با یک دستمال آن را پاک کنید.

همانطور که قبلا گفتیم، شما فقط در هنگام بروز عفونت در گوش، مجاز به استفاده از سرکه هستید. این نکته را نیز مد نظر قرار بدهید که اگر علائم عفونت گوش شما زیاد از حد شدید بودند و درمان خانگی سرکه عفونت را برطرف نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم شدید عفونت شامل تب بالای ۳۸ درجه و درد شدید در گوش هستند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳