شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 2:40 بعد از ظهر

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

 

در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد اصطکاک میان مفاصل بیش از اندازه افزایش پیدا کند، بنابراین وجود مقداری آب در هر یک از مفاصل بدن از جمله زانو، آرنج، مفصل هیپ و … طبیعی است؛ اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند بیماری های زمینه ای، آب زیادی در نواحی مفاصل ترشح می شوند. تجمع آب در ناحیه زانو با تورم و درد زیادی همراه است. آب آوردن زانو رایج ترین مشکل در اثر افزایش آب درون مفصلی است. شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟ در این مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

این مطلب برای افزایش آگاهی شما در مورد آب آوردن مفصل زانو گردآوری شده است و نباید مبنای درمان و یا تشخیص پزشکی قرار گیرد. در صورت بروز این مشکل، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آب آوردن زانو خطرناک است

آب آوردن زانو زمانی اتفاق می افتد که مایع درون مفصلی تجمع پیدا کند و از اندازه استاندارد بیشتر شود. در چنین شرایطی، زانو ورم می کند و احساس محدودیت حرکتی برای فرد رخ می دهد. علائم آب آوردن زانو باید حتما توسط فرد در منزل بررسی شوند. اگر این علائم که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم، وجود داشتند؛ مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد در کوتاه ترین زمان ممکن، اهمیت زیادی دارد.

در صورت جدی نگرفتن علائم آب آوردن زانو، آسیب به زانو مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، اما اگر در زمان مناسب اقدام به درمان این مشکل کنید، جای نگرانی وجود نداشته و نیازی نیست که نگران عوارض ناشی از آب آوردن مفصل زانو باشید.

  • کوچک شدن ماهیچه های زانو

یکی از عوارض ناشی از آب آوردن زانو، کوچک شدن ماهیچه های اطراف زانو است. در واقع با توجه به تجمع آب در ناحیه زانو، ماهیچه ها ضعیف می شوند و این موضوع باعث تحلیل رفتن آن ها خواهد شد. تحلیل ماهیچه ها، باعث بی ثباتی در ناحیه زانو می گردد و خطرات بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

  • ایجاد کیست بیکر

یکی دیگر از عوارض ناشی از آب آوردن زانو، بروز کیست بیکر است. این کیست می تواند در اثر تجمع مایع اضافی در زانو رخ بدهد. اگر وضعیت کیست رشد کرده و وخیم باشد، ممکن است نیاز به خارج کردن تهاجمی مایع درون زانو داشته باشید.

علائم آب آوردن زانو

آب آوردن زانو می تواند به دلیل ابتلا به بیماری های مختلفی از جمله نقرس، روماتیسم مفصلی، عفونت و آرتروز رخ بدهد. علائم این مشکل در همه افراد یکسان نیست و ممکن است بعضی از افراد بسته به شدت این مشکل، علائم متفاوتی را نیز تجربه کنند. در هر صورت توجه به علائم زیر و درمان به موقع این مشکل، در پیشگیری از خطرات آب آوردن زانو تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

  • تورم

اگر زانوی سالم را با زانوی غیر سالم مقایسه کنید، متوجه تورم در ناحیه زانوی آسیب دیده خواهید شد. در واقع زانویی که دارای مقدار آب مفصلی زیاد است، دارای حجم بیشتری نسبت به زانوی سالم می باشد. تورم زانو با درد نیز همراه می باشد.

  • محدودیت حرکت

به دلیل تجمع آب در داخل زانو، محدودیت حرکتی زیادی در آن ایجاد می شود. ممکن است در حین خم کردن زانو با مشکل مواجه شوید یا اینکه زمانی که زانوی خود را خم می کنید و حرکت می دهید، درد شدیدی را احساس کنید.

  • ناپایداری در مفصل زانو

اگر آب آوردن زانو به غضروف ها، تاندون ها و عضلات اطراف زانو آسیب وارد کند، ممکن است شاهد ناپایداری در مفصل زانو باشید. خالی کردن زانو، پیچ خوردگی در ناحیه زانو و همچنین ضعف در هنگام راه رفتن در این ناحیه، از جمله عوارض ناشی از این مشکل می باشند.

  • خون مردگی

خون مردگی یکی از علائم ناشی از ضربه در زانو است که می تواند به همراه تجمع آب درون زانو نیز اتفاق بیفتد. در صورتی که در یک حادثه، زانوی شما آسیب دیده است و شاهد خون مردگی در ناحیه زانوی خود هستید، احتمال اینکه زانوی شما آب بیاورد، زیاد است.

  • گرم و قرمز شدن زانو

اگر تورم در ناحیه زانو به دلیل فشار در این ناحیه و ضربه اتفاق بیفتد، ممکن است در ناحیه زانو احساس قرمزی داشته باشید. علاوه بر این، تجمع آب در زانو برای برخی از افراد با احساس گرما همراه است. به طوری که احساس می کنند زانوی آن ها داغ شده است.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رفع خارش گوش با سرکه

  گوش انسان برخلاف اندازه کوچکی که دارد، دارای ساختار بسیار پیچیده‌ای پر از فیبرهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *