شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 0:43 قبل از ظهر

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (خامنه ای – مکارم شیرازی – سیستانی)

بسیاری از خانم ها مایل هستند تا حکم رنگ کردن موها در ماه محرم و صفر را بدانند. بسیاری از مراجع تقلید در زمینه های مختلف احکام مورد نظر را از آیات قران و یا احادیث استخراج می کنند. زینت دادن مو با استفاده از رنگ‌ مو یکی از مسائلی است که در رساله بسیاری از علمای دینی به آن اشاره شده و می توان به آن مراجعه کرد. مسلمانان در عمل به شریعت و اصول دین بسیار ثابت قدم هستند و سعی بر این دارند که هر مساله ای را با توجه به حکم و دستور مراجع دینی انجام دهند. ماه محرم از ماه های حرام محسوب می شود که بسیاری از خانم در این ماه به احترام اهل بیت مو‌هایشان را رنگ نمی کنند، چهره خود را زینت نمی دهند و حتی لباس سیاه می پوشند. در این مقاله نظرات سه تن از مراجع تقلید را درباره احکام رنگ کردن مو بررسی می کنیم تا با حکم رنگ کردن مو در ماه محرم آشنا شویم.

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (خامنه ای)

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (خامنه ای)

حکمی که آیت الله خامنه ای درباره این مساله بیان کرده اند این است که در ایام محرم و صفر بهتر است خانم های مسلمان و شیعه از انجام کارهای زیبایی  و زینت بخشی پرهیز کنند. اما اگر در مواردی مجبور به این کار  شدند  ایرادی ندارد. بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است که در ایام سوگواری اهل بیت از انجام کارهایی که موجب هتک حرمت به اهل بیت می شود اجتناب کنند. به همین دلیل بسیاری از خانم ها در ماه های محرم و صفر از انجام کارهای مربوط به زیبایی اجتناب می کنند. این احکام را مراجع تقلید از احادیث بسیاری از معصومین استنباط کرده اند. در همین زمینه امام صادق (ع) یک حدیث معروف دارد که می فرمایند : ” خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام غم و حزن ما محزون هستند” و  این موضوع بر کسی پوشیده نیست که ایام حزن و سوگواری پیشوایان دینی همان ماه محرم است.

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (مکارم شیرازی)

آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلیدی است که بسیاری از افراد در ایران از ایشان تقلید می کنند و برای مسائل دینی و شرعی خود به ایشان مراجعه می کنند. از نظر ایشان رنگ کردن مو در ماه محرم اشکال دارد. در واقع اگر فردی به قصد زینت و زیبایی از این مواد یا مواد شیمیایی استفاده کند، مرتکب گناه شده است و از نظر ایشان مشکل دارد. اما برخی مواد طبیعی نیز مانند حنا وجود دارند که علاوه بر جنبه زیبایی جنبه درمانی نیز دارند. از نظر آیت الله مکارم شیرازی استفاده از خضاب و یا حنا در صورتی که جنبه درمانی داشته باشد بلامانع است اما اگر به قصد زینت باشد مشکل دارد و نباید انجام شود. ماه محرم ماه شهادت امام سوم شیعیان و یاران ایشان است و در این ماه مسلمانان به حرمت اهل بیت بهتر است از انجام کارهایی که جنبه زیبایی دارند پرهیز کنند و انجام کارهای زیبایی را به بعد از این ایام موکول کنند.

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (سیستانی)

حکم رنگ کردن مو در ماه محرم (سیستانی)

اغلب مراجع تقلید در رابطه با مسائل مختلف نظرات مشابهی دارند و فقط در  برخی از موارد جزئی تفاوت هایی در احکام آن ها وجود دارند. افرادی که از آیت الله سیستانی تقلید می کنند لازم است  بدانند که از نظر ایشان آن چه در ماه محرم و صفر اهمیت دارد این است که شیعیان بتوانند حرمت اهل بیت را حفظ کنند و به گونه ای رفتار کنند که درخور شان و شخصیت ایشان باشد به همین دلیل زینت بخشی و رنگ‌مو از نظر ایشان به عنوان امری که باعث زینت و آرایش است، جایز نیست. خضاب و حنا نیز از نظر ایشان فقط در صورتی که جنبه درمانی داشته باشد جایز است اما نباید برای زیبایی و زینت بخشی استفاده شود.

سایر مراجع تقلید نیز در زمینه رنگ کردن موها در ماه محرم و صفر نیز نظری مشابه دارند و حکم آن ها درباره این مساله این است که بهتر است بعد از پایان ماه های حرام کار های مربوط به زیبایی و آرایش  انجام شود.

مطلب پیشنهادی

ترکیب رنگ موی شنی کاراملی

  امروزه رنگ کردن مو یکی از کارهای اساسی در دنیای مد و زیبایی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳