شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 4:49 بعد از ظهر

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند (خامنه ای – مکارم شیرازی – سیستانی)

بسیاری از خانم های مسلمان در ماه مبارک مضان، روزه می گیرند. احکامی که برای این ماه وجود دارد راجع به تمام مسائلی است که ممکن است روزه را باطل کند. افراد مسلمان برای آگاهی از این احکام و مسائل دارای مراجع تقلید متفاوتی هستند. این مراجع با توجه به علمی که دارند می توانند احکام دینی را استخراج کنند و به همین دلیل ممکن است در یک موضوع مشخص، نظرات متفاوتی داشته باشند. مهم ترین موضوعی که وجود دارد این است که نظر مراجع راجع به مساله رنگ‌موی خانم ها چیست و در چه صورتی باعث باطل شدن روزه می شود. بسیاری از خانم ها از این مساله آگاه هستند که رنگ کردن مو ها در ماه رمضان مانعی ندارد اما ممکن است در برخی موارد خاص، احکام متفاوتی وجود داشته باشد. آن چه در رنگ کردن مو‌ها در این ماه اهمیت دارد و باعث تفاوت در دیدگاه برخی از علما شده است این است که بوهای شیمیایی غلیظ رنگ و یا دکلره زمانی که وارد حلق می شود منجر به باطل شده روزه فرد می شود یا خیر. در اینجابرای اطمینان خاطر روزه داران با نظر سه مرجع تقلید در این خصوص آشنا می شویم.

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند(خامنه ای)

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند (خامنه ای)

نظر آیت الله خامنه ای درباره رنگ‌مو در ماه رمضان این است که انجام این عمل هیچ گونه مانعی ندارد و شخص به راحتی و بدون نگرانی از باطل شدن روزه، می تواند موهای خود را رنگ کند. علاوه بر رنگ های شیمیایی برخی مواد دیگر مانند حنا نیز دارای احکامی هستند. حنا به عنوان یک ماده طبیعی شناخته می شود که حتی در مواردی جنبه درمانی نیز دارد. در رساله آیت الله خامنه ای نیز استفاده از حنا برای سر و دست و پا، بلامانع است. در هر صورت افرادی که در ماه مبارک رمضان از مواد شیمیایی و یا حتی حنا برای زینت موها استفاده می کنند بهتر است که از ماسک استفاده کنند تا بوی مواد مضر آن به حلق راه نیابد و موجب ایجاد حساسیت نشود.

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند (مکارم شیرازی)

احکامی که درباره روزه گرفتن در رساله آیت الله مکارم شیرازی وجود دارد این است که استفاده از رنگ‌موهای شیمیایی، حنا و سایر مواردی که به عنوان زینت و زیبایی مو استفاده می شوند موجب باطل شدن روزه نمی شود. خانم هایی که برای احکام دینی خود از مکارم شیرازی تبعیت می کنند می توانند بدون دغدغه و نگرانی از این موارد استفاده کنند.
در استفاده از مواد شیمیایی که برای زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند شرط لازم این است که مواد تشکیل دهنده آن ها و گازهایی که از آن ها متصاعد می شود به حلق راه نیابد. خوشبختانه امروزه بسیاری از این مواد به صورت گیاهی و ارگانیک ساخته می شوند و مضراتی ندارند. استفاده از رنگ مو حتی در ماه هایی مانند محرم و صفر نیز بلامانع است هرچند دارای احکام و مسائل زیادی است که با مراجعه به رساله هر مرجع تقلید می توان به طور کامل از آن ها مطلع شد. رنگ‌مو حتی در دوران قاعدگی برای خانم ها مشکلی ندارد اما به دلایلی مانند تغییر در هورمون ها بهتر است که در این دوره از رنگ مو استفاده نشود زیرا نتیجه کار ممکن است زیبا نشود.

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند (سیستانی)

آیا رنگ مو روزه را باطل میکند (سیستانی)

برای هر فردی که از احکام اسلام پیروی می کند واجب است تا یک مرجع تقلید داشته باشد تا از طریق آن بتواند جواب مسائل دینی و شرعی که برای او مطرح است را پیدا کند. آیت الله سیستانی نیز در مورد مساله رنگ‌مو این اعتقاد را دارد که استفاده از این موارد بلامانع است. در ماه رمضان بهتر است برخی از روزها مانند ایام ضربت خوردن و شهادت حضرت علی، این کار انجام نشود. در واقع زینت کردن در این ماه اگر به قصد حرمت شکنی نباشد بلامانع است در غیر این صورت موجب باطل شدن روزه می شود.
در پایان باید گفت: هر سه مرجع تقلید، رنگ مو در ماه رمضان را جایز می دانند اما بهتر است که در مواردی مانند شب های قدر این کار انجام نشود. استفاده از حنا و موارد مشابه نیز در این ماه مشکلی ندارد.

مطلب پیشنهادی

ترکیب رنگ موی شنی کاراملی

  امروزه رنگ کردن مو یکی از کارهای اساسی در دنیای مد و زیبایی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳