شنبه , 6 مرداد 1403 - 6:20 بعد از ظهر

جوش بالای لب نشانه چیست؟

 

وجود جوش روی صورت از بروز برخی بیماری ها خبر می دهد که جوش بالای لب از این قاعده مستثنی نیست. همچنین برخی از متخصصان چینی اعتقاد دارند که بخش هایی از صورت با اندام های متعدد بدن متصل می باشند. پس بروز جوش در هر بخش از صورت می تواند از بیماری خاصی خبر دهد. برخی از افراد به صورت مکرر جوش های بالای لب را تجربه می کنند که نشانه یک بیماری پوستی است. در چنین شرایطی تغییر سبک زندگی جوابگو نبوده و به درمان نیاز دارد.

جوش روی لب نشانه چیست؟

جوش بالای لب یا روی لب درد زیادی برای فرد دارد که علت آن وجود اعصاب زیاد در اطراف لب است. جوش بیشتر در قسمت های خاصی از بدن یا صورت به طور مداوم ایجاد می شود که روی لب یکی از این بخش ها می باشد. همچنین جوش روی پوست صورت یا بدن نشانه یک بیماری بوده که علاوه بر تغییر سبک زندگی باید آن را درمان کرد.

البته اگر جوش به صورت منظم در اطراف لب ظاهر شود باید دلیل آن را تشخیص داد. برخی از دلایل شایع جوش روی لب استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی و لمس مداوم صورت است. ناگفته نماند که از مهم ترین علائم جوش روی لب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جوش های اطراف لب به صورت برآمدگی های ریز در رنگ صورتی متمایل به قرمز ظاهر می شوند که به احتمال زیاد سر سفید نیز دارند.
  • جوش ها برخی مواقع چرک ترشح کرده و التهاب و زخم به دنبال دارند.
  • برخی جوش ها درد زیادی داشته و پوست را تحریک می کنند.

جوش دور لب نشانه چیست؟

یکی از دلایل جوش بالای لب یا دور لب، تغییرات هورمونی است. همچنین باکتری ها از طریق دست ها، برس های آرایشی و تلفن می توانند باعث بروز جوش اطراف لب شوند. محصولات آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی خشن یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش دور لب بوده که انواع براق کننده لب، بالم لب و لوازم آرایشی دارای روغن بالا را در بر می گیرد. البته گرفتگی فولیکول های مو به دلیل برداشتن آنها، یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش اطراف دهان است. پس از مهم ترین دلایل جوش دور لب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب و استرس شدید (سطح کورتیزول بدن را افزایش داده که روند بروز جوش را تسریع می بخشد)
  • داروهایی مانند باربیتورات ها، قرص های ضد بارداری و کورتیکواستروئیدها
  • محصولات اصلاح، محصولات موبر و لوازم آرایشی
  • آرایش، خاک و عرق (این موارد منافذ باز پوست را مسدود کرده و ایجاد جوش اطراف دهان را به دنبال دارند)
  • باقی ماندن نوشیدنی و غذا روی صورت
  • تجمع انواع باکتری روی لباس خواب و روبالشی
  • تغییرات هورمونی
  • عرق روی پوست
  • لمس کردن مداوم صورت

درمان جوش بالای لب

درمان جوش بالای لب به شدت، عود و بازگشت جوش ها بستگی دارد. ولی گزینه های درمانی برای این نوع جوش ها متعدد بوده و موارد زیر را در بر می گیرد:

  • درمان های کوتاه مدت

برای نظافت جوش بالای لب به صورت جزئی نیاز است که از محصولات مراقبتی استفاده شود. همچنین جوش ها را از بین نبرید یا فشار ندهید. زیرا این عمل به پوست اطراف لب صدمه می زند و باکتری به آسانی وارد بدن می شود. از دیگر آسیب های جبران ناپذیر فشردن جوش، ایجاد اسکار روی پوست است. البته وجود یک برنامه روزانه سالم جهت مراقبت از پوست، پروسه بهبود را تسریع می بخشد. در شرایطی که راهکارهای ذکر شده موثر نبود باید از محصولات بدون نسخه دارای اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و گوگرد استفاده کرد.

  • درمان موضعی

درمان موضعی جهت رفع جوش بالای لب زیاد بوده که شامل موارد زیر می باشند.

  1. داروهای ضد آکنه

بعضی از کرم های دارویی باعث کاهش سطح سبوم پوست شده و از خواص آنتی بیوتیکی بالایی برخوردار هستند. یکی از داروها همان بنزوئیل پراکسید است.

  1. ضد آفتاب

قبل خروج از خانه باید از ضد آفتاب استفاده کرد و از قرار گرفتن مستقیم در برابر نور آفتاب خودداری نمود. زیرا نور خورشید با تابش اشعه های فرابنفش پوست را خشک کرده و سبوم بیشتری تولید می شود که بروز جوش را به دنبال دارد.

  1. پاک کننده های حاوی اسید سالیسیلیک

این نوع دارو پوست را از انواع باکتری ها و سلول های مرده پاکسازی می نماید.

  1. مرطوب کننده ها

مرطوب نگه داشتن پوست جهت پیشگیری از تحریک یا خشکی پوست امری ضروری است. پس مرطوب کننده ای خریداری شود که بدون چربی و غیر کومدون زا باشد.

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *