دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 2:14 قبل از ظهر

علائم عدم تحمل گرما و سرما و روش پیشگیری از آن چیست؟

 

عدم تحمل گرما یک نوع حساسیت غیر معمول به شمار می رود و افراد مبتلا به آن  زمانی که دیگران احساس راحتی یا سرما می کنند، گرما را حس می کنند. علل این عارضه شامل وضعیتی است که بدن دچار  دیس اتونومی می شود و سیستم عصبی خودمختار (ANS) به درستی کار نمی ‌کند.

این اختلال بر عملکرد اندام های داخلی مانند قلب، مثانه، روده ها و رگ های خونی و غیره تاثیر می گذارد و نشانه وجود برخی از بیماری های زمینه ای است. در این مقاله علائم عدم تحمل گرما و سرما و همچنین روش های پیشگیری از آن را برای شما خواهیم گفت.

علت سرد و گرم شدن بدن

عدم تحمل گرما و سرما علت های زیادی دارد از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بیماری های زمینه ای

بیماریهای مختلف مانند دیابت، بیماری قلبی، کم کاری تیروئید، عفونت، بیماری های پوستی مانند پسیوریازیس و غیره باعث برهم زدن تنظیم دمای بدن می شوند.

  • داروها

برخی از داروها نیز علت شایع سرد و گرم شدن بدن هستند. افرادی که از داروهای فشار خون، آلرژی و داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند با تداخل این داروها و مکانیزم تنظیم دمای بدن روبرو می شوند.

  • سن افراد

شرایط سنی به ویژه کهولت سن باعث ایجاد شرایطی مانند کاهش آب بدن یا دهیدراته شدن، کاهش تعریق و گردش خون ضعیف می شود؛ بنابراین فرد نیز مستعد سرد و گرم شدن بدن خواهد بود.

  • چاقی

چربی اضافی در افراد چاق باعث حبس گرما در بدن می شود و از طرفی خنک تر شدن بدن را سخت تر می کند.

  • کم آبی بدن

بدن برای حفظ دمای خود به آب نیاز دارد؛ زیرا  آب به بدن کمک می کند تا از طریق تعریق، گرما را دفع کند.  وقتی بدن کم آب می شود، نمی تواند به طور موثر گرما را از بین ببرد و در نتیجه دمای بدن افزایش می یابد. این می تواند منجر به علائم عدم تحمل گرما مانند تعریق بیش از حد، ضربان قلب سریع، سردرد و خستگی شود. علائم عدم تحمل گرما عبارتند از تعرق زیاد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد، تغییرات خلق و خو و تاری دید.

از علل عدم تحمل سرما می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بیماری آنمی یا کم خونی
  2. کم کاری تیروئید
  3. بیماری های عروقی
  4. بیماری های غده هیپوتالاموس
  5. فیبرومیالژیا یا دردهای عصبی عضلانی

درمان سرد و گرم شدن بدن

ابتدا توصیه می شود افرادی که به عدم تحمل گرما و سرما با علائم زیر مبتلا می شوند، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند. به خصوص زمانی که این نشانه ها سریعا ظاهر می شوند:

  • گیجی
  • تب
  • استفراغ شدید
  • آریتمی قلبی
  • نفس کشیدن تند
  • گرفتگی عضلات

چنانچه با عدم تحمل گرما دست و پنجه نرم می کنید، توصیه می شود که به پزشک عمومی مراجعه کنید. آنها آزمایشات لازم برای تشخیص علت اصلی این عارضه را در نظر می گیرند و همچنین بر روی احتمال بیماری های زمینه ای تمرکز می کنند. به همین دلیل است که درمان آن در بیماران مختلف متفاوت است.

برای پیشگیری و درمان عدم تحمل گرمای بدن می توانید اقدامات زیر را در منزل به کار ببرید:

لازم است که در محیط خنکی قرار بگیرید و برای جبران کم آبی بدن، مایعات فراوان (6 تا 8 لیوان آب در روز) بنوشید و در طول روز پوشیدن لباس های خنک با رنگ های روشن را فراموش نکنید و چکاپ های دوره ای را به طور منظم انجام دهید. چنانچه بیماری هایی زمینه ای مانند دیابت یا پرکاری تیروئید دارید در وقت گرم شدن بدن به پزشک مراجعه کنید.

در رابطه با درمان عدم تحمل سرما از آنجا که علت های اصلی بروز آن، بیماری ها هستند؛ بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص نیز با توجه به شرایط بیماری از داروها، و سایر روش های درمانی برای رفع علائم استفاده می کند.

بسیاری از افرادی که سرد و گرم شدن بدن را تجربه می کنند می پرسند که آیا در طب سنتی درمانی برای آن وجود دارد یا خیر؟ برای کنترل عدم تحمل گرما می توانید از گیاهان خنک کننده مانند نعناع فلفلی، اسطخودوس، آلوئه ورا استفاده کنید زیرا این گیاهان دمای اضافی بدن را به خوبی دفع می کنند. البته دقت کنید که قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید.

در پایان خاطر نشان می کنیم که عارضه یا حساسیت عدم تحمل گرما و سرما احتمالا نشانه ای از وجود بیماری های زمینه ای است؛ بنابراین با توجه به این مساله در برخی از موارد امکان پیشگیری یا درمان وجود ندارد. بهترین توصیه این است که حتما به پزشک مراجعه کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید اگر  نتایج حاکی از سلامتی شماست می توانید از برخی روش های مذکور مانند پوشیدن لباس مناسب استفاده کنید و برای کم شدن حرارت بدن در محیط خنک قرار بگیرید.

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *