پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403 - 9:37 بعد از ظهر

هر واحد کامپوزیت چند دندان است؟

دندان­های زیبا لبخند زیبا می­سازند. یکی از راه­های زیباتر کردن دندان، استفاد از کامپوزیت دندان است. این روش موجب سفید و خوش فرم دیده شدن دندان­ها می­شود. اما هر واحد کامپوزیت چند دندان را شامل میشود؟ در این نوشته انواع کامپوزیت دندان و واحد کامپوزیت را بررسی می­کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان در واقع یک پوشش رزینی سفید رنگ است که برای پوشاندن شکستگی یا بدفرمی دندان­ها استفاده می­شود. همچنین از این روش برای تغییر رنگ دندان و سفیدتر دیده شدن دندان نیز استفاده می­شود. هر واحد کامپوزیت دندان با اعمال روی دندان می­تواند معایب ظاهر آن را پوشانده و لبخند شما را جذاب­تر کند.

دو نوع کامپوزیت دندان وجود دارد:

  1. کامپوزیت مستقیم: این نوع کامپوزیت از رزین ساخته شده و مستقیما روی دندان کشیده می­شود.
  2. کامپوزیت غیر مستقیم(لمینت): این نوع کامپوزیت در لابراتوار دندانسازی متناسب با فرم دندان بیمار ساخته شده و پس از مراجعه به دندانپزشک، روی دندان نصب می­شود. این نوع کامپوزیت استحکام بیشتری داشته و البته هزینه بیشتری نیز دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

مزیت کامپوزیت دندان نسبت به روش­ های دیگر چیست؟

اولین مزیت مشخص کامپوزیت نسبت به روش ­های دیگر ظاهر طبیعی تری دارد. هرواحد کامپوزیت دندان می­تواند ظاهری شبیه به دندان­ های دیگر شما، اما با ظاهر سفید­تر و شکیل­ تر باشد.

مزیت دیگر کامپوزیت دندان کم هزینه بودن آن است. روش­ های مداخله­ ای همچون جراحی، معمولا هزینه بیشتر و عوارض جانبی متعددی دارند.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

مشخص ترین پاسخ به این سوال این است که در واقع هر واحد کامپوزیت دندان می­تواند یک دندان را شامل شود. به همین سبب، قیمت و تعرفه کامپوزیت نیز بر اساس همین واحد محاسبه می­شود.

اما تمام کامپوزیت­ ها مشابه هم نیستند و لحاظ هزینه تفاوت دارند. سه عامل اصلی قیمت کاشت کامپوزیت را تعیین می­کنند:

  • جنس و کیفیت کامپوزیت: معمولا برند­های آمریکایی کیفیت بهتری را عرضه می­کنند که باعث شده کامپوزیت­ های امریکایی بیشترین قیمت را داشته باشند. البته مدل ­های ژاپنی، و آلمانی نیز کیفیت قابل قبولی داشته و در ایران استفاده می­ شوند. همانطور که گفته شد، کامپوزیت­ های غیر مستقیم که در لابراتوار ساخته می­ شوند بخاطر استحکام بالاتر و جنس بهتر هزینه بیشتری دارند.
  • تعداد کامپوزیت: تعداد کامپوزیتی که توسط دندانپزشک کاشته می­شود، می­تواند روی قیمت واحد تاثیر داشته باشد. طبیعتا با افزایش تعداد کامپوزیت درخواستی، قیمت واحد کمتر محاسبه می­شود.
  • هزینه دندانپزشکی: آخرین فاکتوری که روی قیمت کامپوزیت اثرگذار است، دستمزدی که دندانپزشک دریافت می­کند.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

تعرفه فعلی کامپوزیت دندان بخاطر اینکه این مواد وارداتی هستند، و بخاطر نوسانات نرخ ارز متفاوت است. همچنین همانطور که گفته شد، بخاطر تفاوت دستمزد دندانپزشک، هزینه تمام شده می­تواند برای متقاضی متفاوت باشد. با این حال، در این جا قیمت واحد­های کامپوزیت­ های دندان مختلف را بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر بررسی می­ کنیم.

  • چنانکه ذکر شد، برند امریکایی کامپوزیت دندان دارای کیفیت بالایی است. یکی از معروف ترین برند­ها، بیسکو Bisco است. قیمت حدودی آن بابت هر واحد کامپوزیت دندان بیسکو حدود 2.250.000 تومان است.
  • کامپوزیت IPS یک برند آلمانی است. این نوع کامپوزیت یک نوع لمینت پیش ساخته است که با اعمال تغییر در طول و عرض آن با دندان بیماری، توسط چسب مخصوص به دندان بیمار متصل می­شود. مهم­ترین ویزگی این کامپوزیت غیر مستقیم، قیمت حدودی هر واحد کامپوزیت دندان IPS برابر 2.800.000 تومان است.
  • کامپوزیت توکویاما یک برند کاپوزیت دندان ژاپنی است. این کامپوزیت رنگ­ های مختلف را پوشش می­دهد. قیمت حدودی آن برابر 2.000.000 تومان است.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

  • یک برند سوئیسی فعال در ساخت کامپوزیت دندانی، برند سارمکو Saremco است. این نوع کامپوزیت نیز رنگ­ های مختلف را در بر داشته که مطابق نظر مشتری می­تواند برای نصب روی دندان انتخاب شود. قیمت این برند نیز حدود 1.700.000 تومان است.
  • از دیگر کامپوزیت­های ژاپنی پر استفاده در بازار می­توان به کامپوزیت باکیفیت جیانیال اشاره کرد که ضمن داشتن قیمت مناسب، دارای استحکام بالایی است. قیمت این نوع کامپوزیت حدودا 1.500.000 تومان بابت هر واحد است.
  • یکی از برندهای محبوب کامپوزیت، برند زنیت است که ساخته کشور آلمان است. این کامپوزیت دارای قیمت 1.550.000 تومان بابت هر واحد است.
  • یک برند ارزان قیمت کامپوزیت دندانی، سولافیل است. هر واحد کامپوزیت دندان سولافیل حدود 800.000 تومان قیمت دارد.
  • برند ارزان قیمت دیگر که ساخته کشور ژاپن است، کامپوزیت دندان شوفو است. این کامپوزیت یک نوع کامپوزیت مستقیم است و برای اصلاح فرم دندان به کار می رود. هر واحد کامپوزیت دندان شوفو حدود 700.000 تومان قیمت دارد.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *