شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 5:29 بعد از ظهر

از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟

بیماری لثه که در اصطلاح پزشکی به آن بیماری پریودنتال (Periodontal) نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های باکتریایی به حساب می‌آید. هر گاه بافت‌های اطراف دندان‌ها که از ریشه آن‌ها محافظت می‌کنند، دچار بیماری شوند، آن را بیماری لثه می‌نامند. انواع بیماری‌های لثه با نشانه‌های مختلفی بروز می‌کنند. تغییر رنگ لثه‌ها و بوی بد دهان از علائم اصلی بیماری‌های پریودنتال هستند.

در بسیاری از موارد، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن منظم می‌تواند مانع از بروز این ناهنجاری‌ها شود. اما گاهی حتی با وجود این نوع اقدامات مراقبتی نیز بیماری Periodontal بروز می‌کنند. بهترین اقدام برای تشخیص و درمان بیماری‌های پریودنتال، مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و مجرب است.

از کجا بفهمیم بیماری لثه داریم؟

انواع بیماری لثه و نشانه های آن

انواع بیماری لثه در اثر فعالیت باکتری‌های مضر در دهان شکل می‌گیرند. این نوع بیماری‌ها عمدتا با بروز عفونت همراه هستند. از این رو، در عمده موارد همراه با بوی بد دهان و بدرنگی لثه‌ها ظاهر می‌شوند. در ادامه این مقاله به انواع بیماری پریودنتال و نشانه‌های آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

بیماری التهاب لثه

بیماری التهاب لثه از شایع‌ترین و خفیف‌ترین بیماری‌های دهان و دندان به حساب می‌آید. تجمع سموم در پلاک دندان باعث بروز بیماری التهابی می‌گردد. زنان باردار بیش از دیگران در معرض ابتلا به این ناهنجاری قرار دارند. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده و فشار خون نیز از مستعدان این بیماری به حساب می‌آیند. خونریزی لثه، طعم ناخوشایند دهان و لق شدن دندان‌ها، از علائم رایج ابتلا به بیماری پریودنتال التهاب لثه هستند.

دندانپزشک می‌تواند از طریق جرم‌گیری عمیق و پاکسازی محیط دهان، این بیماری را درمان نماید. مصرف آنتی بیوتیک‌ها و دهانشویه‌های دارویی نیز به رفع باکتری‌ها کمک خواهد کرد.

بیماری مزمن پریودنتال

یکی دیگر از انواع بیماری لثه، بیماری مزمن پریودنتال است. این بیماری عموما در افراد بالای ۴۵ سال بروز می‌کند. التهاب زیر خط لثه، تخریب پیشرونده آن و تحلیل بافت استخوانی فک، از نشانه‌های بیماری Periodontal مزمن هستند. افرادی که به بیماری مزمن پریودنتال مبتلا می‌شوند، دچار فرورفتگی لثه‌ای خواهند شد.

برای درمان بیماری مزمن لثه، روش‌های جرم‌گیری و پلانینگ ریشه به کار می‌روند. همچنین، فرد باید داروهای ضد باکتری مصرف کند. انجام روش‌های جراحی نیز برای تقویت استخوان فک و بهبود ظاهر دندان‌ها توصیه می‌شود.

انواع بیماری لثه و نشانه های آن

بیماری لثه تهاجمی

یکی دیگر از انواع بیماری‌های Periodontal، بیماری پریودنتال تهاجمی نامیده می‌شود. این نوع ناهنجاری با از بین رفتن چسبندگی لثه در بازه زمانی کوتاه همراه است. ضمن اینکه بیماری تهاجمی لثه باعث تحلیل سریع بافت استخوانی می‌شود.

به طور کلی، بیماری لثه تهاجمی همان گونه مزمن است که با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کند. افراد سیگاری و کسانی که سابقه فامیلی این نوع بیماری را دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

برای درمان بیماری پریودنتال از نوع تهاجمی نیز از جرم‌گیری و پلانینگ ریشه استفاده می‌شود. با این حال، برای افرادی که پیشرفت بیماری در آن‌ها زیاد است، جراحی راه حل مناسب‌تری خواهد بود. تلاش برای حفظ بافت استخوان فک و اعمال لیزر بر روی بافت‌های اطراف دندان‌ها، از درمان‌های پزشکی این بیماری محسوب می‌شوند.

بیماری لثه مربوط به شرایط سیستمیک

یکی از دلایل بروز انواع بیماری‌های لثه، ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای است. برای مثال، افرادی که به دیابت کنترل نشده یا بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های پریودنتال قرار دارند. بیماران قلبی نیز مستعد بیماری پریودنتال هستند. به طوری که تجمع حجم کمی از پلاک روی دندان‌های این گونه افراد، می‌تواند باعث تشدید و تسریع بیماری‌های پریودنتال گردد.

برای درمان این نوع بیماری‌ها نیز باید از روش‌هایی مانند جرم‌گیری و جراحی کمک گرفت. دقت کنید که تمامی این اقدامات درمانی باید توسط یک دندانپزشک متخصص انجام گیرد.

بیماری لثه مربوط به شرایط سیستمیک

بیماری Periodontal نکروزان

بیماری لثه نکروزان یکی از بیماری‌های خاص و البته نادر در محیط دهان محسوب می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری، دچار نکروز بافتی یا مرگ بافتی می‌شوند. سرعت پیشرفت این نوع بیماری پریودنتال زیاد است. بیماری اچ‌آی‌وی، بیماری‌های مربوط به مشکلات سیستم ایمنی، استرس مزمن و سوء تغذیه از عوامل ابتلا به این بیماری به حساب می‌آیند. مصرف سیگار نیز می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند. ناهنجاری پریودنتال نکروزان بر ربات لثه‌ای، بافت اطراف دندان‌ها و استخوان آلوئول تاثیر می‌گذارد.

این نوع بیماری Periodontal عمدتا در افراد مبتلا به HIV بروز می‌کند. در بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، دندانپزشک باید با پزشک معالج در ارتباط باشد. در هر حال، روش‌های جرم‌گیری، پلانینگ ریشه، مصرف داروهای آنتی بیوتیک، استفاده از دهان شویه‌های دارویی و داروهای قارچ کش، برای درمان این نوع بیماری لثه به کار می‌روند.

دقت کنید که هر نوع بیماری پریودنتال باید توسط دندانپزشک متخصص تشخیص داده شود. بهترین روش درمان بیماری لثه نیز توسط دندانپزشک متخصص تعیین خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *