شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 5:02 بعد از ظهر

هر واحد کامپوزیت چند دندان است؟

دندان­های زیبا لبخند زیبا می­سازند. یکی از راه­های زیباتر کردن دندان، استفاد از کامپوزیت دندان است. این روش موجب سفید و خوش فرم دیده شدن دندان­ها می­شود. اما هر واحد کامپوزیت چند دندان را شامل میشود؟ در این نوشته انواع کامپوزیت دندان و واحد کامپوزیت را بررسی می­کنیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان در واقع یک پوشش رزینی سفید رنگ است که برای پوشاندن شکستگی یا بدفرمی دندان­ها استفاده می­شود. همچنین از این روش برای تغییر رنگ دندان و سفیدتر دیده شدن دندان نیز استفاده می­شود. هر واحد کامپوزیت دندان با اعمال روی دندان می­تواند معایب ظاهر آن را پوشانده و لبخند شما را جذاب­تر کند.

دو نوع کامپوزیت دندان وجود دارد:

  1. کامپوزیت مستقیم: این نوع کامپوزیت از رزین ساخته شده و مستقیما روی دندان کشیده می­شود.
  2. کامپوزیت غیر مستقیم(لمینت): این نوع کامپوزیت در لابراتوار دندانسازی متناسب با فرم دندان بیمار ساخته شده و پس از مراجعه به دندانپزشک، روی دندان نصب می­شود. این نوع کامپوزیت استحکام بیشتری داشته و البته هزینه بیشتری نیز دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

مزیت کامپوزیت دندان نسبت به روش­ های دیگر چیست؟

اولین مزیت مشخص کامپوزیت نسبت به روش ­های دیگر ظاهر طبیعی تری دارد. هرواحد کامپوزیت دندان می­تواند ظاهری شبیه به دندان­ های دیگر شما، اما با ظاهر سفید­تر و شکیل­ تر باشد.

مزیت دیگر کامپوزیت دندان کم هزینه بودن آن است. روش­ های مداخله­ ای همچون جراحی، معمولا هزینه بیشتر و عوارض جانبی متعددی دارند.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

مشخص ترین پاسخ به این سوال این است که در واقع هر واحد کامپوزیت دندان می­تواند یک دندان را شامل شود. به همین سبب، قیمت و تعرفه کامپوزیت نیز بر اساس همین واحد محاسبه می­شود.

اما تمام کامپوزیت­ ها مشابه هم نیستند و لحاظ هزینه تفاوت دارند. سه عامل اصلی قیمت کاشت کامپوزیت را تعیین می­کنند:

  • جنس و کیفیت کامپوزیت: معمولا برند­های آمریکایی کیفیت بهتری را عرضه می­کنند که باعث شده کامپوزیت­ های امریکایی بیشترین قیمت را داشته باشند. البته مدل ­های ژاپنی، و آلمانی نیز کیفیت قابل قبولی داشته و در ایران استفاده می­ شوند. همانطور که گفته شد، کامپوزیت­ های غیر مستقیم که در لابراتوار ساخته می­ شوند بخاطر استحکام بالاتر و جنس بهتر هزینه بیشتری دارند.
  • تعداد کامپوزیت: تعداد کامپوزیتی که توسط دندانپزشک کاشته می­شود، می­تواند روی قیمت واحد تاثیر داشته باشد. طبیعتا با افزایش تعداد کامپوزیت درخواستی، قیمت واحد کمتر محاسبه می­شود.
  • هزینه دندانپزشکی: آخرین فاکتوری که روی قیمت کامپوزیت اثرگذار است، دستمزدی که دندانپزشک دریافت می­کند.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

تعرفه فعلی کامپوزیت دندان بخاطر اینکه این مواد وارداتی هستند، و بخاطر نوسانات نرخ ارز متفاوت است. همچنین همانطور که گفته شد، بخاطر تفاوت دستمزد دندانپزشک، هزینه تمام شده می­تواند برای متقاضی متفاوت باشد. با این حال، در این جا قیمت واحد­های کامپوزیت­ های دندان مختلف را بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر بررسی می­ کنیم.

  • چنانکه ذکر شد، برند امریکایی کامپوزیت دندان دارای کیفیت بالایی است. یکی از معروف ترین برند­ها، بیسکو Bisco است. قیمت حدودی آن بابت هر واحد کامپوزیت دندان بیسکو حدود 2.250.000 تومان است.
  • کامپوزیت IPS یک برند آلمانی است. این نوع کامپوزیت یک نوع لمینت پیش ساخته است که با اعمال تغییر در طول و عرض آن با دندان بیماری، توسط چسب مخصوص به دندان بیمار متصل می­شود. مهم­ترین ویزگی این کامپوزیت غیر مستقیم، قیمت حدودی هر واحد کامپوزیت دندان IPS برابر 2.800.000 تومان است.
  • کامپوزیت توکویاما یک برند کاپوزیت دندان ژاپنی است. این کامپوزیت رنگ­ های مختلف را پوشش می­دهد. قیمت حدودی آن برابر 2.000.000 تومان است.

هر واحد کامپوزیت دندان یعنی چه؟ (تعرفه 1402)

  • یک برند سوئیسی فعال در ساخت کامپوزیت دندانی، برند سارمکو Saremco است. این نوع کامپوزیت نیز رنگ­ های مختلف را در بر داشته که مطابق نظر مشتری می­تواند برای نصب روی دندان انتخاب شود. قیمت این برند نیز حدود 1.700.000 تومان است.
  • از دیگر کامپوزیت­های ژاپنی پر استفاده در بازار می­توان به کامپوزیت باکیفیت جیانیال اشاره کرد که ضمن داشتن قیمت مناسب، دارای استحکام بالایی است. قیمت این نوع کامپوزیت حدودا 1.500.000 تومان بابت هر واحد است.
  • یکی از برندهای محبوب کامپوزیت، برند زنیت است که ساخته کشور آلمان است. این کامپوزیت دارای قیمت 1.550.000 تومان بابت هر واحد است.
  • یک برند ارزان قیمت کامپوزیت دندانی، سولافیل است. هر واحد کامپوزیت دندان سولافیل حدود 800.000 تومان قیمت دارد.
  • برند ارزان قیمت دیگر که ساخته کشور ژاپن است، کامپوزیت دندان شوفو است. این کامپوزیت یک نوع کامپوزیت مستقیم است و برای اصلاح فرم دندان به کار می رود. هر واحد کامپوزیت دندان شوفو حدود 700.000 تومان قیمت دارد.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *