پنجشنبه , 20 اردیبهشت 1403 - 11:10 قبل از ظهر

جوش روی باسن + علت و راهکاری درمان

هشدار: این مطلب صرفا برای افزایش آگاهی منتشر شده و هیچ استفاده و اعتبار درمانی و تشخیص ندارد. برای درمان حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جوش زدن یکی از عذاب‌آورترین چیز‌هایی است که برای همه‌ی ما در طول زندگی اتفاق می‌افتد. در واقع جوش و آکنه از جمله بیشترین دلایلی است که افراد به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کنند.

جوش یا آکنه معمولا زمانی رخ می‌دهد که چربی پوست درون فولیکول مو حبس شود، این موضوع باعث می‌شود بخشی از پوست متورم و قرمز شود. آکنه گاها خود را به شکل جوش سر‌سفید، سر‌سیاه یا زخم‌های متورم نشان می‌دهد. این بیماری از سنین نوجوانی، یعنی همزمان با بلوغ جنسی آغاز می‌شود و در سرتاسر زندگی یک انسان بالغ ادامه پیدا می‌کند. جالب است که بدانید درمان خیلی دقیق و قطعی برای این عارضه وجود ندارد و پزشکان بیشتر تلاش می‌کنند که چربی پوست را کنترل کنند یا دلایل هورمونی را بررسی کنند.ما در این مقاله به جوش روی باسن و علت و راهکاری درمان آن می پردازیم.

جوش روی باسن + علت و راهکاری درمان

کدام قسمت از بدن بیشتر درگیر آکنه و جوش می‌شود؟

این‌که کدام قسمت بدن بیشتر درگیر این عارضه می‌شود به میزان غدد چربی در آن ناحیه برمی‌گردد. میزان غده‌های چربی در سر و پیشانی از همه‌جای بدن بیشتر است. این غده‌ها در کف دست و پا اصلا وجود ندارند. بنابراین همان‌طور که قبلا گفته شد، این غده‌های چربی هستند که باعث جوش می‌شوند پس در این نواحی جوش بیشتر است. علاوه بر سر و پیشانی و پشت کتف، یکی دیگر از اعضای بدن که بسیار در معرض لک و آکنه قرار دارد، باسن است. با توجه به اینکه این بخش از بدن در معرض ساییدگی و رطوبت مداوم قرار دارد بیشتر در معرض جوش است.

علت زدن جوش روی باسن

بیایید همگی اعتراف کنیم تجربه‌ی جوش روی باسن برای همه‌ی ما بسیار دردناک و ناخوشایند است. حتی به مراتب  ناخوشایندتر از جوش روی صورت! اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که دلیل اتفاق افتادن این عارضه دقیقا چیست؟

از جمله دلایل ایجاد جوش روی باسن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری پوست‌مرغی یا کراتوز پیلاریس
این بیماری کاملا ژنتیکی است و درمان قطعی ندارد. فقط  در برخی موارد با لیزر پوست گستردگی آن کم می‌شود. این بیماری معمولا در سنین بزرگسالی خود به خود برطرف می‌شود.

علت زدن جوش روی باسن

اصطکاک پوست و تماس زیاد با الیاف مصنوعی
پوشیدن لباس‌های تنگ و لباس زیر‌های دارای الیاف مصنوعی باعث حساس شدن پوست، تعریق و افزایش چربی پوست می‌شود که در نهایت به جوش زدن آن می‌انجامد.

آبسه پوست
آبسه پوست در واقع همان جوش است. با این تفاوت که بزرگتر از جوش است، سرسفید است و اگر آن را فشار دهید از آن مایعات چرکی خارج خواهد شد. آبسه معمولا روی کمر، باسن و پشت کتف پیدا می‌شود و گاهی دردناک و متورم است. دلیل اتفاق افتادن آبسه پوستی، معمولا عفونت باکتریایی است.

استفاده از کرم بدن و دیگر محصولات آرایشی
برخی از افراد روی بدن خود از لوسیون‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات معمولا به دلیل چربی خیلی بالایی که دارند، آلودگی را به خود جذب کرده و منافذ پوستی را می‌بندند و در نهایت باعث جوش خواهند شد.

درمان جوش روی باسن

  • جوش‌ها را دستکاری نکنید: اکثر ما با دیدن یک جوش روی پوست‌مان سریعا تلاش می‌کنیم آن را فشار دهیم و بترکانیم. این کار برای اکثر انسان‌ها لذت‌بخش است! توجه کنید که دستکاری کردن جوش باعث لک شدن و تیره شدن پوست شما خواهد شد.
  • رعایت بهداشت: دوش گرفتن منظم و استفاده از شوینده های مناسب باعث ضدعفونی شدن پوست و در نهایت بهبود جوش‌ها میشود. بنابراین سعی کنید از چرب شدن پوست خود جلوگیری کنید.
  • رژیم غذایی سالم: چه بخواهید باور کنید، چه نخواهید؛ جوش پوستی ارتباط خیلی زیادی با سبک زندگی شما و غذاهایی که در روز می‌خورید دارد. غذاهایی با ارزش غذایی پایین، چربی بالا و قند زیاد، قطعا باعث جوش بیشتر خواهند شد.
  • استفاده از محلول آب نمک: از محلول آب نمک برای شست و شوی جوش خود استفاده کنید. این محلول التهاب جوش را کاهش می‌دهد و جوش را ضدعفونی خواهد کرد.
  • استفاده از کمپرس سرد کمپرس سرد التهاب و درد جوش شما را کاهش می‌دهد و از بزرگتر شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

درمان جوش روی باسن

پماد برای جای جوش روی باسنم

اگر به دنبال یک پماد برای درمان جوش باسن می‌گردید؛ می‌توانید از پماد بنزوئیل پراکسید استفاده کنید. این پماد یک ضد جوش قوی است که به عنوان ضد باکتری هم استفاده می‌شود.

از سوالات پرتکرار شما این است که چند پماد برای جای جوش روی باسنم معرفی کنید.

برای درمان جای جوش باسن شما می‌توانید از پماد‌ها و کرم‌های مرطوب کننده یا ترمیم کننده استفاده کنید.

  • پماد لایه بردار AHA
    این پماد قوی‌ترین پماد لایه بردار موجود در بازار است که بدون نسخه‌ی پزشک هم به فروش می‌رسد. شما می‌توانید از مارک و برند های مختلف این کرم را خریداری کنید. فقط توجه کنید که این کرم بسیار اسیدی است و در روند درمان، از میزان خیلی کم شروع کنید. سوزش پوست در اثر استفاده از این کرم کاملا طبیعی است اما اگر این سوزش بیش از حد بود، کرم را شسته و با پزشک خود مشورت کنید.
  • آداپالن
    این کرم به باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از بروز جوش و لک جدید کمک خواهد کرد.
  • پماد تتراسایکلین
    این پماد برای درمان جوش صورت استفاده می‌شود و به بهبود و ترمیم لک و جای جوش روی باسن هم کمک می‌کند.

پماد برای جای جوش روی باسنم

جمع بندی
جوش روی باسن یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است. اکثر افراد معمولا به پوست این ناحیه اهمیت نمی‌دهند و تلاشی برای درمان آن نمی‌کنند. با این‌حال جوش این ناحیه معمولا سریع درمان می‌شود. برای درمان جوش باسن در وهله اول بهتر است که سبک لباس پوشیدن و زندگی خود را تغییر دهید و سپس از پماد‌ها و لوسیون‌های موضعی استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *