یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 1:39 بعد از ظهر

چگونه سردی مرغ را بگیریم؟

 

امروزه با پیشرفت علم راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از ایجاد بسیاری از بیماری‌ ها ارائه شده است که بسیاری از این راهکارها مربوط به طب سنتی است. آشنایی با خواص و طبع انواع خوراکی‌ هایی که در طول روز مصرف می‌کنید سبب می‌شود که از علل ایجاد برخی از مشکلات آگاه باشید و به منظور جلوگیری از آن ها اقداماتی را انجام دهید.

گوشت مرغ رایج‌ ترین محصول پروتئینی است که در اغلب کشورها مصرف می‌شود. بنابراین دانستن اینکه طبع گوشت مرغ سرد است یا گرم اهمیت دارد. بدیهی است که گوشت مرغ طبع سردی دارد که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی به خصوص در افراد سرد مزاج شود. همچنین سردی گوشت آن ها در قسمت مختلف نیز یکسان نیست. با توجه به این نکات، کاربردی ترین راهکار از بین بردن سردی این نوع گوشت، اضافه کردن ادویه‌ هایی مثل فلفل، زنجبیل و دارچین هنگام پخت است. همچنین سیر و پیاز نیز علاوه بر گرفتن بوی مرغ می‌تواند از سردی گوشت آن بکاهد.

گوشت مرغ گرم یا سرد

می‌دانیم که گوشت مرغ دارای طبیعی سرد است و می‌تواند در افراد سرد مزاج باعث بروز مشکلاتی از جمله بروز قلنج، درد شکم و گرفتگی عضلات شود. البته سردی این مدل گوشت در بخش‌ های مختلف متفاوت است، مثلاً بال و گردن و دل مرغ نسبت به دیگر بخش ها سردی کمتری دارد. به علاوه سردی این نوع گوشت به محلی، خانگی یا ماشینی بودن آن نیز بستگی دارد.

همانطور که اشاره شد مرغ های ماشینی طبع سرد بیشتری دارند، زیرا که مرغ‌ های ماشینی در فضای کوچک نگهداری می‌شوند و به دلیل نداشتن تحرک کافی مواد زائد بیشتری در بدن آن ها تجمع خواهد کرد که این مورد اصلی‌ ترین دلیل سردتر بودن گوشت مرغ‌ های ماشینی به شمار می‌آید.

اما سوالی که برای اغلب افراد به وجود می‌آید این است که گوشت مرغ گرم بهتر است یا سرد؟ پاسخ به این سوال بستگی به مزاج فرد دارد که بهتر است افراد سرد مزاج گوشتی با طبع گرم تهیه و مصرف کنند. نکته مهم دیگر اینکه بدن انسان به ماده‌ای به نام اسید آمینه برای ساخت پروتئین‏ های مختلف نیازمند است، که این ماده اغلب از منابع حیوانی تامین می‌شود. به همین دلیل مصرف گوشت مرغ حتی برای افراد سرد مزاج نیز لازم است. اما توصیه می‌شود که این افراد مرغ‌ های محلی یا خانگی که گوشت گرم دارند مصرف کنند یا هنگام پخت این نوع گوشت از مواد مصلح استفاده نمایند.

در نهایت گوشت مرغ از اصلی ترین منابع انواع پروتئین و ویتامین ها است که مصرف به اندازه آن سبب جلوگیری از بروز بیماری های مختلف همچون سرطان، کم خونی و همچنین کمک به تقویت شدن سیستم ایمنی بدن انسان خواهد شد. گوشت مرغ دارای خواص متعددی در طب سنتی نیز هست که در ادامه به بررسی آن ها می‌پردازیم.

آشنایی با دیگر خواص گوشت مرغ در طب سنتی

خواص این محصول پروتئینی بسیار زیاد است و مصرف آن با توجه به گوشت سردی که دارد، حتی برای افراد سرد مزاج نیز توصیه می‌شود. از اصلی ترین خواص گوشت مرغ در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت مرغ برای افراد مبتلا به کبد چرب

افراد مبتلا به کبد چرب باید از مصرف چربی زیاد بپرهیزند؛ بنابراین مصرف گوشت قرمز در مقادیر بالا برای آن ها نامناسب است. به همین دلیل مصرف گوشت سفید مثل مرغ، ماهی و میگو برای پروتئین رسانی به بدن این افراد ضروری است. البته در تب سنتی به این نکته اشاره شده است که افراد مبتلا به کبد درد نباید در مصرف گوشت سفید نیز زیاده‌روی کنند.

  • گوشت مرغ برای افراد مبتلا به فشار خون و غلظت خون

بهتر است که افراد دارای فشار خون بالا یا غلظت خون هستند از گوشت قرمز استفاده نکنند در این شرایط برای پروتئین رسانی به بدن بهترین راه استفاده از گوشت مرغ است که از فشار خون و سطح کلسترول می‌کاهد. در طب سنتی به مصرف این نوع گوشت برای کاهش غلظت خون نیز توصیه شده است. از دیگر مزیت های مصرف مرغ جلوگیری از حمله قلبی در افراد دارای فشار خون بالا و غلظت خون است.

  • گوشت مرغ برای درمان سریع‌تر سرماخوردگی

گوشت سفید مرغ به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و بهبود آن خواهد شد. با توجه به این خاصیت در طب سنتی مصرف مرغ هنگام سرماخوردگی توصیه شده است. مصرف این نوع گوشت سفید در سوپ تاثیری دو چندان در بهبود سرماخوردگی خواهد داشت.

گوشت مرغ دارای خواص مفید متعددی است که سبب جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ ها خواهد شد؛ اما مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند خطر ساز باشد و سبب بروز بیماری‌ هایی مثل مشکلات کبدی، قلبی و گوارشی شود.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *