یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 0:29 قبل از ظهر

تخم شوید برای پریودی

 

شوید از سبزی‎های بسیار نام آشنا برای ما ایرانی‎ها است. شوید گیاهی دارویی است که خاستگاه اصلی آن جنوب غرب آسیا به ویژه ایران و مصر است. شوید را به شیوه‎های گوناگونی می‎توان استعمال کرد. تازه آن در سبزی خوردن، پودر خشک آن در غذا و چاشنی ماست و …، تخم شوید با کاربرد دارویی و دمنوش شوید ضامنی برای سلامتی شماست. در این مطلب می‎خواهیم به خواص تخم شوید برای پریودی و عادت ماهانه بپردازیم؛ اما یک نکته که باید قبل از خواندن مطلب به آن دقت کنید این است که سلامتی گران‎ترین سرمایه انسان است و شما نباید صرفا با خواندن مقالاتی در فضای اینترنت در مورد باارزش‎ترین سرمایه خود تصمیم بگیرید. این مطلب جهت افزایش آگاهی شما نوشته شده و در صورت داشتن مشکل قبل از خود درمانی حتما با متخصصین مربوطه مشورت کنید.

آشنایی با خواص شوید برای پریود

شوید سرشار از ویتامین‎ها و مواد معدنی است که مجموع این مواد شوید را به یک گیاه قاعده آور تبدیل کرده است. شوید با طبع گرم و خشک خود می‎ تواند یکی از اصلی‎ترین مکمل‎های غذایی بانوان باشد. این سبزی مفید در تمام مراحل قاعدگی از دوران PMS(سندروم پیش از قاعدگی) تا پایان دوره به شما کمک می کند تا دچار مشکلات زیادی نشوید.

  • ویتامین c

ویتامین c موجود در شوید با خاصیت ضد التهاب خود در تسکین علائم پیش از قاعدگی مثل دردهای شکمی و درد کمر موثر است. مزیت دیگر این ویتامین تنظیم هورمون‎ها است. بهم ریختگی هورمون به شدت مشکل ساز می‎شود؛ عوارض جسمی مثل جوش زدن، دردهای شدید، گرفتگی عضلات و همچنین عوارض روانی مثل تغییر خلق و خو، افسردگی و … همه در اثر بهم ریختگی هورمونی ایجاد می‎شود. با مصرف شوید عوارضی که به خاطر بهم ریختگی هورمونی ایجاد شده کاهش میابد.

  • فیبر

از دیگر مواد مغذی شوید برای پریودی می‎توان به فیبر اشاره کرد. در موقع پریود بسیاری از خانم‎ها دچار مشکلات مربوط به روده نظیر یبوست و نفخ می‎شوند. فیبر موجود در شوید باعث بهبود حرکات روده می‎شود و این مشکل را حل می‎کند. یکی دیگر از خواص فیبر کاهش سطح استروژن است؛ به همین دلیل سیکل قاعدگی را منظم می کند.

  • آهن

شوید سرشار از آهن است. آهن در ابتدا به طور عمومی سیستم ایمنی را تقویت می‎کند. در دوران پریود به علت از دست رفتن خون، بدن دچار خستگی، بی حالی و ضعف می‎شد؛ اما آهن موجود در شوید به علت اینکه هموگلوبین تولید می‎کند عوارض ناشی از کم خونی را کاهش می‎دهد. تاثیر آهن به همین دو مورد محدود نمی‎شود بلکه تنظیم سطح هموگلوبین باعث می‎شود کیفیت خون قاعدگی هم بالا رفته و در عین حال از خون ریزی زیاد و غیر طبیعی جلوگیری می‎کند.

  • خواص دیگر

شوید کم کالری است و می‎تواند در تنظیم قند خون کمک کننده باشد. همچنین یکی از گیاهان توصیه شده به مادران شیرده است چون باعث افزایش شیر مادر می شود. شوید با داشتن ویتامین‎های A  و C آنتی اکسیدان طبیعی است.

تاثیر تخم شوید بر پریودی

شوید سرشار از خاصیت است و قطعا حضورش در میان سبد غذایی به سلامت ما کمک می‎کند. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم شوید را به شکل‎های متفاوتی می‎توان استفاده کرد. تاثیر تخم شوید برای پریودی مشابه مزایای خود شوید است و در تسکین دردهای پریودی و تنظیم سیکل موثر است. روغن شوید از تخم آن استخراج می‎شود و شما با مصرف تخم شوید در واقع روغن شوید هم مصرف می‎کنید. مزیتی که تخم شوید را خاص می‎کند این است که بسیاری افراد طعم شوید را دوست ندارند؛ به همین دلیل از مصرف برگ تازه، خشک یا دمنوش آن امتناع می‎کنند. تخم شوید را می‎توانید پودر کنید و به ماست، سوپ، سس سالاد و … اضافه کرد تا دیگر متوجه طعم آن نشوید.

ابوعلی سینا می‎گوید: هر چیز کم‎اش دارو است، اندازه‎اش غذا و زیاد آن سم است. این سخن ابوعلی سینا نشان می‎دهد که افراط در هر چیزی بد است؛ پس با وجود مزایای فراوان تخم شوید برای پریودی در مصرف آن دقت داشته باشید. استعمال زیاد از حد شوید مشکلاتی در پی دارد. این گیاه قاعده آور است پس خانم‎های باردار تا حد امکان از مصرف شوید پرهیز کنند. در مواقع عادی هم افراط در مصرف شوید می‎تواند بر روی عملکرد تخمک‎ها و قدرت باروری بانوان تاثیر منفی بگذارد. در آقایان هم مصرف زیاد شوید تاثیر مشابهی دارد و باروری را کاهش می‎دهد.

خداوند طبیعت را با  سخاوت تمام در اختیار ما قرار داده تا از نعمت‎هایش استفاده کنیم. شوید هم با خواص شگفت انگیزش یکی از همین نعمت‎ها و درمان دردهای ما است. با یک متخصص مشورت کنید و با رعایت شرایط ، شوید را به سبد غذایی خود اضافه کنید و از خواص تخم شوید برای پریودی بهره‎مند شوید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *