جمعه , 29 تیر 1403 - 1:42 بعد از ظهر

آیا فعالیت زیاد برای جنین ضرر دارد؟

 

همیشه این سوال که آیا بعد از اقدام به بارداری می‌توانم سر کار خودم بروم؟ یا آن که چقدر یا چطوری باید در دوران بارداری استراحت کنم؟ برای زوجین به خصوص مادران شاغل سوال مهمی بوده است. در کنار این دو سوال مهم اکثر پزشکان یکسری بایدها و نبایدهایی را به مادران باردار گوشزد می کنند. در این مقاله قصد داریم برای شما خوانندگان همیشگی به این سوال که آیا فعالیت زیاد برای جنین ضرر دارد یا می‌توانم در طول دوران بارداری به پیاده‌روی خودم ادامه دهم؟ پاسخ دهیم. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما خوانندگان گرامی واقع شود.

 خم و راست شدن زیاد در بارداری

در علم پزشکی برای دوران بارداری یک سری از فعالیت‌ها به کار‌های ممنوعه معروفند؛ که رعایت آن ها موجب سلامتی مادر و جنین می شود. از جمله فعالیت‌های ممنوعه در دوران بارداری خم و راست شدن زیاد می‌باشد؛ ولی همیشه این برای مادران سوال است که این خم یا راست شدن در طول دوران بارداری چگونه باید باشد. در سه ماهه اول بارداری اگر نیاز به خم یا راست شدن باشد، چون جنین هنوز کوچک است نسبت به سه ماهه دوم بارداری و سه ماهه آخر بارداری این کار راحت‌تر است؛ ولی هرچه از زمان بارداری بیشتر می‌گذرد این خم و راست شدن سخت می شود.

معمولاً پزشکان با توجه به شرایط جسمی مادر یا پیشرفت زمان بارداری و برجسته ‌تر شدن شکم مادر، فعالیت فیزیکی مادر را محدودتر می‌کنند، به گونه‌ای که مادر نباید از انتهای هفته بیستم بارداری به بعد بدون کمک گرفتن از زانوهایش خم شود. پزشکان در این باره توصیه می‌کنند که به جای خم کردن فقط کمر از زانوهایتان هم استفاده کنید و اگر قصد بلند کردن وسیله‌ای را از روی زمین دارید، بعد از بلند کردن آن را پایین‌تر از سطح شکم خودتان نگه دارید تا تعادل بهتری را در هنگام راه رفتن داشته باشید.

از عوارض خم شدن با کمر در طول دوران بارداری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

  • خم و راست شدن یا ایستادن طولانی مدت در دوران سه ماهه آخر بارداری می‌تواند موجب زایمان زودرس یا حتی سقط جنین شود.
  • در سه ماه آخر بارداری خم و راست شدن می‌تواند باعث سرگیجه در مادر شود.
  • این کار به علت رشد کودک به عضلات کمر فشار وارد می کند و موجب کمردرد می‌شود.
  • می‌تواند باعث تشدید رفلکس معده و سوزش معده مادر شود.
  • می تواند موجب عدم تعادل و زمین خوردن مادر می شود.

توصیه‌هایی که پزشکان در این زمینه دارند عبارتند از:

  • به طور منظم، استراحت کنید.
  • ناگهان از جای خودتان بلند نشوید.
  • برای حمایت بیشتر مادر از کمربند یا شکم‌بند حمایتی دوران بارداری استفاده کنید.
  • از بلند کردن و جابجایی اجسام سنگین خودداری کنید چون باعث کمردرد شما می‌شود.

تمام این موارد روی سلامتی مادر، جنین یا سلامتی هر دوی آنها اثر مخربی دارند. در واقع می توانیم از لیست این کارهای ممنوعه این چنین نتیجه گیری کنیم که خم و راست شدن زیاد برای سلامتی مادر و جنین مضر است. توصیه پزشکان می گوید که مادران باردار هرچه فشار کمتری را به ناحیه کمر و لگن خودشان در طول دوران بارداری وارد کنند، جنین در سلامتی بهتری قرار می‌گیرد.

راه رفتن زیاد در بارداری

گاهی اوقات این سوال برای زوجین پیش می‌آید که آیا کار در منزل، مثل خرید روزانه یا پیاده‌روی روزانه و به مسافت طولانی برای یک خانم باردار مضر است یا خیر؟ اغلب پزشکان معتقدند اگر فعالیت در منزل یا حتی خرید روزمره خانه به حدی باشد که خانم باردار بیش از اندازه خسته نشود؛ کاملاً برای یک مادر باردار بی ضرر است. ولی اگر کار روزانه در حدی سنگین باشد که در پایان فعالیت مادر باردار نیاز به تجدید قوا داشته باشد می تواند این فعالیت مضر باشد. همچنین پزشکان معتقدند یک خانم باردار باید به خاطر داشته باشد که در دوران بارداری خودش و فرزندش نیاز به تغذیه صحیح و اصولی دارند، پس بهتر است که مادر باردار قبل از دوران بارداری از پزشک معالجش رژیم غذایی مناسبی را دریافت نماید تا مواد موثر برای رشد فرزندش به او برسد. در واقع درست رسیدن مواد و املاح به بدن یک مادر باردار باعث می شود که او در میانسالی دچار پوکی استخوان و سایر بیماری های بعد از بارداری مثل دیابت بعد از بارداری و… نشود.

اگر شما مادر بارداری با فعالیت بدنی بالا در طول روز هستید بهتر است فعالیت روزانه خودتان را کاهش دهید. همچنین می توانید با تغییر سبک زندگی خودتان سلامتی خود و فرزندتان را تضمین کنید. برای نمونه می توانید از انجام خریدهای سنگین روزانه یا جابجایی اجسام در منزل و… بکاهید و این مسائل را به شخص دیگری مثل همسرتان واگذار نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *