دوشنبه , 31 اردیبهشت 1403 - 5:32 قبل از ظهر

قرص لوپرامید: داروی ضد اسهال

قرص لوپرامید نوعی داروی ضد اسهال است که اسهال حاد یا مزمن را درمان می کند. این دارو علاوه بر قرص به صورت کپسول و شربت نیز در داروخانه عرضه می گردد. در صورتی که دارو بدون نسخه باشد بایستی بعد از اسهال بلافاصله مصرف شود. در غیر این صورت نیاز است با توجه به دستورات پزشک دارو به مصرف برسد.

البته بیمار قبل از مصرف این قرص و پیشگیری از تداخلات دارویی و عوارض آن باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این مطلب به منظور افزایش آگاهی مخاطب قرار داده شده و به هیچ عنوان نباید مبنای تصمیمات مهم مرتبط با سلامتی قرار گیرد. پس حتما باید به پزشک و متخصص مراجعه شود.

قرص لوپرامید: داروی ضد اسهال

لوپرامید چیست؟

قرص لوپرامید یک داروی ترکیبی بر مبنای پیریدین می باشد که جهت درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. این مشتق سنتزی پیپرادین اسهال حاد و مزمن را در بازه زمانی کوتاه درمان می کند. همچنین بر روی پایانه اعصاب مخاطی روده تاثیر مستقیم داشته و باعث افزایش زمان عبور محتویات داخل روده، کاهش حرکات، افزایش چگالی و کاهش حجم مدفوع می شود. پس افرادی که به بیماری های التهابی روده مبتلا هستند بهترین درمان مصرف قرص اسهال لوپرامید است. این نوع داروی ضداسهال در بازار با نام های تجاری همچون Imodium, Dimor, Lopex, Fortec نیز شناخته می شود.

موارد مصرف قرص اسهال لوپرامید

قرص لوپرامید با کنترل تحرک روده، ترشحات معده و روده را کاهش می دهد. این دارو ضد اسهال به صورت خوراکی برای درمان اسهال مزمن و حاد تجویز می شود که حجم دفع را در ایلئوستومی و یا کلستومی کاهش می دهد. دوز مصرفی این دارو در طول روز برای افراد بالغ در اوایل درمان 4-16mg است که دوز معمول آن 6-8 mg می باشد.

دوز مصرفی برای کودکان 4-8 ساله تقریبا 1mg است که باید در طول روز 3-4 بار مصرف شود. همچنین کودکان 9-12 ساله تقریبا 2mg مصرف می کنند که در طول شبانه روز به 4-5 بار تکرار نیاز است. البته دوز مصرفی در بالغین با اسهال مزمن نباید در طول روز از 16mg تجاوز کند.

موارد مصرف قرص اسهال لوپرامید

تداخلات دارویی لوپرامید

اگر قرص لوپرامید همزمان با داروهای ضددرد همچون اوپیوئید مصرف شود تداخل دارویی داشته و یبوست شدید به دنبال دارد. برخی از داروها همچون ساکویناویر، کلستیرامین، ریتوناویر، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، مورفین، اکسی بوتینین، گلیکوپیرولات، اسکوپولامین و بلادونا نیز با لوپرامید تداخل دارویی پیدا می کنند. مصرف لوپرامید با داروهایی مانند کینیدین، هالوپریدول، آمیودارون، پنتامیدین، زیپراسیدون و پروکائین آمید می تواند بر ریتم قلب تاثیر بگذارد.

مکانیسم اثر قرص لوپرامید

قرص لوپرامید حرکت روده را کاهش داده و از طریق روده بر الکترولیت و حرکت آب تاثیر می گذارد. همچنین تاثیر مستقیمی بر عضلات طولی و دایره ای دیواره روده داشته و فعالیت پریستالتیک را کنترل می نماید. این دارو در نقش یک مسدود کننده کانال کلسیمی به صورت غیر انتخابی عمل می کند و به گیرنده های موی اپیوئیدی متصل می شود. اگر غلظت این مسدودکننده بالا باشد به کالمودولین اتصال می یابد. لوپرامید با تاثیرگذاری روی عضلات روده باعث غیر فعال نمودن حرکات خود به خود آن می شود. در نتیجه این دارو حجم مدفوع را در بازه زمانی کوتاه کاهش می دهد.

مکانیسم اثر قرص لوپرامید

عوارض جانبی قرص لوپرامید

از عوارض شایع مصرف داروی لوپرامید می توان به یبوست، خستگی، خواب آلودگی و سرگیجه اشاره کرد. همچنین در صورت داشتن عارضه جانبی جدی همچون غش، سرگیجه شدید، ضربان قلب نامنظم یا سریع، درد شکم یا معده، استفراغ شد یا حالت تهوع باید مصرف دارو را متوقف نموده و به پزشک مراجعه شود. البته واکنش آلرژیک شدید به این قرص نادر بوده و و در صورت مشاهده مشکلات تنفسی، سرگیجه شدید، خارش و تورم در گلو، زبان یا صورت و بثورات پوستی نیاز است که به پزشک مراجعه کرد.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

در صورت رعایت نکات زیر می توان از بروز عوارض و خطرات ناشی از مصرف قرص لوپرامید پیشگیری کرد.

  • اگر بیمار به لوپرامید یا داروهای دیگر حساسیت دارد بایستی قبل از مصرف، داروساز یا پزشک را در جریان بگذارد. زیرا این دارو شامل مواد غیرفعال بوده که واکنش های آلرژیک را به دنبال دارد.
  • افرادی که به مشکلات یا علائمی همچون انسداد روده، کولیت اولسراتیو، عفونت های دستگاه گوارش، مشکلات کبدی، ایدز، تب بالا و مدفوع خونی یا سیاه رنگ مبتلا هستند، پیش از مصرف این دارو به پزشک اطلاع دهند.
  • لوپرامید برخی مواقع ریتم قلب را تحت تاثیر قرار داده و ضربان قلب را نامنظم یا تسریع می بخشد. پس افراد با سابقه بیماری قلبی پیش از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایند.

مطلب پیشنهادی

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف از جمله مشکلاتی به شمار می‌ رود که تعداد زیادی از افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *