یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 10:23 بعد از ظهر

توت فرنگی و همه خواص و فواید آن برای سلامتی

 

توت فرنگی یکی از میوه‌های خوشمزه و مغذی است. این میوه آبدار و شیرین با رنگ قرمز روشن، حاوی مقدار زیادی ویتامین و آنتی اکسیدان است. کالری کم نیز از خواص توت فرنگی است که آن را به یک خوراکی رژیمی تبدیل می‌کند. مقدار زیادی ویتامین C و منگنز در این میوه دوست‌داشتنی یافت می‌شوند. همچنین ویتامین B9 یا فولات و پتاسیم، از مواد معدنی این میوه به حساب می‌آیند. خوردن این میوه، برای کنترل قند خون و سلامت قلب بسیار مفید است. در ادامه مقاله، به هر آنچه لازم است درباره این نوع میوه بدانید، اشاره خواهیم کرد.

ارزش غذایی توت فرنگی

ارزش غذایی و خواص توت فرنگی بسیار زیاد است. این میوه از ۹۱ درصد آب و ۷.۷ درصد کربوهیدرات تشکیل می‌شود. مقدار چربی و پروتئین موجود در این میوه، کمتر از یک درصد تخمین زده می‌شود. ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم از این میوه، برابر با مقادیر زیر است:

  • کالری: 32
  • آب: 91%
  • پروتئین: 0.7 گرم
  • کربوهیدرات: 7.7 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • چربی: 0.3 گرم

بخش عمده‌ای از کربوهیدرات‌های موجود در این میوه، قندهای ساده گلوکز فروکتوز و ساکاروز هستند. این توت قرمز، مقدار فراوانی فیبر دارد که برای رفع مشکلات گوارشی، بسیار مفید خواهد بود.

مواد مغذی توت فرنگی

بخش مهمی از خواص توت فرنگی، به مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن مربوط است. فراوان‌ترین ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در این میوه، موارد زیر است:

  • ویتامین C فراوان‌ترین ویتامین موجود در آن است. این ویتامین، یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست محسوب می‌شود.
  • منگنز که از عناصر معدنی کمیاب است، در این میوه خوشمزه به مقدار فراوانی وجود دارد.
  • فولات یا ویتامین B9 از ویتامین‌های گروه B است که برای رشد طبیعی بافت و عملکرد سلولی لازم خواهد بود. زنان باردار و افراد مسن به حجم بالایی از این ماده نیاز دارند.
  • پتاسیم نیز از آن گروه مواد معدنی است که برای تنظیم فشار خون و عملکردهای ضروری بدن به کار می‌رود.
  • عناصر متفرقه‌ای که در این توت وجود دارند شامل آهن، مس، فسفر، منیزیم و ویتامین‌های K، E و B6 هستند.

توت فرنگی برای سرماخوردگی

میوه خوشمزه توت فرنگی با رنگ قرمز روشن، سرشار از ویتامین C است. همه ما می‌دانیم که ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با سرماخوردگی است. بنابراین، خوردن این توت برای سرماخوردگی مفید بوده و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر از قبل خواهد کرد. خوردن این میوه خوشمزه و محبوب، برای از بین بردن تب و سرفه نیز بسیار کارآمد است.

خواص توت فرنگی برای مردان

خوردن انواع توت از هر نظر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف خواهد شد. از خواص توت فرنگی برای مردان می‌توان به سلامت قلب، کاهش قند خون و بهبود عملکرد کبد اشاره کرد. در ادامه به توضیح نحوه اثرگذاری خواص توت فرنگی بر هر یک از این موارد می‌پردازیم.

  • تاثیر توت فرنگی بر سلامت قلب

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف توت‌ها در بهبود سلامت قلب تاثیر بسیاری دارند. مثلا افرادی که از انواع توت استفاده می‌کنند، کمتر با خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مواجه خواهند شد. از تاثیرات مثبت توت فرنگی بر سلامت قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهبود وضعیت آنتی اکسیدان‌های خون
  2. کاهش استرس اکسیداتیو
  3. بهبود عملکرد عروق
  4. کاهش التهابات بدن
  • کم کردن سطح کلسترول بد خون

لازم به ذکر است که مصرف انواع توت در حالت منجمد، دیابت نوع ۲ یا سندروم متابولیک را بهبود می‌بخشد. افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • تنظیم قند خون

تنظیم قند خون نیز از خواص توت فرنگی برای مردان به حساب می‌آید. در صورتی که رژیم غذایی شما قند زیادی داشته باشد، تعادل قند خون به هم می‌خورد. این مساله باعث ایجاد چاقی مضر در افراد شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و انواع بیماری‌های قلبی را تشدید می‌کند. یکی از خواص توت فرنگی در مردان، کند کردن فرایند هضم گلوکز است. همچنین، مصرف این توت از افزایش سطح گلوکز و انسولین در بدن جلوگیری می‌کند. این خاصیت توت فرنگی به طور خاص، بعد از یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات، بسیار مفید خواهد بود.

خواص توت فرنگی برای زنان

توت فرنگی برای زنان با مزایایی که برای مردان دارد، یکسان است. البته این نکته را هم اضافه کنیم که مصرف این نوع توت، باعث پیشگیری از سرطان نیز خواهد شد. این مساله با توجه به حجم بالای آنتی اکسیدان موجود در این میوه خوشمزه، قابل توجیه است. به این ترتیب، بانوان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، از جمله سرطان سینه، می‌توانند این میوه را بخورند.

خواص توت فرنگی برای کودکان

91 درصد از بافت توت فرنگی را آب تشکیل می‌دهد. حجم ویتامین C موجود در آن نیز بسیار قابل توجه است. بنابراین مصرف آن در کودکان، باعث افزایش نشاط و شادابی آن‌ها خواهد شد. البته بهتر است قبل از مصرف آن، از نداشتن حساسیت کودک دلبندتان مطمئن شوید. نکته دیگر این که این میوه دوست داشتنی هضم قند را کند کرده و از چاقی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، برای کودکانی که تحرک کمی دارند، مصرف این میوه بسیار مفید خواهد بود.

سایر خواص توت فرنگی برای سلامتی

با افزایش سن و رسیدن به سنین پیری، مغز انسان بخشی از وضوح ذهنی خود را از دست می‌دهد. اما مصرف توت فرنگی، قدرت مغز را افزایش خواهد داد. به طوری که با افزایش سن، قدرت پردازش مغز محافظت خواهد شد. همچنین، این میوه خوشمزه با کاهش التهاب سیستمیک، مانع از بیماری آلزایمر می‌گردد.

از دیگر خواص توت فرنگی، کاهش التهابات داخلی است. در واقع، برای افرادی که در اثر رژیم غذایی نامناسب یا مصرف سیگار و فعالیت بدنی محدود دچار التهاب می‌شوند، مصرف این میوه لازم است. زیرا سبک زندگی ناسالم میزان التهابات داخلی بدن را افزایش می‌دهد. اما این نوع توت با کاهش این التهابات، از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری خواهد کرد.

چطور از توت فرنگی نگهداری کنیم که زود خراب نشود؟

برای حفظ خواص توت فرنگی و پیشگیری از فاسد شدن آن اقدامات زیر را انجام دهید:

میوه را از قبل نشویید؛ خشک بودن، به طول عمر بیشتر آن کمک می‌کند. میوه را با ساقه نگه دارید. بهتر است این میوه را به صورت تک لایه در ظرف بچینید؛ فشار زیاد باعث له شدگی و فساد سریع‌تر آن می‌شود.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

۵ تا از بهترین مکمل بدنسازی برای مبتدیان که باید بشناسید!

در دنیا بدنسازی، شروع مسیر با انتخاب‌های درست از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌خصوص زمانی‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *