یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 0:12 قبل از ظهر

کبد چرب چیست و چه علائمی دارد + راه های درمان

مطالب این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شما در مورد مطالب پزشکی کبد چرب جمع آوری شده اند و نباید مورد استناد قرار گیرند. از این رو در صورتی که علائم خاصی از کبد چرب را تجربه می کنید، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

کبد چرب، یکی از بیماری های رایج در خانم ها و آقایان با سن بالاست که البته بیشتر به دلیل مصرف الکل رخ می دهد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که چربی موجود در کبد بیش از مقدار مجاز باشد. در این صورت افراد به گریدهای مختلف این بیماری مبتلا می شوند و ممکن است برخی از آن ها نیز علائمی را تجربه نمایند. شناخت این بیماری و علائم آن، به شما کمک می کند تا در زمان کوتاه تری آن را تشخیص دهید. از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد علائم این بیماری و روش های درمان آن اطلاعات مهمی را به شما بدهیم.

کبد چرب چیست و چه علائمی دارد + راه های درمان

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یکی از بیماری های شایع در سال های اخیر است که متاسفانه یا به علت مصرف بی رویه الکل رخ می دهد، یا اینکه بیماری های دیگری باعث ایجاد این بیماری در افراد می شوند. به طور کلی، کبد ما دارای مقداری چربی است؛ ولی اگر این میزان چربی به 5 یا 10 درصد از کبد افزایش پیدا کند، فرد دچار بیماری کبد چرب خواهد شد. این بیماری گریدهای مختلفی دارد و در همان ابتدا شدید نیست. از نظر مراحل پیشرفت این بیماری، می توان کبدهای چرب را به گریدهای زیر تقسیم بندی کرد:

  • کبد چرب گرید ۱: این بیماری اولین مرحله کبد چرب بوده که معمولا بی ضرر است.
  • کبد چرب گرید ۲: کبد چرب گرید 2 مرحله شدیدتر این بیماری است که معمولا با التهاب کبد نیز همراه است.
  • کبد چرب گرید ۳: فیبروز کبدی یا همان مرحله سوم کبد چرب، در اثر زخم های ایجاد شده در کبد به دلیل التهاب رخ می دهد. التهاب ایجاد شده می تواند باعث اسکار در کبد شود و علائم کبد چرب را نیز به وجود آورد.
  • کبد چرب گرید ۴: سیروز کبدی خطرناک ترین مرحله این بیماری است. زمانی که زخم های کبدی به سرعت گسترش پیدا می کنند، سیروز کبدی رخ می دهد و کم کم نارسایی کبدی نیز اتفاق می افتد.

کبد چرب چیست؟

مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان و مردان

کبد چرب در زنان و مردان را می توان به عنوان یک بیماری خاموش شناخت. چرا که در اکثر موارد به ویژه در مراحل ابتدایی، علائم خاصی را به همراه دارد. در اکثر موارد افراد زمانی متوجه این بیماری می شوند که پیشرفته کرده و درمان آن سخت تر شده است. از جمله علائم کبد چرب در زنان و مردان عبارتند از:

  • احساس درد در شکم
  • احساس پری در سمت راست و بالای شکم
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • زرد شدن پوست
  • سفیدی چشم ها
  • یرقان
  • ورم شکم و پاها
  • خستگی شدید و آشفتگی ذهنی
  • جوش صورت و بدن

علائم ذکر شده میان خانم ها و آقایان مشترک هستند؛ اما در برخی از موارد ممکن است خانم ها علاوه بر این موارد، علائم دیگری شامل سندرم پیش از قاعدگی شدید، ریزش موی شدید، حساسیت سینه ها و حساسیت پوستی را نیز تجربه کنند.

مهم‌ترین علائم کبد چرب در زنان و مردان

درمان کبد چرب چگونه است؟

کبد چرب جزء بیماری هایی است که معمولا یا به علت ابتلا به بیماری های مختلف رخ می دهد یا اینکه افراد به دلیل نداشتن رژیم غذایی مناسب، به این بیماری مبتلا می شوند. رویکرد درمانی قطعی برای این بیماری در جهان معرفی نشده است و همین موضوع باعث شده تا در حال حاضر بهترین روش درمانی، شامل تغییر سبک زندگی، قرار دادن برنامه ورزشی در طول روز (حداقل 30 دقیقه پیاده روی) و مصرف غذاهای مفید باشد.

درمان کبد چرب با تغییر سبک زندگی

کبد چرب، از جمله بیماری هایی است که درمان خاص و دائمی ندارد. در واقع شما نمی توانید چند دوره دارو بخورید و بعد انتظار داشته باشید که این بیماری به طور کامل از بین برود. برای درمان، بهترین روش تغییر سبک زندگی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی روی سلامت شما داشته باشد. باید حتما رژیم غذایی خودتان را تغییر دهید و از خوردن غذاهای چرب با چربی های اشباع خودداری کنید. کیفیت غذاهای شما برای درمان این بیماری بسیار مهم است.

اگر اضافه وزن دارید، باید به فکر کاهش وزن باشید. بسیاری از افراد با کاهش وزن خودشان می توانند به راحتی این بیماری را کنترل کنند. قرار دادن برنامه روزانه برای ورزش و پیاده روی، بهترین روش برای درمان کبد چرب است که باید به آن توجه داشته باشید. در نهایت توصیه می کنیم که اگر از مشروبات الکلی مصرف می کنید، برای درمان این بیماری هم که شده مصرف آن را متوقف نمایید.

درمان کبد چرب با تغییر سبک زندگی

درمان کبد چرب با داروها

بیماری کبد چرب تحت تاثیر عوامل و بیماری های مختلفی است که هر کدام می توانند تاثیر منفی روی کیفیت زندگی شما داشته باشند. دیابت و چربی خون بالا، دو دلیل اصلی برای ابتلا به این بیماری هستند که باید برای کنترل کبد چرب، ابتدا این دلایل بررسی شوند و سپس بر اساس آن ها، مراحل درمان آغاز شود. در اکثر موارد داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شوند، مربوط به درمان دلایل بروز این بیماری ها است. به طور مثال، افرادی که به دلیل دیابت نوع 2 به این بیماری مبتلا شده اند، باید داروهای ضد دیابت برای کنترل قند خون خودشان مصرف کنند.

ویتامین E از جمله ویتامین هایی است که می تواند تاثیر مثبتی روی درمان کبد چرب داشته باشد. به همین خاطر در اکثر موارد، پزشکان توصیه می کنند که افراد منابع ویتامین ای را در رژیم غذایی خودشان قرار دهند و از بروز بیماری های مختلف دیگر نیز به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی در این ویتامین جلوگیری نمایند.

جراحی برای رفع کبد چرب

یکی از روش های درمان کبد چرب که در آخرین مرحله انجام می شود، جراحی است. در واقع در صورتی که افراد به گرید 4 این بیماری، یعنی سیروز کبدی مبتلا شوند باید حتما برای رفع نارسایی کبد خودشان از عمل جراحی کمک بگیرند. جراحی در واقع روشی برای عمل پیوند کبد است که می تواند فرد را به زندگی عادی خودش بازگرداند. اگر به این بیماری مبتلا هستید، نیازی نیست که از همان ابتدا به فکر عمل جراحی باشید. چون در اکثر موارد با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی از داروها، این بیماری خود به خود درمان خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *