جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 6:54 قبل از ظهر

طول عمر بیماران سرطان تخمدان

فست فود، استعمال دخانیات، امواج رادیویی و … از جمله دلایلی هستند که پزشکان برای افزایش درصد ابتلا به سرطان بیان می کنند. متاسفانه در سال های اخیر آمار و ارقام عجیبی از درصد ابتلا به سرطان در سراسر دنیا و ایران اعلام شده است. سرطان تخمدان یکی از سرطان هایی به شمار می آید که سلامتی زنان را به خطر می اندازد. امکان بهبود، روش های درمان و امید به زندگی از جمله دغدغه هایی است که افراد مبتلا به این بیماری دارند. در این متن قصد داریم به بررسی کامل این بیماری و موارد مطرح شده بپردازیم. از شما دعوت می کنیم که برای افزایش آگاهی خود این متن را مطالعه کنید.

طول عمر بیماران سرطان تخمدان

سرطان تخمدان خوب میشه؟

برای پاسخ به این سوال باید فاکتورهای بسیاری را بررسی کرد. در واقع احتمال نجات و خوب شدن این بیماری به فاکتورهایی از قبیل نوع سرطان، زمان درمان و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد. درصد نجات و بهبود بیمار در مراحل مختلف آن به شرح زیر است:

مرحله یک: بیماری سرطان تخمدان

در این مرحله یکی یا هر دوی تخمدان ها درگیر تومورهای سرطانی هستند، ولی هنوز بیماری به سایر اندام ها منتقل نشده است. در صورتی که بیمار در حدود 5 سال یا بیشتر از آن مشکلش را متوجه شود، می تواند به راحتی آن را پشت سر بگذارد.

مرحله دو: بیماری سرطان تخمدان

در مرحله دوم علاوه بر تخمدان ها ارگان های دیگر بدن نیز درگیر این بیماری هستند. لوله های فالوپ، رکتوم و مثانه از جمله این اندام ها هستند. آمارها نشان می دهد که در حدود 40 درصد از بیماران تا پنج سال پس از تشخیص می توانند خود را از شر این بیماری نجات دهند.

مرحله سه: بیماری سرطان تخمدان

در این مرحله از بیماری علاوه بر اندام مطرح شده غدد لنفاوی که در پشت شکم وجود دارند نیز درگیر سرطان می شوند. آمارها نشان می دهد که احتمال درمان و بهبود چنین افرادی در حدود 20 درصد است.

مرحله چهار: بیماری سرطان تخمدان

مرحله آخر زمانی اطلاق می شود که سرطان به سایر قسمت های بدن نیز رسیده است. در این حالت شانس بهبود و درمان کامل بیماری بسیار کم گزارش می شود، ولی پزشکان سعی می کنند تنها با روش های پیشگیری از رشد آن جلوگیری کنند.

سرطان تخمدان خوب میشه؟

امید به زندگی در سرطان تخمدان

همان طور که در متن فوق توضیح دادیم درصد امید به زندگی به نوع سرطان و مراحلی بستگی دارد که بیماری طی کرده است. عواملی مانند دسترسی به درمان، سلامت کلی و سن از جمله فاکتورهایی به شمار می آیند که بر میزان زنده ماندن بیمار تاثیر می گذارند. آمارها و تحقیقات نشان می دهد که درصد زنده ماندنی افراد مبتلا به این بیماری به شرح زیر است:

تومورهای سلول زایای تخمدان تومورهای استرومایی تخمدان سرطان اپیتلیال تهاجمی تخمدان مرحله سرطان
98% 97% 93% مرحله موضعی
94% 90% 75% مرحله منطقه ای
74% 70% 31% مرحله دور

آیا سرطان تخمدان قابل درمان است؟

برای پاسخ دادن به درمان یا عدم درمان این بیماری نیز باید میزان پیشرفت، وضعیت جسمانی، مرحله و نوع سرطان را مشخص کرد. به طور کلی این مشکل مانند سایر سرطان ها به کمک جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی درمان می شود. در ادامه به معرفی کامل هر یک از این روش های درمان خواهیم پرداخت.

جراحی

با توجه به اندازه تومور پزشک در خصوص تخلیه تخمدان ها تصمیم می گیرد. در برخی مواقع ممکن است تنها رحم یا بافت های اطراف آن برداشته شود. این روش درمان با عنوان هیستروسکوپی می شناسند. با این حال در برخی از مواقع تنها غدد لنفاوی برداشته می شود که در اطراف لگن وجود دارند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی در تمامی مراحل درمان و بهبود این بیماری توصیه می شود. به کمک این روش تکثیر و رشد سلول ها و غدد سرطانی کند شده یا ثابت می ماند. افرادی که پس از درمان مجدداً به سرطان دچار می شوند نیز شیمی درمانی انجام می دهند.

هورمون درمانی سرطانی تخمدان

در روش درمانی هورمونی از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی جلوگیری می شود. از این رو سلول های سرطانی رشد نمی کنند و به نوعی پیشرفت بیماری متوقف می شود.

آیا سرطان تخمدان قابل درمان است؟
کلام آخر
طول عمر بیماران سرطان تخمدان و روش های درمان آن برای بیشتر افراد مبتلا به این بیماری مشخص نیست. در این محتوا به بررسی کامل این موضوع پرداختیم؛ چرا که آگاهی مهمترین قدم برای درمان و حل هر مشکلی است. اما در نظر داشته باشید که شما نباید با تکیه بر این مطالب تصمیمی در رابطه با بیماری خود بگیرید و بدون شک با پزشک معالج خود در ارتباط باشید و مراحل درمانی را به ترتیب پشت سر بگذارید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *