جمعه , 10 فروردین 1403 - 11:40 قبل از ظهر

درمان فوری شب ادراری

 

در میان انواع اختلالات دفع، شب ادراری شیوع بیشتری دارد. زمانی که کودک بیش از 5 سال سن داشته باشد، شب ادراری در وی یک اختلال شناخته می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد. این اتفاق در طول شب رخ می دهد و باعث خیس شدن لباس و تخت کودک می شود. تشخیص این اختلال هنگامی است که در بازه زمانی سه ماهه کودک حداقل دو بار در هفته در تخت ادرار کرده باشد. چند عامل می تواند در شب ادراری کودک تاثیر پررنگی بگذارد اعم از: عفونت دستگاه ادراری، استرس شدید، مثانه کوچک و تاخیر در رشد. روش های مختلفی برای درمان شب ادراری وجود دارد اما سریع الاثرترین روش احتمالا مصرف داروست. اما توصیه می شود این اختلال به صورت ریشه ای مورد بررسی قرار گیرد و مراحل درمان آن به ترتیب انجام گیرد.

شب ادراری چیست و شیوع آن چقدر است؟

شب ادراری اتفاقی است که برای بعضی از کودکان در سنین مختلف رخ می دهد. آن ها در هنگام خواب شبانه بدون اختیار در جای خوابشان ادرار می کنند و پس از بیدارشدن عموما خجالت زده و شرمگین هستند. تکرار شب ادراری در کودکانی که کمتر از 5 سال دارند بیش از حد نگران کننده نیست و ممکن است به علت عدم تکمیل یستم عصبی کودک اتفاق بیفتد. میزان شیوع شب ادراری در کودکان 5 سال به بالا از هر 100 نفر 15 نفر است. پژوهش ها نشان داده میزان شب ادراری در پسران تقریبا دو برابر بیشتر از دختران است. خوب است بدانید که شب ادراری مختص کودکان نیست و ممکن است در نوجوانان و حتی بزرگسالان هم رخ دهد.

همانطور که گفته شد شب ادراری باید به صورت ریشه ای بررسی شود. ممکن است دلیل این اختلال کوچک بودن مثانه کودک باشد. بنابراین اگر مقدار ادرار از حجم مثانه بیشتر باشد کودک قادر به کنترل آن نبوده و در خواب شبانه دچار شب ادراری می شود. در برخی موارد وجود مشکل در عصب های مثانه مانع از تشخیص زمان ادرار می شود. فرمان دفع ادرار به موقع به اعصاب مرکزی نمی رسد و خارج از فرمان دفع ادرار انجام می گیرد.

از دیگر دلایل شب ادراری مشکلات روحی و روانی است. ترس و استرس کودک از مسئله ای خاص سبب بروز اختلال شب ادراری در وی می شود. اختلالات رشد بعضا بر میزان ترشح هورمون ها اثر می گذارد. هورمون ضد ادراری از جمله هورمون هایی است که باعث کاهش حجم ادرار به خصوص در طول شب می شود و اختلال رشد کودک بر آن اثرگذار است.

درمان فوری شب ادراری در کودکان

درمان شب ادراری به دلایل بروز آن وابسته است اما نکاتی وجود دارد که رعایت آن ها تا حدی در کاهش شب ادراری موثر خواهد بود. در شب مقدار کمتری مایعات به کودک بدهید تا سبب پر شدن حجم مثانه وی نشود. برای کودک هشدارهای منظم تعیین کنید. برای مثال هر ساعت یکبار یا هر دو ساعت یکبار او را از خواب بیدار کنید تا به دستشویی برود. پس از گذشت 3 الی 4 ماه خود به خود نسبت به بیدار شدن اقدام خواهد کرد. در بسیاری از موارد مشکل شب ادراری با این روش حل می شود. یکی از روش هایی که پزشکان به کار می گیرند تجویز دارو است. البته این داروها معمولا برای کودکان زیر 5 تا 6 سال تجویز نمی شود و شرط مصرف 7 سال کامل بودن کودک است. نسبت به مصرف به موقع دارو توسط کودک مسئولیت پذیر باشید تا نتیجه مناسبی دریافت کنید.

برای کودکانی که مثانه کوچکی دارند ورزش مثانه توصیه می شود. به این شکل که به کودک آموزش داده می شود ادرار را در زمان مشخص شده نگه دارد و سپس برای تخلیه به دستشویی برود. تکرار این روش به مرور باعث افزایش حجم ماهیچه مثانه می شود و میزان شب ادراری کاهش می یابد. در طول زمان آموزش برای کودک پاداش هایی در نظر گرفته شود که انگیزه خود را از دست ندهد.

یکی از نکاتی که اکثر کودکان دارای این اختلال با آن مواجه هستند شرمندگی و خجالت است. آن ها اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و نسبت به خود افکار منفی را می پرورانند. والدین باید به او اطمینان بدهند که همه چیز تحت کنترل است و این مسئله حل شدنی است. رفتار پدر و مادر در جلوگیری از بروز حالات گوشه گیری کودک موثر خواهد بود. برای خواندن مقالات بیشتر به سایت سیب سر بزنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

روغن گلیسیرین برای چاقی صورت

  داشتن پوست شفاف و گونه‌های برجسته از استانداردهای زیبایی چهره است. خوشبختانه امروزه روش‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *