شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 4:06 بعد از ظهر

چه دارویی باعث سقط صددرصدی جنین میشود؟

 

سقط جنین وقتی اتفاق می افتد که بنا به هر دلیلی حیات جنین در رحم مادر پایان یابد. نکات متعددی در بارداری وجود دارد که مادران باید به آن توجه داشته باشند تا هیچگونه خطری خود و جنین را تهدید نکند. به همین دلیل مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی با حساسیت بالایی انجام می گیرد و تقریبا هیچ دارویی نباید بدون هماهنگی با پزشک متخصص مصرف شود. در مواردی سقط جنین به دلیل ناهنجاری که در فعالیت بدن جنین و یا مادر وجود دارد رخ می دهد و با علائم متعددی همراه است. خونریزی شدید، خروج لخته خون و مایع از واژن، درد شدید زیر شکم، کمردرد و… چند نمونه از علائم سقط جنین است. در مواردی ناهنجاری هایی در رشد جنین وجود دارد که پزشک برای پایان بارداری دارو تجویز می کند. برخی از داروها نیز به چند منظور مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین باید دقت داشته باشید که اشتباها دارویی مصرف نکنید. و یا اگر تصمیم به بارداری دارید مصرف داروهایی مانند سایتوتک یا میزوپروستول را قطع کنید.

مصرف داروهایی که در بارداری باعث سقط میشوند؟

سایتوتک جز داروهایی است که به چند منظور توسط پزشک تجویز می شود. سقط جنین، ایجاد شرایط بارداری زودرس، درمان زخم های گوارشی و… از جمله موارد مصرف این دارو است. بنابراین مصرف بی موقع این دارو ممکن است به ختم بارداری منجر شود. گزارش ها نشان داده است مصرف 800 گرم از سایتوتک به صورت خوراکی به احتمال 90 تا 95 درصد به از بین رفتن جنین به خصوص در سه ماهه اول بارداری منجر خواهد شد.

بانوانی که به مصرف روزانه آسپرین عادت دارند با احتمال بالایی خطر سقط جنین را افزایش می دهند. به طوری که گفته می شود آسپرین در دسته داروهای سقط کننده جنین قرار می گیرد. پیش از اقدام به بارداری و یا در زمان بارداری پزشک را در جریان مصرف داروهایتان قرار دهید. پروستادین از داروهای سقط کننده جنین است که به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد. در ناهنجاری های بارداری پزشکان برای سقط جنین از میزوپروستول به همراه پروستادین استفاده می کنند. به هیچ عنوان این داروها بدون تجویز پزشک مصرف نشود زیرا خطر پارگی دیواره رحم را به همراه دارد.

یکی از داروهایی که موارد مصرف متعددی دارد اکسی توسین است. این دارو موجب انقباضات رحمی می شود و در مواردی که زایمان به تعویق می افتد تجویز می گردد. برای جلوگیری از خونریزی های پس از زایمان نیز اکسی توسین گزینه مناسبی است که حتما باید با نظر پزشک مصرف شود. این دارو برای بانوانی که تصمیم به بارداری دارند و یا مشکوک به بارداری هستند به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که احتمال سقط جنین پس از مصرف این دارو بسیار بالاست. کاربوپروست و یا همابیت کاری شبیه به اکسی توسین دارد و جهت سقط جنین به صورت وریدی مصرف می شود.

قرص های خطرناک در سقط جنین

افرادی که با بیماری هایی مانند سرطان، پسوریازیس با شدت بالا یا سایر بیماری های خود ایمنی درگیر هستند داروهای متعددی استفاده می کنند. ممکن است یکی از این داروها متوتروکسات باشد که در گروه داروهای ضد متابولیت قرار می گیرد. اما این دارو شدیدا برای مادران باردار مشکل آفرین بوده و با احتمال خیلی زیادی به سقط جنین منجر خواهد شد. در جریان قرار دادن پزشک از داروهای مصرفی از بروز مشکلات زیادی جلوگیری می کند.

همانطور که گفته شد، مصرف برخی داروها در بارداری ممنوع اعلام شده است زیرا در طولانی مدت یا مصرف دوز بالا منجر به سقط می شود. بانوانی که داروهای فشار خون مصرف می کنند پیش از اقدام به بارداری لازم است تا مصرف آن را قطع کرده و پزشک را مطلع کنند. چرا که این داروها خطر سقط جنین را به همراه دارند.

بارداری شرایط ویژه ای است که هر گونه فعالیت در بازه آن باید با دقت و آگاهی کامل انجام بگیرد. تغذیه و مصرف دارو از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت جنین و مادر است که زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود. بنابراین تاکید ما بر این که هر بانویی که قصد بارداری دارد و یا مشکوک به بارداری است به هیچ عنوان مصرف خودسرانه دارو نداشته باشد چرا که ممکن است عوارض جبران ناپذیری همراه آن باشد. سایت سیب دوست دار سلامت شماست. با مراجعه به سایت ما جدیدترین مقالات را مطالعه کنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳