جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 1:58 بعد از ظهر

برای سردی دست‌ و پا چی بخوریم؟

 

سردی دست ‌و پا عوامل متعددی دارد. ممکن است به سردی هوا مربوط ‌شود؛ اما در این صورت تنها باید در زمستان این تجربه را داشته باشید. زمانی که سردی دست ‌و پایتان همیشگی است، بهتر است علت و ریشه‌ ی آن را در بدنتان جستجو کنید.

ممکن است ریشه‌ ی این سردی کند شدن جریان خون، فشار خون پایین، کم‌ خونی، کم‌ کاری تیروئید، اضطراب و کشیدن سیگار باشد. یک ‌سری از مسائل همراه با این سردی دست ‌و پا ممکن است برایتان به وجود بیاید. یبوست، افسردگی، تنگی‌نفس، خواب ‌رفتن دست‌ و پا از جمله ‌ی این عوامل هستند.

در ادامه ‌ی این مطلب خوراکی‌ هایی که موجب افزایش حرارت بدن و تقویت سیستم گردش خون می ‌شود را بررسی کردیم. بهتر است توجه داشته باشید این موارد صرفاً برای افزایش آگاهی و اصلاح سبک زندگی شما عنوان شده است و برای ریشه‌ یابی و حل مشکل خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

گرم‌کننده‌ های طبیعی بدن

گرم‌کننده ‌های طبیعی بدن که در زیر عنوان شده‌ است، به افزایش گردش خون و نیز افزایش حرارت بدن کمک می‌ کنند.

  • زنجبیل: جینجرول موجود در زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد. این خاصیت موجب افزایش جریان خون در بدن و تولید گرما می ‌شود. این امر با گشاد کردن عروق خونی در بدن توسط زنجبیل انجام می ‌گیرد. زنجبیل را می‌ توان به ‌صورت دم‌نوش و یا شربت استفاده کرد.
  • عسل: عسل از منابع غنی انرژی برای بدن است. تبدیل عسل به گلوکز در بدن می ‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد. فلاونوئیدهای موجود در عسل هم در افزایش جریان خون موثر هستند. عسل را می ‌توانید با آب مخلوط کرده و یا برای شیرین‌کردن چای و دم‌نوش خود از آن استفاده کنید.
  • انار: ویتامین C موجود در انار باعث کاهش التهاب بدن می ‌شود. التهاب موجب کاهش دمای بدن است و رفع آن به گرم‌ شدن بدن کمک می‌ کند. همچنین انار باعث رفع کم‌خونی که دلیل دیگر سردی بدن است، می ‌شود.
  • سبزی ‌هایی مانند تره و جعفری: تره و جعفری سبزیجات دارویی دارای طبع گرم هستند. این سبزیجات به دلیل خواص گرمابخش خود برای درمان سرماخوردگی نیز موثر هستند.
  • موز: موز سرشار از کربوهیدرات ‌ها ویتامین ‌ها و مواد معدنی است. پتاسیم موز به تنظیم فشارخون کمک می‌ کند. کربوهیدرات موز نیز انرژی بدن را افزایش می ‌دهد و این خود باعث گرم ‌شدن بدن می‌شود.
  • خوراکی ‌های دارای امگا 3: این خوراکی ‌ها به پاکسازی عروق خونی و در نتیجه بهبود گردش خون کمک می کنند.

استفاده از مواد به ‌صورت دم‌نوش هم می ‌تواند برای درمان سردی دست‌وپا مفید باشد. دم‌نوش زعفران، جنسینگ، بابونه، دارچین برای رفع سردی کمک‌ کننده هستند.

راهکار‌های طب سنتی که بدنتان را مانند شوفاژ گرم می ‌کند

در طب سنتی سردی دست‌ و پا دلایل مختلفی دارد. ضعف در گردش خون، دیابت نوع 1 و 2، بیماری رینود، گرفتگی عضلانی، کم خونی، کم‌ کاری تیروئید، بیماری قلبی و کم تحرکی شامل این دلایل می شوند. از نظر طب سنتی افرادی که دارای طبع و بدن سرد هستند بیشتر در معرض بیماری ها قرار دارند. به همین دلیل راهکارهایی در طب سنتی عنوان شده که به گرم شدن بدن کمک می کنند. اصلاح تغذیه از جمله ‌ی این راهکارها ست. افراد دارای طبع سرد با دست و پای سرد بهتر است مصرف خوراکی ‌های سرد را به حداقل برسانند. استفاده از غذاهایی با طبع گرم در رژیم غذایی موجب گرم شدن بدن می ‌شود. مصرف گوشت قرمز دارای طبع گرم مانند گوسفند و بلدرچین، عسل، خرما، زنجبیل، دارچین، آویشن و غیره از مواردی هستند که برای گرم شدن بدن در طب سنتی عنوان شده اند.

راهکار دیگر از نظر طب سنتی افزایش تحرک روزانه است. تحرک روزانه مانند ورزش و یا نرمش سبک می‌ تواند جریان گردش خون بدن را بهبود بخشد که این خود مؤثر در گرم‌ شدن بدن است. پیاده ‌روی، شنا و دوچرخه‌ سواری از جمله ورزش‌ های سبک برای بهبود جریان گردش خون در کف دست ‌و پا هستند. پیاده ‌روی بر روی شن یا چمن برای تقویت ماهیچه‌ ها و جذب ویتامین D نیز مفید است.

ماساژ بدن با روغن ‌هایی نظیر زیتون، سیاه ‌دانه و بادام مؤثر در گرم‌ شدن بدن هستند. این کار باعث تحریک سیستم گردش خون و افزایش جریان خون در بدن می ‌شود.

همچنین استفاده‌ ی روزانه‌ ی زیاد از کافئین و نیکوتین نهی شده است. دلیل این امر آن است که کافئین و نیکوتین موجب فشرده‌ شدن رگ ‌های خونی می ‌شوند.

بهتر است اگر سردی دست ‌و ‌پای شما همراه با ویژگی ‌های دیگری نظیر یبوست، خواب رفتگی زیاد، کاهش یا افزایش چشمگیر وزن بود برای درمان به پزشک مراجعه کنید. اصلاح سبک زندگی به‌ خصوص تغذیه تأثیر به سزایی در رفع مشکل شما دارد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *