جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 4:28 بعد از ظهر

برای افزایش رطوبت بدن چه کنیم

 

در جوامع امروزی، مطالعات بسیاری در مورد اهمیت حفظ رطوبت بدن و مشکلات ناشی از خشکی انجام شده و در اختیار همگان قرار گرفته است. رطوبت عاملی است که در جای خود به عملکرد صحیح بدن کمک کرده و سبب خواب آرام می‌شود. در مقابل خشکی به طور مستقیم آرامش روحی و فیزیکی بدن را هدف قرار می‌دهد. خشکی سبب بروز مشکلاتی در چشم، ترک خوردن، خارش پوست و کاهش کیفیت مو می ‌شود. همچنین سبب خستگی، ناراحتی، ناآرامی و حتی مشکلات گوارشی می ‌شود.

در ادامه این مقاله به بررسی ماهیت رطوبت بدن، راهکارهای مختلف برای حفظ رطوبت بدن و حفظ سلامتی در کنار آن می ‌پردازیم. با همراهی شما سفری آغاز خواهیم کرد برای مقابله با خشکی بدن و حفظ سلامت آن. در نظر داشته باشید که این مطلب به منظور افزایش آگاهی مخاطب قرار داده شده و به هیچ عنوان نباید مبنای تصمیمات مهم مرتبط با سلامتی قرار گیرد.

منظور از رطوبت بدن چیست؟

در طب سنتی مبحث مزاج شناسی بسیار مهم است. در مزاج شناسی ترکیبی از چهار خلط اصلی به اعضای بدن و یک مزاج اصلی به کل بدن نسبت داده می ‌شود. دم، صفری، سودی و بلغم چهار خلط اصلی سازنده مزاج بدن هستند. ترکیبی از این چهار مزاج برای هر قسمت از بدن و کل بدنT ساختار و فیزیولوژی بدن را تعیین می ‌کند. این چهار خلط در واقع همان سردی، گرمی، تری و خشکی بدن را تعیین می‌ کنند.

در طب سنتی مزاج سرد و تر را بلغم می ‌نامند که سبب می ‌شود افراد چاقی موضعی شکمی، موی نازک و چهره ‌ای روشن داشته باشند. هر مزاج ویژگی ‌های خود را داراست. به طور مثال خشکی در بدن سبب خشکی و زبری موی سر و شکننده شدن آن می ‌شود. در عوض میزان مناسب تری در بدن به داشتن پوستی لطیف و موهای درخشان کمک می‌ کند.

رطوبت همان چیزی است که با آن در زندگی روزمره آشنا هستید. وقتی در روزهای گرم تابستان عرق می‌ کنید در واقع رطوبت بدن شما کاهش می ‌یابد. وقتی بدن ماهیچه می ‌سازد و آب در ماهیچه‌ ها ذخیره می ‌شود، در واقع رطوبت بدن افزایش می ‌یابد. در زمستان نیز خشکی محیط و دفع مایعات بدن سبب از دست رفتن رطوبت بدن می ‌شود.

افزایش رطوبت بدن با توجه به نیاز بدن

توجه کنید که مصرف آب یکی از روش ‌های رطوبت رسانی به بدن است. بدن باید ظرفیت نگهداری کافی آب را از طریق حفظ بافت ماهیچه ‌ای نیز داشته باشد. ضمن اینکه آب موجود در میوه به همراه املاح و ویتامین‌ ها نیز باید حتما در برنامه روزانه ما باشد. همچنین کاهش مصرف موادی که سبب دفع آب بدن می‌ شوند در حفظ رطوبت بدن مهم است. به طور مثال می ‌توان از کافئین نام برد.

افرادی که خشکی زیادی در بدن خود دارند باید از مصرف نمک پرهیز کنند. خیارشور و خوراکی ‌های شور از این دسته هستند. در واقع برای پرهیز از خشکی بدن نمک مهم ‌ترین فاکتور است. شاید افرادی که تری زیادی دارند بتوانند نمک مصرف کنند، اما مصرف نمک برای افراد لاغر که برای حفظ رطوبت بدن چالش ‌هایی دارند سبب بی‌خوابی و دفع چربی بدن می‌شود.

لازم به ذکر است که مصرف آب باید با میزان فعالیت بدن تناسب داشته باشد. به طور مثال در روزهایی که فعالیت زیادی دارید، ورزش سنگین انجام می ‌دهید یا در روزهای گرم که خارج از منزل رفت و آمد دارید با توجه به میزان نیاز بدن خود مواد رطوبت زا و آب بنوشید.

چه غذاهایی رطوبت بدن را بالا می برد

غذاهایی که در بافت خود میزان خوبی املاح و آب دارند برای افزایش رطوبت بدن بسیار مفید هستند. میوه‌ ها و سبزی‌ هایی نظیر آناناس، پرتغال، کلم بروکلی، کاهو، اسفناج، هلو و سیب به شما در حفظ رطوبت بدنتان کمک می ‌کنند. می‌ توانید با توجه به شرایط بدنی و مزاج خود میوه‌ های مناسب خود را انتخاب و مصرف کنید.

سوپ سبزیجات و سوپ ‌هایی که با گیاهان فصلی تهیه می ‌شوند نیز به حفظ رطوبت بدن کمک شایانی می ‌کنند.

در مصرف آب دقت کنید که آن را جرعه جرعه بنوشید. تشنگی نشانی از کم آبی بدن است اما تنها نشانه آن نیست. برای رفع تشنگی عجله نکنید. زمانی که به یکباره آب زیادی مصرف می‌ کنید دفع آب نیز زیادتر می‌ شود. در صورتیکه به مرور به بدن خود آب برسانید این فرآیند کندتر می ‌شود. سعی کنید در طول روز با مصرف مواد خوراکی دارای آب کافی نیاز بدن خود را رفع کنید.

 

سوپ جو و سوپ مرغ (به طور دقیق‌تر گوشت مرغ)، آش ماست، کدو، اسفناج و گشنیز برای حفظ رطوبت بدن و افزایش رطوبت بدن مناسب است.

برخی از دانه‌ های خوراکی به خوبی آب را جذب می‌کنند. تخم ریحان، تخم شربتی، دانه چیا و خاکشیر از این دسته هستند. این دانه‌ ها را می‌ توان برای تهیه شربت به همراه آبلیمو و عسل استفاده کرد تا به کمک آن رطوبت بدن در روزهای خشک زمستان و روزهای بسیار گرم تابستان حفظ شود.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *