جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 2:00 بعد از ظهر

چگونه گوجه را خشک کنیم که سیاه نشود؟

 

گوجه فرنگی با طعم ترشی خود همیشه محبوب قلب‎ ها بوده. آن زمان که کشت گلخانه‎ ای رواج نداشت و در زمستان خبری از گوجه نبود خانم ‎ها گوجه‎ های تابستانی را خشک می ‎کردند تا از طعم بی ‎نظیر آن در زمستان هم استفاده کنند. امروزه در همه فصول همه نوع میوه‎ ای موجود است؛ ولی طعم خاص گوجه فرنگی خشک شده زیر زبان ما هست و برای یادآوری طعم گوجه‎ هایی که مادربزرگ خشک می‎ کرد به دنبال روش‎ هایی برای خشک کردن گوجه هستیم.

برای خشک کردن گوجه روش ‎های متنوعی وجود دارد. در این مطلب روش‎ هایی را معرفی می‎ کنیم که همه شما عزیزان در منزل بتوانید از آن استفاده کنید.

3 روش موثر برای خشک کردن گوجه

خشک کردن با آفتاب

ارزان‎ ترین شیوه خشک کردن گوجه، استفاده از نعمت خدادادی آفتاب است. استفاده از این شیوه در کشور آفتابی ما بسیار پر سود است. نکته ‎ای که در ابتدای کار باید رعایت کنیم انتخاب گوجه مناسب است. گوجه نباید خیلی رسیده یا کال باشد.

در قدم بعدی، گوجه‎ ها را با یک چاقوی تیز به صورت حلقه حلقه برش بزنید. برش ‎ها را روی پارچه یا دستمال کاغذی بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. حالا روی سینی توری گوجه ‎ها را با فاصله از هم بچینید تا هوا به خوبی عبور کند. یکی از عوامل سیاه شدن گوجه تماس سطح آن با اکسیژن و واکنش‎ های شیمیایی است؛ برای جلوگیری از این اتفاق می ‎توانید سطح گوجه را به آبلیمو و نمک آغشته کنید.

هر روز گوجه ‎ها را برگردانید تا هر دو طرف خشک شود و در طول شب سینی را به داخل بیاورید تا بر روی گوجه‎ ها قطرات آب و شبنم صبحگاهی تشکیل نشود.

خشک کردن گوجه با پنکه و بخاری

اگر در آپارتمان زندگی می ‎کنید یا به هر دلیلی به آفتاب دسترسی ندارید این روش مناسب شماست. گوجه ‎های مناسب را همانطور که در مورد اول گفتیم با چاقوی تیز برش دهید. کند بودن چاقو بافت گوجه را له می‎ کند. در اثر این اتفاق گوجه آب می  ‎اندازد و در فرایند خشک کردن ممکن است کپک بزند. برش‎ های گوجه را روی سینی توری با فاصله بچینید و جلوی پنکه قرار دهید. پنکه را روی دور متوسط یا تند بگذارید. در صورت استفاده از بخاری دمای بخاری را روی کم تنظیم کنید. نکته مهمی که برای سیاه نشدن گوجه باید عایت کنید این است که چند ساعت یک ‎بار به آن‎ ها سر بزنید و هر برشی که خشک شده را بردارید. زیاد خشک شدن گوجه یکی از عوامل سیاه شدن آن است.

خشک کردن در فر گاز یا ماکروفر

در صورتی که می‎ خواهید روند خشک کردن گوجه سریع ‎تر طی شود استفاده از فر را پیشنهاد می‎ کنیم؛ چون در این روش دمای تنظیم شده ثابت می ‎ماند و گوجه ‎ها به طور مداوم یک حرارت ملایم را دریافت می ‎کنند. نکاتی که در مورد برش و چیدمان گفته شد این ‎جا هم باید رعایت شود. حتما محیط درون فر کاملا تمیز باشد. اگر فر تمیز نباشد، باقی مانده مواد غذایی قبلی یا چربی کف سینی به سطح گوجه ‎ها می ‎چسبد و رنگ آن‎ها را تیره می ‎کند. از دیگر عوامل بسیار مهم رعایت دمای مناسب است. دمای فر را روی اعداد بالا نگذارید؛ چون با دادن حرارت بالا گوجه‎ ها به سرعت آب سطحی خود را از دست می ‎دهند و تا خشک شدن کامل داخل آن، حالت نیم سوخته پیدا می ‎کنند. بهترین کار این است که بگذارید این روند به آرامی طی شود.

حالا که گوجه‎ هایتان خشک شده و قرمز و زیبا هستند؛ می ‎توانید از آن‎ها برای تزیین سالاد و سفره آرایی استفاده کنید. گوجه‎ های خشک را آسیاب کنید و یک ادویه و چاشنی خوش طعم برای غذاهای خود داشته باشید؛ تا از خواص بی ‎نظیر آن برای سلامتی بهره‎ مند شوید. همچنین اگر اعضای خانواده طعم آن را دوست دارند با خشک کردن گوجه به روش اصولی می توانید با آغشته کردن آن‎ها به روغن زیتون و انواع سبزیجات معطر یک تنقلات سالم برای کودک دلبندتان آماده کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *