شنبه , 6 مرداد 1403 - 9:02 قبل از ظهر

درمان تلخی دهان و صفرا

به احتمال فراوان تاکنون با این شرایط مواجه شده‌ اید که احساس می‌ کنید در دهان شما یک مزه تلخ ایجاد شده است. گاهی مواقع این تلخی به حدی زیاد است که با خوردن انواع شیرینی نیز نمی‌ توان آن را برطرف نمود. تلخی دهان به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بیشتر مواقع اوایل صبح افراد با این مشکل مواجه می‌ شوند. شرایطی که سبب شده است بسیاری از افراد برای تغییر چشایی از تدابیر مختلفی استفاده کنند.

این مشکل آزاردهنده خطر آنچنانی برای شما به وجود نمی‌ آورد. در عین حال بوی بد دهان و همچنین رفلاکس معده را می‌ توان از عوارض تلخی دهان و صفرا در نظر گرفت. دلایل مختلفی وجود دارند که می‌ توانند در بروز این مشکل اثرگذار باشند. رعایت نکردن بهداشت دهان و همچنین مشکلات جدی مانند رفلاکس اسید و عفونت قارچی از جمله مهم‌ ترین موارد در این زمینه به شمار می‌ روند.

درمان تلخی دهان و صفرا

تلخی دهان در صبح و صفرا

دانستن اینکه علت تلخی دهان در صبح چیست و چگونه می‌ توان برای رفع آن اقدام نمود، کمک فراوانی به شما می‌ کند. تلخی دهان و صفرا در صبح می‌ تواند در اثر مشکلات کبدی به وجود بیاید. کبد به عنوان یکی از حیاتی‌ ترین ارگان‌ های بدن با شکار سموم موجب می‌ شود که پاکسازی در دستگاه‌ های مختلف بدن صورت گیرد. گاهی مواقع به دلایل مختلفی کبد با مشکلاتی مواجه می‌ شود. از جمله عوارض مشکلات کبدی می‌ توان به تلخ شدن دهان در هنگام بیماری اشاره نمود.

مورد بعدی که در تلخی دهان هنگام صبح تاثیر می‌ گذارد عدم توجه به بهداشت دهان خواهد بود. استفاده از دهانشویه و مسواک برای رفع این مشکل می‌ تواند کاربردی باشد. علاوه بر این سینوزیت را می‌ توان یکی از دلایل تلخی دهان در صبح دانست. سرماخوردگی حساسیت و رفلاکس معده دلایل مهم بعدی هستند که در بروز این مشکل می‌ توانند تاثیر خود را بگذارند.

بخش زیادی از افرادی که سیگار مصرف می‌ کنند به واسطه دریافت مواد سمی و شیمیایی با این مشکل در هنگام بیدار شدن مواجه می‌ شوند.

از دیگر دلایلی که موجب تلخی دهان در صبح می‌ شود، می‌ توان به کاهش ویتامین بدن، اختلال در سلامت دستگاه‌ های مختلف و همچنین برای بانوان قرار گرفتن در دوره بارداری اشاره کرد.

تلخی دهان در صبح و صفرا

علت تلخی دهان در طول روز

گاهی مواقع تلخی دهان و صفرا از صبح شروع شده و تا دیر وقت آن را احساس می‌ کنید. مواردی که عنوان کردیم می‌ توانند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشند. علاوه بر این یکی دیگر از مواردی که می‌ تواند موجب تلخی دهان در طول روز شود، استرس و نگرانی خواهد بود. به واسطه تحریک بدن در اثر استرس گاهی مواقع دهان خشک می‌ شود. این خشکی مزه تلخ را در دهان ایجاد می‌ کند.

تغییرات قند خون را می‌ توان از دلایل دیگری دانست که گاهی مواقع موجب تلخ شدن دهان در طول روز می‌ شود. بانوان باردار باید در هر شرایطی خود را آماده مواجهه با تلخی دهان کنند. استفاده از مکمل‌ ها و داروها در کنار کم آبی بدن سایر دلایلی هستند که در طول روز شما را با این مشکل مواجه می‌ کنند.

یکی از رایج‌ ترین بیماری‌ های دهان که بخش زیادی از افراد ممکن است به صورت مکرر آن را تجربه کنند، برفک دهان نام دارد. بر روی زبان، دهان و گلو گاهی مواقع مشاهده می‌ کنید که لکه‌ های سفیدی به وجود آمده‌ اند. این لکه‌ ها گاهی مواقع درد بسیار زیادی نیز دارند. عارضه‌ ای که در اثر عفونت قارچی ممکن است با آن مواجه شوید. برفک دهان را می‌ توان از جمله دلایل دیگر دانست که در تلخ بودن دهان در طول روز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

یکی دیگر از مشکلاتی که مختص بانوان است و در طول روز دهان آن ها را تلخ می‌ کند، یائسگی به شمار می‌ رود. معمولا به واسطه کاهش سطح استروژن مزه تلخ در دهان بانوانی که بعد از یائسگی قرار دارند احساس می‌ شود.

راهکار درمان تلخی دهان

خوشبختانه برای درمان تلخی دهان روش‌ های مختلفی وجود دارند که به راحتی می‌ توانید آن ها را انجام دهید. از جمله ساده‌ ترین روش‌ ها برای رفع تلخی دهان می‌ توان به مصرف رب انار یا شربت انار اشاره کرد.

راهکار درمان تلخی دهان

افرادی که مبتلا به این مشکل شده‌ اند باید از مواد غذایی استفاده کنند که صفرا را کاهش دهد. این مواد غذایی مانند آلبالو، شربت سکنجبین، آب زرشک و آلو به سادگی در دسترس قرار گرفته اند.

  • روش بعدی برای درمان تلخی دهان در صبح و طول روز، استفاده از سیب یا آب سیب است.
  • علاوه بر این برای رفع مشکل به وجود آمده می‌ توانید راهکارهای زیر را نیز امتحان کنید.
  • استفاده از دهانشویه برای پاکسازی دهان و جلوگیری از تجمع و تکثیر باکتری‌ ها
  • قرقره کردن آب نمک و زاج سفید برای رفع عفونت‌ های قارچی و باکتریایی دهان
  • مسواک کردن دندان‌ ها با استفاده از جوش شیرین
  • مصرف مواد گیاهی مانند تخم گشنیز و همچنین جویدن دارچین برای تقویت دهان و لثه و رفع تلخی دهان
  • افزایش رطوبت بدن با مصرف خاکشیر، عرق کاسنی و شاتره

برای رفع تلخی دهان چنانچه به صورت بلند مدت با آن مواجه شده‌ اید باید به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید. گاهی مواقع تلخ شدن دهان به شما گوش زد می‌ کند که در اندام‌ های بدن مانند کبد یا معده دچار مشکل شده‌ اید.

مجموعه سیب به شما اطلاعات کافی در خصوص مشکلات ناشی از تلخی دهان را داده است. در عین حال سعی کنید علت تلخ شدن دهان خود را پیدا کرده و در صورت ادامه‌ دار بودن این مشکل از یک پزشک مشورت بگیرید.

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *