یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 5:38 بعد از ظهر

دفع کیست تخمدان در پریود + عکس

بدن خانم‌ها دارای سیستم پیچیده‌ای بوده و رحم آنان از اجزای متعددی تشکیل می‌شود و یکی از این اجزای مهم که نقش کلیدی برای باروری و بچه دار شدن در زنان را ایفا می‌کند تخمدان‌ها است. در هر خانمی دو تخمدان جهت آزادسازی تخمک و باروری وجود دارد که معمولاً این تخمک‌ها در کیسه‌هایی به نام  فولیکول قرار گرفته‌اند و در زمان تخمک گذاری این تخمک‌های کوچک فولیکول را پاره کرده و تخمک جهت بارورسازی یا قاعدگی در رحم آزاد می‌شود.

چنانچه به هر دلیلی تخمک نتواند از فولیکول آزاد شود باعث ایجاد مشکلاتی همچون تشکیل کیست‌های متعدد در رحم و موجب ناباروری در خانم‌ها خواهد شد. به وجود آمدن کیست تحت تاثیر عوامل متعددی همچون اضافه وزن یا عدم تحرک بوده که غالباً کیست‌های تخمدان بدون علائم خاصی هستند و به مرور زمان در صورت برطرف نشدن باعث ایجاد تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک خواهند شد.

دفع کیست تخمدان در پریود

دفع کیست تخمدان در پریود

در برخی از خانم‌ها زمانی که تخمک دیگری از تخمدان آزاد می‌گردد، بدن آنان این توانایی را دارد که کیست را به عنوان لخته خون خارج کرده و در این صورت کیست بدون نیاز به هیچ درمان دارویی از بین می‌رود. اما بیشتر زنان به دلیل عدم تحرک و تغذیه نامناسب باعث به هم خوردن تعادل طبیعی در رحم و ایجاد کیست‌های پی درپی می‌شوند که معمولاً این خانم‌ها جهت اقدام به بارداری با مشکل ناباروری و درمان دارویی رو به رو می‌گردند و در صورت برطرف نکردن و رشد بیش از حد کیست در بدن آنان باعث ترکیدن یا حتی مرگ خواهد شد.

شناسایی و درمان کیست تخمدان بسیار آسان است و شما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مربوطه همچون سونوگرافی می‌توانید نوع کیست و تعداد آن را در هر یک از تخمدان‌های خود تشخیص داده و برای جلوگیری از بزرگ شدن آن ۶ تا ۸ هفته با درمان دارویی این کیست‌ها را از بین ببرید، بسیاری از خانم‌ها در هنگام مراجعه به پزشک با عدم درمان دارویی روبرو می‌شوند که این مورد به علت اندازه و سایز کمی که کیست در تخمدان آنان دارد بوده و در هنگام قاعدگی در بدن خود به خود این کیست‌ها از بین خواهند رفت.

دفع لخته پریود، ناشی از کیست تخمدانه؟

دفع لخته پریود، ناشی از کیست تخمدانه؟

در هنگام قاعدگی بسیاری از خانم‌های جوان با دفع لخته در پریود خود مواجه می‌شوند که این جای نگرانی و استرس بیش از حد نداشته و این لخته‌های خون در قاعدگی بیشتر ناشی از فرو ریختن دیواره‌های رحم و پاکسازی در اندام تناسلی خانم‌ها بوده و در صورت وجود درد و بیشتر شدن  زمان قاعدگی نیاز به مراجعه شما به پزشک جهت انجام بررسی‌های بیشتر است ، معمولا ۹۰ درصد کیست‌های تخمدان در هنگام قاعدگی به خودی خود و به صورت طبیعی از بدن خارج شده و باعث گذراندن روال طبیعی در سیستم داخلی اندام تناسلی خانم‌ها می‌گردند.

معمولاً پاره شدن و ترکیدن کیست تخمدان با درد شدید همراه بوده و اگر به بیمارستان جهت انجام جراحی به موقع مراجعه نشود باعث از دست رفتن بیمار و برداشتن رحم به صورت کامل خواهد شد اما اکثر کیست‌ها علائم خاصی در هنگام قاعدگی از خود بروز نداده و به صورت طبیعی همراه با لخته خون در هنگام قاعدگی از بدن شما خارج می‌شوند. دفع کیست تخمدان در قاعدگی با نشانه‌های مختلفی همراه بوده است.

شما با استفاده از این نشانه‌ها می‌توانید به دفع کیست در تخمدان خود پی ببرید که آنان عبارتند از: خونریزی و تورم شکم یا در صورت داشتن درد زیاد دربیمار باید هر چه سریع تر او به پزشک جهت معاینه و مصرف دارو مراجعه کند. رحم و تخمدان‌ها جز اندام حیاتی و نقش اصلی در بدن خانم‌ها را ایفا می‌کنند که در صورت بروز مشکل و ایجاد کیست یا ترکیدن و پاره شدن آن در بدن باعث آسیب به سایر ارگان‌های حیاتی خواهند شد.

دفع لخته پریود، ناشی از کیست تخمدانه؟

معمولاً تخمدان‌ها هر ماه یکبار یک تخمک را آزاد کرده که این تخمک در مسیر خود از کیسه‌های پر مایع عبور می‌کند و در صورت عدم آزادسازی تخمک از فولیکول بیمار دچار کیست می‌شود که این کیست‌ها در صورت بزرگ شدن باعث آسیب به رحم و عدم قاعدگی یا بروز یائسگی زود رس در خانم‌ها می‌گردد. به همین دلیل به دوشیزه‌های جوان توصیه می‌شود که به صورت مرتب زمان پریود خود را در تقویم قاعدگی یادداشت کرده و در صورت مواجهه با عدم وجود قاعدگی یا درد لگن و شکم هر چه سریع تر با پزشک خود تماس گرفته و به مطب آنان جهت انجام آزمایشات لازم مراجعه کنند.

عکس کیست دفع شده در پریودی

کیست تخمدان یک نوع توده‌ی مایع در یکی یا هر دو تخمدان زنان است. این کیست‌ها می‌توانند معمولاً بی خطر باشند و بدون علائم یا علائم ضعیفی ایجاد کنند. با این حال، در برخی موارد، کیست‌های تخمدان می‌توانند به اندازه‌ی بزرگ شوند یا عوارض داشته باشند. در ادامه، نشانه‌ها و علائم ممکن کیست‌های تخمدان را برجسته می‌کنم:

عکس کیست دفع شده در پریودی

درد شکم: درد شکم پایین، نزدیک به تخمدانها ممکن است یکی از شایع‌ترین علائم کیست تخمدان باشد. این درد می‌تواند مزمن یا ناگهانی باشد و معمولاً در یکی از دو طرف شکم احساس می‌شود.

درد حین رابطه جنسی: برخی از زنان ممکن است درد یا تنش حین رابطه جنسی احساس کنند که به وجود کیست تخمدان باز می‌گردد.

تغییرات در دوره‌ی پریودی: کیست‌های تخمدان می‌توانند تاخیر در پریود، خونریزی شدیدتر یا طولانی‌تر از معمول، یا تغییرات در نمونه‌ی دوره‌ی پریودی ایجاد کنند.عکس کیست دفع شده در پریودی

نفخ: آنفوله‌شدن شکم یا افزایش حجم شکم می‌تواند نشانه‌ی وجود کیست تخمدان باشد.

تغییرات در وزن: برخی از زنان ممکن است تغییرات در وزن توجیه‌ناپذیر تجربه کنند.

تشخیص واژینال: گاهی اوقات پزشک ممکن است با استفاده از تشخیص واژینال بتواند کیست تخمدان را احساس کند.

تست‌های تصویربرداری: تشخیص نهایی کیست تخمدان و اندازه و مشخصات آن اغلب با استفاده از تست‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی (MRI) صورت می‌گیرد.

لطفاً توجه داشته باشید که کیست‌های تخمدان ممکن است مختلف باشند و علائم آنها نیز متغیر باشد. اگر شما نگران مشکلات تخمدان خود هستید یا علائم نگران‌کننده‌ای تجربه می‌کنید، بهترین کار این است که به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب ارائه شود.

عکس کیست دفع شده در پریودی

کیست تخمدان: کیست‌های تخمدان اغلب در زنان رخ می‌دهند و می‌توانند علائمی مانند درد شدید شکم، تاخیر در پریود، یا نفخ را ایجاد کنند. در برخی موارد، این کیست‌ها ممکن است خودبخود دفع شوند و علائم خود را تا حد زیادی کاهش دهند. اما در صورت وجود کیست‌های تخمدان با اندازه‌ها یا علائم نگران‌کننده، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید.

تغییرات در دوره‌ی پریود: گاهی اوقات تغییرات در دوره‌ی پریود ممکن است به عواملی مانند استرس، تغییرات در وزن، یا مشکلات هورمونی مرتبط با تخمدان و رحم برگردد. این تغییرات ممکن است در طول زمان دفع شوند.

عکس کیست دفع شده در پریودی

اگر شما مشکلاتی مانند تغییرات عجیب در دوره‌ی پریودی دارید یا به کیست تخمدان مشکوک هستید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا علت این مشکلات مشخص شود و درمان مناسب ارائه شود. نباید خودسرانه تصمیم به درمان یا نادیده گرفتن مشکلات پریودی بگیرید، زیرا ممکن است مشکلات جدیتر را نمایان کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم برای افزایش اطلاعات خود، بقیه مطالب سیب را مطالعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *