یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 2:49 بعد از ظهر

همه چیز در رابطه با نگهداری فنچ و انواع آن

فنچ ها یکی از پرندگان جذاب و ساکتی هستند که شاید زیبایی طوطی و عروس هلندی های موجود در بازار را نداشته باشند؛ اما به هر حال می توانند شما را ذوق زده کنند. این پرنده ها برخلاف عروس هلندی و بسیاری از پرنده ها، نمی توانند صحبت کنند و فقط آواز می کنند. اما به خوبی متوجه آمدن صاحب خودشان می شوند و برای آن ذوق می کنند. انواع این پرنده ها در بازار کشور ایران بسیار زیاد است و این شما هستید که باید بر اساس سلیقه خودتان، هر یک از آن ها را انتخاب کنید. اگر تصمیم خودتان را برای خرید فنچ گرفته اید، با ما همراه باشید تا شما را با نحوه نگهداری فنچ و تشخیص نر و ماده بودن آن ها آشنا کنیم.

چگونه مکان و آشیانه زندگی فنچ را بسازیم؟

فنچ ها سر و صدای زیادی تولید نمی کنند و می توانید آن ها را در حیاط و پشت بام نگهداری کنید. به همین خاطر نگهداری فنچ ها ساده است. البته دقت کنید که امکان نگهداری بیش از 2 عدد از این پرندگان در خانه یا اتاق وجود ندارد. قفس این پرنده های کوچک و دوست داشتنی باید نسبتا بزرگ باشد؛ چرا که این پرندگان جنب و جوش بسیار زیادی دارند و دوست دارند که در قفس خودشان پرواز کنند.

یکی از نکاتی که باید در نگهداری فنچ به آن توجه داشته باشید این است که در قفس و آشیانه این پرنده ها باید دانه خوری، آب خوری و آشیانه تخم گذاری قرار داده شود. قرار دادن یک میله نشیمن می تواند به پرندگان این امکان را بدهد تا با خودشان بازی کنند و به هر جایی که دوست دارند بروند.

چگونه مکان و آشیانه زندگی فنچ را بسازیم؟   

فنچ ها چه می خورند؟

برای نگهداری فنچ باید به تغذیه آن توجه داشته باشید. فنچ جزء پرنده های کم خوراکی هستند که معمولا هر 24 ساعت گرسنه می شوند. با این حال بهتر است که همواره برای آن ها غذای دردسترس در نظر بگیرید و اجازه دهید که آن ها هر زمانی که احساس گرسنگی کردند، غذا میل کنند. غذای این پرنده های دوست داشتنی باید شامل غلات، سبزیجات و میوه های مختلف باشد تا نیاز بدنی آن ها به مواد غذایی مختلف تامین گردد.

سبزیجاتی که برای این پرنده ها تهیه می کنید، باید 15 درصد از رژیم غذایی و کاسه آن را تشخیص بدهد و یک روز در میان نیز به این پرنده انواع سبزیجات را بدهید. میوه های خوش طعم که اتفاقا بسیار برای این پرنده ها محبوب هستند نیز باید 5 درصد از رژیم غذایی آن ها را شامل شوند و بهتر است که هر هفته یک بار آن ها را به فنچ ها بدهید. از جمله غذاهایی که می توانید با این پرنده های پر جنب و جوش برای تامین انرژی لازم آن ها بدهید عبارتند از:

  • انواع دانه و غلات مانند جو، گندم، ذرت، ارزن و کتان، تخم آفتابگردان و تخم کدو
  • جوانه گندم و جو
  • شاهدانه، شاهی، کافشه، خرفه، ریحان و جعفری
  • کلم، کاهو، خیار، فلفل دلمه ای و سیب زمینی آب پز
  • انواع میوه شامل پرتقال، توت فرنگی، نارنگی، هلو، گلابی و …
  • انواع دانه های آجیل مانند بادام هندی، بادام زمینی، گردو و انجیر
  • انواع منابع پروتئینی شامل تخم مرغ آب پز، کرم خاکی، کرم ابریشم، گوشت مرغ آب پز، ماهی آب پز

فنچ ها چه می خورند؟

چگونه فنچ خود را سالم نگه دارم؟

برای سالم نگه داشتن این پرنده ها، باید هر 3 4 روز یک بار آن ها را جابجا کنید و اجازه دهید که به جای جدید خودشان عادت کنند. این پرنده ها به دلیل روحیه تنوع طلب خودشان، نمی توانند در یک جا ثابت بمانند، چون در چنین شرایطی مریض خواهند شد. توجه به تغذیه این پرنده های دوست داشتنی می تواند به سالم نگه داشتن آن ها کمک کند. اگر علائم خاصی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، کاهش فعالیت و یا باد کردن بال و پر فنچ ها را مشاهده کردید، باید در کوتاه ترین زمان ممکن آن ها را نزد یک دامپزشک ببرید.

تولید مثل فنچ ها

فنچ ها برای اینکه تولید مثل اصولی و باب میل خودشان داشته باشند، بهترین لانه را برای خودشان طراحی می کنند. پس از طراحی لانه، یک جفت فنچ می توانند بین 3 تا 12 تخم در هر دوره بگذارند. در حین تخم گذاری و پس از آن، نباید به لانه این پرنده ها دست زد. چون در این صورت ممکن است پرنده ماده از روی تخم ها بلند شود و دیگر امکان رشد جوجه وجود نخواهد داشت. تخم های این پرنده ها معمولا پس از 14 الی 16 روز می شکنند و جوجه ها از لانه بیرون می آیند.

پس از اینکه جوجه فنچ ها از لانه بیرون آمدند، نوبت به آن می رسد که پرنده های بالغ آن ها را تغذیه کنند. شاید برای شما جالب باشد اگر بگوییم که مادر این جوجه ها آن ها را به نوبت تغذیه می کند. تا زمانی که جوجه ها نتوانند به درستی روی یک میله بنشینند، نباید جابجا شوند. پس از تغذیه جوجه ها، فنچ ماده دوباره برای تولید مثل و تخم گذاری به لانه خود باز خواهد گشت.

تولید مثل فنچ ها

آواز خواندن و صدای فنچ ها

همانطور که در بخش های مختلف این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، سر و صدای فنچ نه آنقدر زیاد است که شما را اذیت کند، نه آنقدر کم است که بتوانیم آن را جزء پرندگان بی سر و صدا بشناسیم. در برخی از مواقع سر و صدای این پرندگان زیاد می شود و کلماتی مانند بییپ و مییپ تولید می کنند. ریتم آواز هر یک از پرندگان ماده و نر با هم متفاوت است. به طوری که پرندگان نر دارای ریتم خاص و پیچیده ای برای آواز خواندن هستند.

در دوران بلوغ، صدای فنچ نر تغییر می کند و در نهایت همین صدا، صدایی است که تا پایان عمر پرنده ثابت باقی خواهد ماند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید آواز خواندن فنچ های ماده می تواند یک پاداش برای فنچ نر باشد و این دو پرنده علاقه زیادی به آواز خواندن هم نشان می دهند. فنچ های نر برای اینکه بتوانند جفت خودشان را پیدا کنند، از صدای خود استفاده می کنند. آواز جفت گیری این پرنده ها با صدای منظم و بلندی انجام می شود.

تعیین جنسیت فنچ

برای اینکه بتوانید نگهداری فنچ را به صورت اصولی انجام دهید، باید جنسیت آن را بشناسید. تعیین جنسیت فنچ کار ساده ای است، به شرطی که بدانید مشخصات جنسیت فنچ های مختلف چگونه قابل تشخیص هستند. پس با ما همراه باشید تا روش های تشخیص جنسیت را برای فنچ های مختلف به شما ارائه کنیم.

  • فنچ زبرای سفید: این فنچ ها اگر بالغ باشند، به راحتی می توان از طریق نوک، لپ و سینه نر و ماده بودن آن ها را تشخیص داد. فنچ های نر لپ های صورتی و سینه های خاکستری رنگ دارند؛ اما فنچ های ماده دارای هیچ پر رنگی در بدن خودشان نمی باشند. دقت داشته باشید که فنچ های نر دارای نوک قرمز و پررنگ تری هستند. فنچ زبرای سفید نر آوازهای بلند و محکمی را می خوانند و ولی فنچ زبرای سفید ماده صدای کوتاه تر و آوازهای ملایم تری می خوانند.
  • فنچ زبرای راه راه: برای اینکه بتوانید جنسیت فنچ زبرای راه راه یا همان گورخری را تشخیص دهید، باید به رنگ پرهای آن ها توجه داشته باشید. فنچ های راه راه نر دارای لپ صورتی رنگ، پرهای گورخری روی گردن و سینه به رنگ سیاه، هستند و نوک قرمز آن ها قرمز است. آواز جنس نر طولانی تر و زیباتر است؛ اما فنچ زبرای راه راه ماده زیبایی خاصی ندارد و حتی صدای آن ها نیز جذاب نیست.
  • فنچ گلدین: فنچ گلدین، جزء فنچ هایی است که برای تشخیص جنسیت آن باید دقت زیادی را به خرج دهید. اگر پر این پرنده ها پررنگ و شفاف تر باشد، احتمالا آن ها نر هستند. معمولا جنس نر دارای پرهای کنار گرد ضخیم تر از ماده است.
  • فنچ بنگالی: تشخیص جنسیت برای این نوع پرنده نیز کار ساده ای نیست. چون فنچ های نر و ماده بنگالی دارای ظاهر مشابه با یکدیگر هستند. اگر کمی دقت کنید متوجه می شود جنس نر این پرده ها دارای منقاری ضخیم و بزرگ است؛ ولی فنچ های ماده دارای منقار کوچک تر هستند.
  • فنچ مصری: یکی از انواع فنچ های موجود در ایران فنچ های مصری، نرگسی و یا جاوا هستند که تشخیص جنس نر و ماده آن ها از یکدیگر اصلا کار آسانی نیست. این فنچ ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند، ولی با بررسی نوع آواز آن ها می توانید متوجه نر و ماده بودن این پرنده ها شوید. فنچ نرگسی نر می تواند آواز بخواند و بسیار پر جنب و جوش است. دور چشمان نرگسی نر معمولا پررنگ و ضخیم تر است. همچنین جنس نر این پرنده های دوست داشتنی دارای منقار قرمز رنگ با برآمدگی بیشتر هستند.

تعیین جنسیت فنچ

انواع فنچ

نگهداری فنچ ها با توجه به روحیات و خلق و خوی آن ها متفاوت است که این عوامل بر اساس نوع نژاد آن ها مشخص می شود. این پرنده ها جزء پرندهای زینتی هستند که دارای نژادها و تنوع بالایی اند و می توانند با ظاهر خاص خود، برای صاحبین خودشان جذاب باشند. هیچ یک از این پرنده ها قادر به صحبت کردن نیستند و فقط می توانند آواز خوش و ظاهر زیبایی داشته باشند. با توجه به تنوع بالای این پرنده ها، شاید بهتر باشد که برخی از آن ها را به شما معرفی کنیم.

  • فنچ راه راه
  • فنچ نواری
  • فنچ جاوه
  • فنچ بنگالی
  • فنچ مصری
  • فنچ گلدین
  • فنچ زبرای سفید
  • فنچ آوازخوان
  • فنچ مونیای سفید
  • فنچ چاشنی

انواع فنچ 

نکاتی در مورد فنچ ها

اگر قرار است این پرنده ها را به عنوان یک پرنده خانگی انتخاب کنید، باید بیشتر در مورد این پرنده ها تحقیق کرده و در مورد نحوه تغذیه، نگهداری فنچ ها و تولید مثل آن ها بدانید. در ادامه مقاله نکاتی در مورد فنچ ها را به شما ارائه می کنیم تا بتوانید راحت تر با این پرنده های دوست داشتنی کنار بیایید و آن ها را به عنوان یک پرنده خانگی انتخاب کنید.

  • فنچ های وارداتی یکی از انواع فنچ های موجود در بازارند که ممکن است همخوانی با شرایط آب و هوایی محیطی که قرار است آن ها را نگهداری کنید، نداشته باشند. پس قبل از خرید فنچ در مورد نژاد و شرایط نگهداری آن اطلاعات کافی کسب کنید.
  • سعی کنید که این پرنده ها را به صورت حضوری بررسی کرده و وضعیت سلامتی آن ها را از نزدیک مشاهده کنید. پرنده هایی که ژولیده، ناراحت و گوشه گیر هستند، به احتمال زیاد مریض می باشند.
  • در صورتی که فنچ دارای یک نژاد کمیاب است و قیمت بالایی نیز دارد، باید حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید و در صورت سالم بودن این پرنده را انتخاب نمایید.
  • قبل از خرید پرنده در مورد نوع تغذیه، خلق و خو و شرایط پرنده از پرورش دهنده آن سوال بپرسید تا خیالتان از بابت نحوه نگهداری فنچ راحت باشد.
  • در هنگام خرید فنچ باید وضعیت بهداشت محل پرورش پرنده ها را بررسی کنید. اگر بهداشت در این محیط رعایت نشده و فضولات با بوی بد در این محیط وجود دارند، به سلامت پرنده شک کنید.
  • این پرنده ها علاقه زیادی به جفت گیری دارند و باید حتما یک جفت نر و ماده از این پرنده را بخرید. چرا که اگر این پرنده های با احساس پس از مدتی جفت گیری نداشته باشند، افسرده خواهند شد.
  • فنچ های جوان دارای چشمانی درخشان و بدون چروک هستند. آن ها نوکی صاف و بدون فلس دارند و پرهای آن ها نیز صاف و تمیز است؛ اما اگر به پرنده رسیدگی نشود، چشمانی پر از چین و چروک خواهد داشت.
  • بیماری های پوستی این پرنده ها می تواند باعث شود تا پرهای آن ها بریزد و بخشی از بدن این پرنده ها بدون پر شود. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، باید به سلامت این پرنده شک کنید.

مطلب پیشنهادی

مرغ مینا | انواع مرغ مینا و نکات نگهداری

  امروزه، نگهداری خانگی از انواع پرنده ها بسیار مرسوم است. مرغ مینا، یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *