دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 9:36 قبل از ظهر

خواص تمشک و آب تمشک برای سلامت، زیبایی و لاغری

میوه جنگلی تمشک به واسطه خواص و فواید فراوانی که دارد، از جمله محبوب‌ ترین میوه‌ ها برای تناسب اندام، درمان بیماری‌ های مختلف و حفظ سلامت پوست و مو به شمار می‌ رود. بررسی ترکیبات موجود در این میوه جنگلی نشان می‌ دهد که با مصرف آن و همچنین آب تمشک می‌ توان به خوبی نیازهای بدن را برطرف نمود. احتمالا مصرف تمشک به بیش از هزار سال قبل برمی‌گردد. رنگ زیبا و همچنین طعم شیرین این میوه محبوب به همراه قدرت آنتی اکسیدانی زیادی که دارد، سبب شده است در سراسر دنیا از جمله پرمصرف‌ ترین میوه‌ ها شناخته شود.

هنگامی که به سراغ خرید تمشک می روید، با دو نوع رایج قرمز و سیاه مواجه می‌ شوید. بخش زیادی از افراد معتقدند برای نخستین بار در آمریکای شمالی تمشک قرمز یافت شده است. این در حالی است که تمشک‌ های سیاه، بومی غرب بوده و از فواید فراوانی برخوردار هستند. جالب است بدانید هم اکنون بیش از ۲۰۰ نوع تمشک در کشورهای مختلف جهان مصرف می‌ شود.

خواص تمشک و فواید فوق العاده این میوه جنگلی

اگر بخواهیم به بررسی خواص تمشک و فواید این میوه جنگلی بپردازیم، از جنبه‌ های مختلف می‌ توانیم ویژگی‌ های آن را در نظر بگیریم. این میوه دوست داشتنی، شیرین و آبدار با ترکیبات فوق العاده‌ ای که دارد، می‌ تواند برای رفع بیماری‌ های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. حجم زیادی از پتاسیم، فولات، فیبر و آنتی اکسیدان‌ های مختلف در این میوه وجود دارند. از جمله خواص و فواید میوه تمشک را می‌ توان موارد زیر عنوان کرد.

خواص تمشک و فواید فوق العاده این میوه جنگلی

به سلامت قلب کمک می‌ کند

محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که مصرف تمشک و آب تمشک می‌ تواند برای رفع مشکلات قلبی و بیماری‌ های عروقی موثر باشد. با توجه به اینکه حجم زیادی از فلاونوئید در این میوه مشاهده شده است، استفاده از آن برای افرادی که مشکلات قلبی دارند توصیه می‌ شود. آنتوسیانین ها برای کم کردن التهاب‌ های قلبی و فروکش کردن مشکلات عروقی موثر هستند. علاوه بر این پلی فنل‌ هایی که در این میوه وجود دارند، به خوبی می‌ توانند با کاهش فشار خون و همچنین جلوگیری از جمع شدن پلاکت‌ ها برای درمان بیماری‌ های قلبی و عروقی موثر باشند. فراموش نکنید که پتاسیم موجود در این میوه برای حفظ سلامت قلب و عروق موثر است.

مبارزه با سرطان

یکی دیگر از فواید تمشک و خواص شگفت انگیز این میوه جنگلی، مبارزه با سرطان است. با توجه به حجم زیاد الاجیک اسید موجود در این میوه، می‌ توان از آن برای جلوگیری از ابتلا به سرطان کمک گرفت. ترکیبات موجود در این میوه برای مقابله با سرطان سینه، مثانه، ریه، مری و سرطان پوست موثر عمل می‌ کنند. در واقع الاجیک اسید را می‌ توان در روش‌ های مختلفی که برای مقابله با سرطان ارائه شده‌ اند مشاهده نمود. محققین بر روی تمشک سیاه نیز مطالعات متعددی انجام داده‌ اند. این نوع میوه نیز برای تغییر ژن‌ ها بسیار مناسب بوده و می‌ تواند آن ها را به وضعیت عادی در خصوص سرطان پستان برگرداند.

در کنار تمام این موارد تمشک سیاه یک میوه ایده‌ آل برای سرکوب تومور به شمار می‌ رود. مطالعاتی نیز نشان داده است که تمشک قرمز می‌ تواند در درمان سرطان روده و معده نقشی هر چند کوچک ایفا کند.

مبارزه با سرطان

کمک به درمان دیابت

ترکیبات موجود در تمشک و آب تمشک را که بررسی کنید، متوجه می‌ شوید که مقدار زیادی فیبر در آن وجود دارد. با توجه به اینکه برای ثابت نگه داشتن قند خون، فیبر یک عنصر حیاتی است، مصرف این میوه می‌ تواند برای درمان دیابت بسیار موثر باشد. طبق مطالعات صورت گرفته، افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، با مصرف مواد غذایی دارای فیبر می‌ توانند سطح گلوکز خون خود را کاهش دهند. علاوه بر این مصرف فیبر توسط افرادی که دارای دیابت نوع دو هستند، کمک می‌ کند تا با بهبود انسولین و همچنین سطح قند خون به مبارزه با این مشکل بپردازند.

کمک به افزایش قدرت مغز

یکی دیگر از فواید و خواص تمشک، کمک به افزایش قدرت مغز است. با توجه به خواص ضد التهابی که در این میوه وجود دارند، می‌ توان با مصرف آن خود را در برابر بیماری‌ های مغز و همچنین حافظه ایمن نمود. با توجه به حضور آنتوسیانین که زیر مجموعه‌ ای از فلاونوئیدها محسوب می‌ شود، مصرف آن کمک می‌ کند تا به مبارزه با التهاب مغز پرداخته شود. تمشک یک میوه بی‌ نظیر و غنی بوده که ترکیبات موجود در آن برای حفظ عملکرد حافظه و تقویت آن موثر خواهد بود. فراموش نکنید که در تمشک مقدار زیادی پلی فنول وجود داشته که برای درمان اختلال شناختی مفید هستند.

جلوگیری از روند پیری

همانگونه که عنوان کردیم میوه جنگلی تمشک سرشار از آنتی اکسیدان است. به همین علت گزینه‌ ای ایده‌ آل برای حفظ کیفیت و سلامت پوست به شمار می‌ رود. استفاده از این میوه کمک می‌ کند تا بتوان از اثرات مخرب خورشید در امان ماند. علاوه بر این افرادی که دارای پوست حساس هستند نیز با مصرف این میوه جنگلی می‌ توانند از قرمزی پوست خود جلوگیری کنند. حجم زیاد ویتامین C موجود در تمشک نیز کمک می‌ کند تا برای جلوگیری از سرطان پوست بتوان از یک میوه محبوب کمک گرفت. این پایان کار نیست و مواد قندی که در تمشک وجود دارند برای جلوگیری از پیری زودرس موثر هستند.

جلوگیری از روند پیری

التیام سریع زخم‌ ها

ترکیبات موجود در تمشک مانند آنتی اکسیدان‌ ها کمک می‌ کنند تا بتوان برای حذف رادیکال‌ های آزاد از آن ها کمک گرفت. با مصرف عصاره تمشک تازه، زخم‌ ها با سرعت بیشتری التیام خواهند یافت. علاوه بر این عصاره تمشک تازه به شما این امکان را می‌ دهد تا بتوانید برای بالا بردن تولید هورمون از یک میوه جنگلی کمک بگیرید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با بررسی ترکیبات موجود در تمشک متوجه می‌ شویم که مواد فتوشیمیایی در آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند. علاوه بر این حضور ویتامین C نیز کمک می‌ کند تا با مصرف آن بتوان سیستم ایمنی بدن را تقویت نمود. با توجه به وجود عنصر بتاکاروتن در این میوه، افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، می‌ توانند با مصرف آن به مبارزه با مشکل خود بپردازند. خواص ضد التهابی این میوه جنگلی نیز یکی دیگر از ویژگی‌ هایی به شمار می‌ رود که برای حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی آن موثر است.

کمک به کاهش وزن

همانگونه که بیان کردیم در ترکیبات این میوه فیبر و منگنز وجود دارند. مصرف خوراکی‌ های حاوی فیبر به شما کمک می‌ کند که مدت زمان زیادی احساس سیری داشته باشید. طبق تحقیقاتی که بر روی این میوه صورت گرفته است، مشخص شده که مصرف آن بیش از بلغور جو دوسر و همچنین یک دانه سبوس، فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌ کند. با توجه به کالری بسیار کم موجود در تمشک و به واسطه عدم بهره‌ مندی از چربی، مصرف آن برای افرادی که یک رژیم غذایی لاغری را در دستور کار خود قرار داده اند بسیار مفید است.

کمک به کاهش وزن

کمک به سلامت چشم

تمشک حجم زیادی ترکیبات پلی فنول و فلاونوئید را با خود حمل می‌ کند. مصرف این عناصر برای افرادی که دچار مشکلات بینایی هستند و همچنین جهت حفظ سلامت چشم بسیار مفید است.

خواص تمشک برای بانوان

مصرف تمشک و آب تمشک را به بانوانی که در دوران بارداری قرار دارند توصیه می‌ کنیم. طبق مطالعات صورت گرفته مصرف این میوه جنگلی برای بانوان باردار کمک می‌ کند تا در هنگام زایمان کمتر دچار پارگی کیسه آب شوند. علاوه بر این مصرف مداوم تمشک در دوران بارداری احتمال انجام سزارین را نیز کاهش می‌ دهد. با مصرف برگ این میوه نیز می‌ توان زایمان را راحت‌ تر انجام داد.

سایر خواص و ویژگی‌ های تمشک

مواردی که عنوان کردیم تنها بخشی از خواص و ویژگی‌ های تمشک هستند. علاوه بر این حفظ سلامت موها و براق کردن آن ها، کمک به مبارزه با اگزما و همچنین بهبود فرآیند گردش خون را می‌ توان سایر خواص و ویژگی‌ های این میوه محبوب عنوان کرد.

مصرف آب تمشک گزینه ای ایده‌ آل برای تقویت استخوان و همچنین کمک به چربی سوزی است. مجموعه سیب همواره در تلاش است که اطلاعات بهداشتی کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.

 

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *