یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 9:36 بعد از ظهر

نگهداری خرگوش خانگی + تغذیه، بیماری و نکات مهم

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خرگوش خانگی می تواند 8 تا 12 سال عمر کند، اگر شما قصد دارید از این حیوان خانگی نگهداری کنید باید این نکته هم در نظر داشته باشید، از آنجایی که عمر آن طولانی است، مسئولیت شما در برابر نگهداری این حیوان بیشتر می شود، بنابراین باید به شما گوشزد کنیم که برای نگهداری بهتر از خرگوش خانگی، دانستن یک سری نکات مهم راجع به نگهداری آن، تغذیه آن و بیماری هایی که امکان دارد به آن مبتلا شود، ضروری است که ما در این مقاله به بررسی این موارد می پردازیم.

نگهداری خرگوش خانگی + تغذیه، بیماری و نکات مهم

خرگوش خانگی برای چه کسانی مناسب است؟

خرگوش خانگی یک حیوان پرانرژی است بنابراین افرادی که خرگوش خانگی دارند، باید این نکته را در نظر بگیرندکه این حیوان در حال جنب و جوش و پرش است و امکان دارد که به وسایل اطرافش آسیب بزند، بنابراین باید حواسشان به بازیگوشی های آن باشد که مبادا به وسایل اطراف خود آسیب بزند و این کار اغلب مورد پسند نوجوانان و جوانان است. در کل می توان گفت این دسته افراد گزینه مناسبی برای نگهداری این حیوان محسوب می شوند. علاوه بر این جالب است بدانید که خرگوش خانگی نمیتواند با سایر حیوانات خانگی زندگی کند، پس بهتر است کسانی این جاندار را انتخاب کنند که هیچ حیوان خانگی دیگری ندارند.

خرگوش خانگی برای چه کسانی مناسب است؟

محل نگهداری از خرگوش

همانطور که گفتیم خرگوش خانگی جزء حیوانات پرانرژی به شمار می رود، بنابراین لازم است برای نگهداری آن، از قفس های بزرگ استفاده کنید، به نحوی که به راحتی قادر به دویدن و پرش در آن قفس باشد، البته باید در نظر داشته باشید که اگر بعضی مواقع می خواستید آن را از قفس آزاد کنید، فضایی که او را در آنجا رها می کنید باید جدا از وسایل خانه و اتاق ها باشد، چرا که خرگوش خانگی به دلیل تمایل زیادی که به پرش و دویدن دارد، امکان دارد حین بازیگوشی اش ناخواسته به وسایل اطراف خود آسیب بزند. علاوه بر او به جویدن علاقه بسیاری دارد، طبیعتا اگر این حیوان در اطراف خود گلدان یا گیاه ببیند به آن مهلت نمی دهد و آن را می جود و خسارت جبران ناپذیری به جای می گذارد. همچنین یک فضای تاریک برای خواب خرگوش در نظر بگیرید زیرا او برای خوابیدن به مکان های تاریک پناه می برد. توصیه ما به شما این است که، محل نگهداری آن را نزدیک به خودتان در نظر بگیرید تا بهتر بتوانید از آن مراقبت کنید، مثلا نزدیک سالن می توانید قفس را قرار دهید.

محل نگهداری از خرگوش

تغذیه خرگوش خانگی

تغذیه خرگوش خانگی یکی از مهم ترین مسائل در نگهداری او محسوب می شود. آن ها در دسته جانداران گیاهخوار هستند، بنابراین درصد قابل توجهی از سبزیجات و برخی از میوه ها برای تغذیه آن ها مناسب هستند.

یونجه، علف تازه، کاهو، هویج، شبدر، انواع کلم، انواع سبزی خوردن و برگ و ساقه تربچه جزء سبزیجاتی هستند که خرگوش از آن ها تغذیه می کند.

تمشک، توت فرنگی، آناناس، موز، هندوانه بدون هسته، طالبی بدون تخمه و سیب درختی بدون هسته از میوه هایی هستند که او میل شدیدی به خوردن این ها دارد، این میوه ها به رشد بهتر خرگوش کمک می کنند.در نظر داشته باشید که نوشیدن آب سالم برای این حیوان ضروری است.

بیماری های رایج در خرگوش

برای حفظ سلامتی خرگوش و تشخیص نسبی بیماری آن، باید بیماری های رایج درآن و علائم آن ها را بدانید و به محض بروز این علائم در خرگوش خانگی خود، آن را برای درمان به دامپزشک ببرید. در این قسمت به ۵ بیماری رایج و علائم آن ها در این جاندار می پردازیم:

  • پاستورلوز

علائم: التهاب بدن خرگوش، مخاط بینی و گوش

  • پنومونی

علائم: تب شدید و بی اشتهایی خرگوش

  • آنتروتوکسمی

علائم: اسهال آبکی

  • میکسوماتوز

علائم:گوشه گیری و بی حالی، التهاب چرک گوش

  • تایزر

علائم: ضعف بدن

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها بهتر است محیط زندگی خرگوش را و همچنین خود آن را همیشه تمیز نگه دارید.

بیماری های رایج در خرگوش

زایمان خرگوش و شرایط آن

خرگوش ها بین سن 5/3 تا 4 سالگی فرصت بارداری دارند. مدت زمان بارداری این حیوان بین 28 تا 31 روز است که طی هر زمان 4 الی 7 عدد نوزاد به دنیا می آورند. در فصل های تابستان و زمستان باروری این حیوان کاهش می یابد. اگر خرگوشی دارید که زمان زایمان آن فرا رسیده است، لازم است برای آن یک جعبه به عنوان لانه تهیه کنید، عمق این جعبه باید به 10 سانتی متر برسد چرا که او برای زایمان به فضای کافی نیاز دارد و همچنین پس از زایمان بچه های خود را در آن لانه تا 7 روز نگهداری می کند. در نظر داشته باشید که تهیه این جعبه بسیار ضروری است چرا که بچه خرگوش ها اگر در فضای بدون خز به دنیا آیند، کور و کر می شوند پس می توانید این جعبه ها را از پت مارکت ها خریداری کنید شما با این کار، شرایط مناسب را برای زایمان او فراهم خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی

مرغ مینا | انواع مرغ مینا و نکات نگهداری

  امروزه، نگهداری خانگی از انواع پرنده ها بسیار مرسوم است. مرغ مینا، یکی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *