جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 6:33 قبل از ظهر

مسکن قوی برای ترک اعتیاد

اعتیاد یکی از معضل های جامعه امروزی است که گریبان گیر همه اقشار جامعه می شود. این روزها دیگر اعتیاد پیر و جوان، باسواد و بیسواد و زن و مرد نمی شناسد. این مشکل متأسفانه روز به روز در حال رشد است؛ اما برخی از بیماران هستند که خودشان تصمیم می گیرند برای ترک اعتیاد اقدام کنند. برخی دیگر نیز به اصرار خانواده برای ترک اعتیاد گام برمی دارند؛ اما متاسفانه بیماری اعتیاد تا حد زیادی بدن و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و در طی فرایند ترک، مشکلات و دردهای بسیاری به سراغ فرد مصرف کننده می آید که اگر به آن ها رسیدگی نشود و این درد ها تسکین پیدا نکند، می تواند به راحتی باعث شود که فرد معتاد مجدداً به سوی مصرف مواد اعتیادآور کشیده شود. در حال حاضر داروهای مسکنی هستند که برای ترک اعتیاد استفاده می شوند.
البته لازم به ذکر است که این داروها باید حتما تحت نظر پزشک و افراد متخصص برای فرد معتاد تجویز شود. در غیر این صورت ممکن است نتیجه عکس داشته باشد؛ بنابراین دقت داشته باشید که مصرف مسکن قوی برای ترک اعتیاد می تواند موجب وابستگی فرد معتاد به این مسکن‌ها شود و یا حتی برای فرد خطر مرگ داشته باشد. همانطور که همه ما می دانیم از علائم ترک مواد مخدر، درد عضلات، بی خوابی، افسردگی و اضطراب است. به همین خاطر پزشکانی که در کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد مشغول به کار هستند، با توجه به نوع اعتیاد فرد بیمار و میزان نیاز او، اقدام به تجویز مسکن قوی برای ترک اعتیاد می کنند تا بتوانند دردها و عوارض اعتیاد را برای فرد بیمار کاهش دهند. از جمله مسکن های قوی برای ترک اعتیاد می توان به بوپرنورفین، قرص ناپروکسن و دیکلوفناک اشاره کرد.

مسکن های قوی برای ترک اعتیاد و خماری که فقط با مجوز پزشک باید مصرف کرد

مسکن های قوی برای ترک اعتیاد و خماری که فقط با مجوز پزشک باید مصرف کرد

مسکن های قوی برای ترک اعتیاد و خماری فقط باید با مجوز پزشک مصرف شوند. چرا که این داروها ممکن است عوارض داشته باشند. به‌عنوان‌مثال قرص بوپرنورفین ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و یا برخی افراد به دلیل استفاده از این دارو دچار مسمومیت شوند؛ بنابراین در نظر گرفتن عوارض جانبی مسکن قوی برای ترک اعتیاد ضروری است و باید حتما تحت نظر پزشک این داروها را مصرف کنید. چرا که ممکن است عوارض آن ها خیلی بیشتر از فواید آن ها باشد. همچنین افرادی که در حال ترک مواد اعتیاد آور و مواد مخدر هستند، ممکن است به راحتی به داروهای مسکن اعتیاد پیدا کنند و به هیچ وجه دیگر نتوانند وابستگی خود به این داروها را ترک کنند.

بوپرنورفین

بوپرنورفین

بوپرنورفین یک مسکن قوی برای تسکین درد و خماری است. این دارو مانند هروئین، کدئین و مورفین در بدن عمل می کند؛ بنابراین متخصصان برای افرادی که به هروئین یا تریاک اعتیاد دارند، این دارو را تجویز می‌کنند؛ اما توجه داشته باشید که شرایط مصرف این دارو باید حتماً در نظر گرفته شود. افرادی که سابقه بیماری هایی مانند آسم یا آپنه را داشته باشند، یا دچار اختلالات تنفسی باشند، نمی توانند از این دارو مصرف کنند یا باید تحت نظر پزشک این قرص را مصرف کنند. افرادی که دچار بیماری های کلیوی، نارسایی های کبد، بیماری های روانی و تشنج یا تومورهای مغزی باشند، باید حتماً با پزشک خود برای مصرف قرص بوپرنورفین صحبت کنند. افرادی که به الکل اعتیاد داشته باشند و یا داروهای آرامبخش مصرف می کنند، باید این دارو را تحت نظر پزشک استفاده کنند؛ بنابراین به هیچ وجه داروهایی که به عنوان مسکن برای درد و خماری برای خودتان استفاده می کنید نمی توانید به دیگران تجویز کنید.

قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن

قرص ناپروکسن نیز یکی از مسکن های قوی برای تسکین درد ترک اعتیاد است. این دارو نیز جز داروهای غیر استروئیدی بوده که عملکرد آن در بدن به گونه ای است و هورمون های تولید کننده درد و التهاب را کاهش می‌دهد. افرادی که پس از ترک اعتیاد دردهای عضلانی، کمر درد و ورم مفاصل التهاب و … را تجربه می‌کنند، می‌توانند از این مسکن برای ترک اعتیاد استفاده کنند. البته ممکن است که ناپروکسن دردهای مفصلی را کاهش دهد؛ اما تأثیر مثبتی برای ترک اعتیاد ندارد. چرا که عوارض بسیار زیادی دارد و ممکن است با داروهای دیگر شما تداخل ایجاد کند. به همین خاطر باید حتماً از این دارو تحت نظر پزشک استفاده شود. چرا که ممکن است مشکلات افراد معتاد را دوچندان کند و وابستگی او به این دارو را افزایش دهد.

دیکلوفناک

دیکلوفناک

قرص دیکلوفناک یکی دیگر از مسکن هایی است که برای درمان دردهای ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است بدانید که هیچ یک از مسکن ها نمی توانند باعث ترک اعتیاد شوند و به فرد معتاد کمک کند. افرادی که در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند، باید با دردهای خودشان کنار بیایند تا بتوانند از دام این هیولای وحشتناک نجات پیدا کنند و به آزادی برسند. قرص دیکلوفناک مانند ناپروکسن از داروهای غیر استروئیدی است و باعث کاهش درد و همچنین تورم مفاصل می شود؛ اما این دارو عوارض زیادی دارد و ممکن است فرد معتاد را دچار مشکلات دیگری مانند مشکلات معده، یبوست، تنگی نفس و سردرد کند.
بنابراین بهتر است حتماً تحت نظر پزشک این دارو استفاده شود. در حال حاضر توصیه پزشکان برای افرادی که به منظور کاهش درد های ترک اعتیاد از ناپروکسن استفاده می کنند، این است که از کرم های دیکلوفناک استفاده کنند و کمتر از شکل خوراکی این دارو استفاده کنند تا عوارض کمتری برای آن ها داشته باشد. دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب‌ را از دست ندهید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *