چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 9:01 بعد از ظهر

آیا گاباپنتین مخدر دارد؟

گاباپنتین یک داروی عصبی است که برای درمان بیماری های مختلف از جمله درد عصبی، سردرد و بیماری های روانی استفاده می شود. با توجه به کاربرد گسترده این دارو، سوالی که ممکن است در ذهن بسیاری از افراد پیش بیاید این است که آیا این دارو مخدر دارد؟ بگذارید همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم و بگوییم که گاباپنتین مخدر نیست. این دارو یک مهار کننده گیرنده های گاما امینوبوتیریک (GABA) است که با افزایش سطح گابا در مغز، باعث کاهش فعالیت عصبی و کنترل درد می شود. با این حال، ممکن است به طور غیرمستقیم منجر به حس خوشایندی شود که برای برخی افراد مخدر به نظر برسد.

قرص گاباپنتین 300 ایا مواد مخدر است

قرص گاباپنتین 300 درست است که به مواد مخدر شباهت هایی جزئی دارد، اما این دارو با داروهای مخدر تفاوت های زیادی دارد و مانند اکثر داروهای مخدر به عنوان یک داروی سوء مصرف خطرناک در نظر گرفته نمی شود و در مقادیر توصیه شده مخدر نیست، اما ممکن است با توجه به شرایط فردی و مصرف نادرست، به نوعی مخدر به حساب بیاید. برای جلوگیری از این موضوع، باید دقیقا دستورالعمل مصرف آن را رعایت کنید و از مصرف مقادیر بیشتر از حد توصیه شده خودداری کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه علائم و بد حالی باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید. گاباپنتین به عنوان فرم مصنوعی انتقال دهنده عصبی GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید طراحی شده است. GABA انتقال دهنده عصبی مهاری اولیه در مغز و نخاع است. انتقال‌دهنده های عصبی موادی شیمیایی هستند که با فعال شدن نورون‌های مغز و نخاع توسط آنها آزاد می‌شوند و به نورون‌ها اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و انواع مختلف رفتارها را ایجاد کنند. انتقال‌دهنده های عصبی مهاری مانند GABA، فعالیت نورون های دیگر را کاهش می دهند و اجازه فعایت انواع مختلف کنترل و ارتباط بین نورون‌ها در مغز و نخاع را صادر می کنند. این قرص به صورت محلول خوراکی بسیار قوی در دسترس می باشد، گاهی به عنوان داروی درمان صرع استفاده می‌شود. ممکن است برای درمان صرع در افراد بالای 12 سال و برای تشنج های ناقص کودکان 3 تا 12 سال این دارو تجویز شود. از دیگر کاربردهای این دارو برای درمان درد عصبی ناشی از عفونت زونا، سندرم پای بی‌ قرار، دیسک کمر ، درد سیاتیک ، کمر درد، دیسک گردن، سوزن شدن مرتبط با دیابت، پیشگیری از گُر گرفتگی و درد های نورو پاتی که به صورت احساس سوزش خواب رفتگی داغ شدن سرد شدن پاها بروز می کند موثر است و مورد استفاده قرار می گیرد. نکته دیگر این که مصرف غذا تاثیری بر روی عملکرد قرص گاباپنتین 300 ندارد اما غذا می تواند سرعت جذب دارو را افزایش دهد.

گابپنتین و عوارض جانبی

گاباپنتین یک داروی ضد صرع است که با تاثیر بر برخی از فعالیت های عصبی مغز، می تواند در درمان دردهای عصبی و اضطراب نیز موثر باشد. با این حال باید همواره به توصیه پزشک معالج توجه و با رعایت دستورات و مقادیر گفته شده این دارو را مصرف کنید.

این داروی پرکاربرد همانند هر داروی دیگری، می تواند عوارض جانبی داشته باشد که باید به آن توجه کنید. در ادامه به بررسی عوارض جانبی گاباپنتین می پردازیم.

گابپنتین و عوارض جانبی

یکی از شایع ترین عوارض جانبی گاباپنتین، خواب آلودگی است. مصرف این دارو می تواند باعث کاهش شدید آگاهی و ایجاد احساس خواب در طول روز شود. برخی از بیماران همچنین علائم خواب در طول شب هم گزارش داده اند.

در برخی موارد، مصرف گاباپنتین می تواند باعث سردرد، سرگیجه و تعریق شدید شود. این علائم معمولا در ابتدای مصرف دارو بروز می کنند و با تغییرات در دوز دارو بهبود می یابند.

Gabapentin همچنین ممکن است باعث ایجاد تنبلی و کاهش حساسیت نسبی بیمار شود. بعضی از بیماران گزارش داده اند که بعضی از بخش های بدن آن ها، به ویژه دست ها و پاها کم و بیش بی حس می شوند.

در بعضی موارد، گاباپنتین می تواند باعث بروز علائم گوارشی از جمله تهوع، استفراغ، درد شکم و یبوست شود. در صورت بروز علائم شدید، باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

در موارد نادر، Gabapentin ممکن است باعث افت شدید فشار خون و حتی ایجاد بیماری های قلبی شود. بنابراین در صورت بروز علائمی مانند درد در قفسه سینه، تنگی نفس، تورم صورت و لب ها، سردرد شدید، ضربان قلب نامنظم، کاهش وزن تدریجی، تغییر در رنگ چشم، بی قراری و تحرک زیاد، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی شدید، علائم آلرژی مانند خارش، تورم و قرمزی پوست به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

اگر در حال مصرف گاباپنتین هستید و نیاز به قطع آن دارید، توصیه می شود که دوزهای دارو را به طور تدریجی و به مرور زمان کاهش دهید. این کار به شما کمک می کند تا به شکلی کنترل شده مصرف را کاهش دهید و عوارض جانبی کمی را تجربه کنید.

گابپنتین و عوارض جانبی

موارد ممنوع در مصرف گاباپنتین

در زمان مصرف گاباپنتین باید خیلی مواظب باشید و از مصرف الکل و داروهایی که باعث افزایش خواب آلودگی می شوند پرهیز کنید. همچنین مصرف این دارو برای بیمارانی که قبلا مبتلا به بیماری کلیوی بوده، با محدودیت هایی همراه است و توصیه می شود که پیش از شروع مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

در نهایت، Gabapentin یک داروی موثر و غیر مخدر است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود از مصرف سرخود و غیراصولی پرهیز کنید تا درگیر عوارض جانبی و عادت به آن نشوید.

مطلب پیشنهادی

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

برخی افراد بر این باورند که مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی عوارض خاصی ندارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳