جمعه , 10 فروردین 1403 - 7:15 بعد از ظهر

در زمان ترک متادون چی بخوریم

در زمان ترک متادون و سایر مواد اعتیاد آور بدن از نظر فیزیولوژیکی به برخی از مواد نیاز دارد. هنگامی که بدن در حال سم زدایی از مواد اعتیاد آور است و بیمار در حال ترک هروئین، متادون و سایر مواد دیگر می باشد، باید به رژیم غذایی خود دقت ویژه‌ای داشته باشد. چرا که رژیم غذایی مناسب هنگام ترک و به خصوص در زمان سم زدایی تاثیر بسیار زیادی روی افزایش انرژی فرد معتاد دارد.
افرادی که درحال ترک متادون هستند باید حتما تحت نظر پزشک باشند و در کلینیک های معتبر ترک اعتیاد اقدام به سم زدایی و ترک متادون نمایند تا بتوانند با کنترل مواد غذایی که می خورند راحت‌تر از دام اعتیاد رهایی پیدا کنند. در ادامه به خوراکی هایی که هنگام ترک متادون باید مصرف شود و همچنین خوراکی هایی که نباید هنگام ترک متادون استفاده شود اشاره می کنیم با ما همراه باشید.

۵ خوراکی که نباید در زمان ترک متادون آن را بخورید

در زمان ترک متادون مواد غذایی زیر باید به صورت کامل از برنامه غذایی حذف شود.
در زمان ترک متادون نباید قند ساده مصرف کنید.
افرادی که درحال ترک متادون هستند باید مصرف شکر و قند را از برنامه برنامه غذایی خودشان حذف کنند. به عنوان جایگزین قند این افراد می‌توانند از ریشه شیرین سبزیجات استفاده کنند. هرچه شکر استفاده شده توسط فرد معتاد پیچیده تر باشد برای او مفید تر است. البته درباره فروکتوز که قند موجود در میوه ها است یک استثنا قائل می‌شویم. چرا که افراد معتاد باید به اندازه کافی ویتامین و مواد معدنی که در میوه ها وجود دارد را مصرف کنند.
۵ خوراکی که نباید در زمان ترک متادون آن را بخورید
در زمان ترک متادون قهوه نخورید
قهوه و نوشیدنی های دیگری که دارای کافئین زیاد هستند، مانند نسکافه باعث رفع خستگی شده و تمرکز افراد را بالا می برند؛ اما افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند، نباید در مراحل ابتدایی ترک و سم زدایی از قهوه و نوشیدنی هایی مانند نسکافه استفاده کنند. چرا که ممکن است باعث بروز رفتار پرخاشگرانه در این افراد شود؛ بنابراین نوشیدن قهوه و نوشیدنی های مشابه آن توصیه نمی شود.
مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه‌های معمولی هنگام ترک متادون ممنوع!
انواع نوشابه ها و به خصوص نوشیدنی های انرژی زا دارای قند بالایی هستند و برخی از آن ها حاوی مقادیری از کافئین می باشند. به همین خاطر مصرف این گونه نوشیدنی ها هنگام ترک متادون و سایر مواد اعتیاد آور به فرد معتاد توصیه نمی شود.
 5 خوراکی که نباید در زمان ترک متادون آن را بخورید
مصرف شیر برای ترک متادون خوب است؟
شیر یکی از نوشیدنی های بسیار مفید و سالم برای بدن انسان است. همیشه گفته می شود که از شیر برای سم زدایی بدن استفاده می شود و زمانی که هوا به شدت آلوده است توصیه می شود که همه به صورت روزانه شیر مصرف کنند؛ اما پروسه ترک اعتیاد متادون و مواد خوراکی که فرد معتاد مصرف می کند باید حتماً زیر نظر پزشک انجام شود. بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که افراد معتاد هنگام ترک برای سم زدایی بدن از شیر استفاده کنند؛ اما شیر ممکن است به برخی افراد نسازد و در بدن آن ها مشکلات گوارشی ایجاد کند. به ویژه افرادی که به خاطر مصرف متادون و سایر مواد اعتیاد آور دستگاه گوارشی آن ها دچار مشکل شده، نمی توانند به خوبی شیر را هضم کنند؛ بنابراین مصرف شیر باید حتماً تحت نظر پزشک و با توصیه افراد متخصص انجام شود.
مصرف مکمل ها هنگام ترک متادون مفید است یا مضر؟
مکمل های غذایی هستند که برای تثبیت قند خون مفید هستند؛ اما مصرف مکمل ها برای افرادی که در حال ترک هستند باید با توصیه پزشک انجام شود. چرا که ممکن است با داروهای آن ها تداخل داشته باشد و یا برای افراد معتاد مناسب نباشد.
۵ خوراکی که باید در زمان ترک متادون را بخورید

۵ خوراکی که باید در زمان ترک متادون را بخورید

همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردیم مصرف مواد غذایی می تواند انرژی از دست رفته افراد معتاد را هنگام ترک بازیابی کند. اگر توجه به رژیم غذایی خودشان داشته باشند می توانند با سرعت بیشتری متادون را ترک کنند. در هنگام ترک متادون استفاده از مواد غذایی زیر توصیه می شود.
میوه ها و سبزیجات
استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات برای افرادی که در حال ترک هستند بسیار مفید است؛ بنابراین توصیه می شود. دریافت فیبر نامحلول از طریق میوه ها و سبزیجات می توانید به میزان قابل توجهی سطح انسولین و گلوکز را در بدن خودتان افزایش دهید. خوردن سبزیجات قبل از مصرف کربوهیدرات های ساده برای بدن بسیار مفید است.
مواد معدنی
مصرف منیزیم، کلسیم، روی و سایر مواد معدنی مانند اسید های آمینه، اسید های چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها باعث می شوند تا وسوسه مصرف متادون کمتر شود و احساس بدخلقی در آن ها بهبود پیدا کند.
۵ خوراکی که باید در زمان ترک متادون را بخورید
مصرف ویتامین ها
استفاده از رژیم غذایی که سرشار از ویتامین و مواد غذایی است برای افرادی که درحال ترک متادون هستند، بسیار مفید است. به عنوان مثال مصرف دارچین، شیر خام، سیب زمینی شیرین، دانه های کتان، میوه هایی مانند توت، گیاه گندم و همچنین بادام بسیار مفید هستند. خوراکی های دیگری نیز هستند که برای افرادی که درحال ترک متادون هستند مناسب می باشند. از جمله این خوراکی ها عبارتند از:
  • کلم بروکلی
  • آووکادو
  • اسفناج
  • زغال اخته
  • نارگیل
  • کلم پیچ
مصرف آب برای ترک متادون
یکی از اصلی ترین خوراکی هایی که افراد معتاد هنگام ترک متادون یا سایر مواد اعتیادآور باید مصرف کنند آب است. آب باعث می شود تا بدن فرد معتاد هیدراته شود و راحت تر بتواند سموم موجود در بدن را دفع کند. همچنین ترک متادون افرادی که به میزان مناسب آب می خورند، می توانند مواد مغذی موجود در غذاها و خوراکی های دیگر را نیز جذب کنند. با مجله اینترنتی سیب همراه باشید.

برای ترک متادون چه بخوریم درد نکشیم

برای کاهش درد در دوران ترک متادون از روش های جدیدی می توان بهره گرفت به همین منظور استفاده از قرص هایی مانند: نالوکسون، بوپرنورفین و کلونیدین ترک متادون را برای شما راحت تر می کند و در کم کردن علایم آن بسیار موثر است. با استفاده از این داروها درد عظلانی، استرس، تعریق و درد مفصلی کمتری را متحمل می شوید.

برای ترک متادون چه بخوریم درد نکشیم

برای درد های خفیف نیز می‌توان از مسکن‌های غیر اپیوئیدی مثل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از جمله ناپروکسن، دیکلوفناک و … به صورت، خوراکی، شیاف یا حتی تزریقی استفاده کرد. گیاهان نیز نقش موثری در ترک متادون و کاهش درد دارند، چون خاصیت آرامبخشی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد اکسیدانی دارند. در ادامه با برخی از این گیاهان و خواص آن ها بیشتر آشنا می شویم.

گیاه زرشک: خون رسانی و سیستم ایمنی را تقویت می کند. مسکن گیاهی محسوب می شود.

بادرنجبویه: این گیاه خاصیت آرام بخش و ضد درد دارد.

اسطوخودوس: دارای خصوصیات ضد اسپاسمی، آرام بخشی، ضد افسردگی و خواب آوری می باشد.

خرفه: دارای خواص آنتی اسپاسمودیک و شل کننده عضلانی است و مسکن خوبی برای سیستم عصبی است.

زنجبیل: زنجبیل نشاط آور است و درد های ناشی از ترک را کاهش می دهد.

گیاه جدوار: این گیاه با داشتن خاصیت ضد اضطراب و ضد تشنج مسکن گیاهی قوی برای دردهای مفصلی است.

 

مطلب پیشنهادی

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

کشیدن تریاک بهتره یا خوردن

برخی افراد بر این باورند که مصرف مواد مخدر به صورت تفریحی عوارض خاصی ندارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *